מים מהאויר, אנרגיה מהשמש וגז מפסולת

מים מהאויר, אנרגיה מהשמש וגז מפסולת

יום העיון לעובדי העירייה בנושא "אשדוד עיר חכמה, בריאה ומקיימת" זכה להיענות גדולה של עובדים ולהנאה מופגנת. שישה דוברים הציגו את עולם המחר, בהיבטים מקומיים ובהיבטים גלובליים, תוך התמקדות במה אנו יכולים לעשות על מנת ליצור סביבה טובה יותר, בריאה ובטוחה, עבורנו ועבור הדורות הבאים.

הנחת יסוד ידועה קובעת שעובדי הרשות המקומית הם הראשונים לקדם תכניות עירוניות, הם שגרירי הרשות מצד אחד ומעניקי השירות מן הצד השני והם העומדים בחזית ההשמה של תכניות העיר והשלכותיה. לפיכך רצוי והכרחי שהם יכירו את החזון העירוני, תכניות העבודה, המגמות הרווחות, יעדי הרשות בתחומים שהיא מקדמת וייצרו הזדהות לערכי התוכנית ומחויבות לפעול להגשמתה. הנחה זו הביאה להפקתו של יום עיון מיוחד שארגנה המחלקה לאיכות הסביבה בעיריית אשדוד, בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה, ושנועדה לחשוף בפני העובדים נושאים ומגמות עולמיות בתחום הערים החכמות ונושא הקיימות, ולהציג בפניהם יוזמות ורעיונות מקוריים של חלוצים ופעילי סביבה בישראל.

כך לדוגמא ריתק מר עמיעד לפידות את ציבור העובדים ברעיונות אותם הוא מיישם הלכה למעשה בביתו הפרטי וביישוב בו הוא גר. לפידות, מנכ"ל עמותת ארץ כרמל, דיבר על קיימות מקומית וגלובאלית. בהרצאה שנשאה את הכותרת "התפוח נפל רחוק מהעץ", הוא הראה כיצד ניתן לנצל משאבי סביבה לטובת הקהילה, בחיסכון וביעילות משמעותית ובעיקר מבלי להפר את האיזון בטבע. מאשפה עמיעד מייצר דשן לחקלאות וגז לבישול. מלחות האוויר הוא מייצר מים והראה כיצד למחזר מים לשימוש חוזר. אנרגיה הוא מייצר מהשמש ומרוח וממנה הוא מאיר את ביתו ואת רחובות היישוב בה הוא מתגורר. מרתק!

דר' אורלי רונן, מנהלת המעבדה להתחדשות עירונית באוני' ת"א, דיברה על חוכמה עירונית וקיימות. היא הציגה נתונים גלובליים על נהירה לערים כך שרוב האוכלוסייה בעולם מתגוררת כיום בישובים עירוניים ורק מעט מאוד מאוכלוסיית העולם הינה כפרית. המשמעות היא שערים חייבות להתנהל בצורה הרבה יותר חכמה והיא חייבת לתת דעתה על האתגרים החדשים המונחים לפתחה (אוכלוסיות מגוונות ובגילאים שונים, אופי עירוני ומרחב ציבורי, טבע עירוני, טכנולוגיות מתחדשות, יצירתיות, שימוש מושכל במשאבים ובתקציבים – הם רק חלק מהנושאים שהעלתה בהרצאתה).

_TP_4312

מיכל טופז, רכזת ביומימיקרי בספארי ר"ג, דיברה על הטבע כמקור השראה לפיתוח בר קיימא. המונח ביומימיקרי מבטא תחום חדש של מחקר, פיתוח ויישום של רעיונות המשמרים את הטבע על משאביו המורכבים, תוך שימוש נכון בטכנולוגיות מתקדמות לטובת הקהילה האנושית. כך נשאו דברים גם דר' חגית אולנובסקי, מומחית לבריאות וסביבה, שהציגה מודל לניהול אתגרי של שמירה על הבריאות והסביבה בעבודה, וגב' טל רוזנוביץ' הלוי, סטייליסטית ובלוגרית שכותבת רבות על איך להתלבש בשיק מבלי לפגוע בסביבה ובכיס?

כן נשאו ברכות: גב' מילכה כרמל – מנהלת אגף שלטון מקומי במשרד להגנת הסביבה, ד"ר ענת רוזן – מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד חבל יבנה וראש מינהל התפעול מר שלמה רוטנברג.

גב' ימית הוניגמן, מנהלת המחלקה לאיכות הסביבה ויוזמת יום העיון, הסבירה שיום זה מתקיים בזכות זכייה בקול קורא של המשרד להגנת הסביבה. "החלטנו להקדיש את התקציב לטובת יום עיון, כיוון שאנו רואים בעובדים מובילי דעת קהל וסוכני שינוי בעיר". ימית ציינה את אמנת האקלים בפריז ואת חזון עיר חכמה (Smart City) כאתגרים שהעולם נערך לקראתם, ובאשדוד, בשקט ומתחת לרדאר, נבנה חזון והוכנו תכניות אסטרטגיות לשינויים המיוחלים. בהקשר הודגש חזונו של ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, "אשר מוביל מזה זמן רב את נושא הקיימות וכעת לוקח את העיר צעד נוסף קדימה ומוביל להפיכתה של אשדוד לעיר החכמה של ישראל". דוגמאות בולטות לכך הן כמובן מהפכת התחבורה הירוקה, מוקד רואה משוכלל, התוכניות לבנייה ירוקה והזכייה ב'קול קורא' לעיר חכמה של משרד התשתיות והאנרגיה.

במילות הסיכום ביקשה הוניגמן להודות לכל השותפים בהפקתו של יום העיון: למשרד להגנת הסביבה, לועדת ההיגוי, איגוד ערים לאיכות הסביבה, ליחידה האסטרטגית, יחידת הבריאות  ולאגף רישוי עסקים ואיכות הסביבה, ליו״ר ועד העובדים וללהקת הגדוד העברי ומנהלה המוזיקלי.

לאורך יום העיון נהנו עובדי העירייה מביצועי הלהקה הייצוגית של עיריית אשדוד (להקת הגדוד העברי) ומצפיה בסרטון קצר שנערך ע"י המשרד להגנת הסביבה ועמותת "אקולנוע", שהציג כיצד העיר פורטלנד (ארה"ב), מתמודדת עם אתגרים של ערים מודרניות וכיצד זכתה היא לכינוי "העיר הירוקה"/

בתמונה: ימית הוניגמן, מנהלת מחלקת איכות הסביבה. מנחת הכנס.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*