פועל בנייה סיני באשדוד יכול להרוויח 30,000 ₪ לחודש

פועל בנייה סיני באשדוד יכול להרוויח 30,000 ₪ לחודש

עו"ד ורד זבולון צרפתי, יו"ר ארגון הקבלנים במחוז אשדוד והשפלה: פועל בנייה סיני באשדוד יכול להרוויח 30,000 ₪ לחודש עקב מחסור בפועלים משך הבנייה התארכה מ-13 חודשים בשנות ה-90 ל-25 חודשים כיום.

"ישנה עלייה חדה במחיר שכר העבודה של  העובדים הזרים שהמועסקים במקצועות ה'רטובים' בבניה ושכרו של עובד סיני מקצועי עשוי להגיע לכ-30 אלף ₪ לחודש". כך אומרת עו"ד ורד זבולון צרפתי, יו"ר ארגון הקבלנים במחוז אשדוד והשפלה,  בהתייחס לידיעות השבוע על ניסיון להביא לארץ 2,000 פועלים ממולדובה לאחר ששר האוצר אינו מצליח לממש את הבטחתו להביא לארץ 20,000 פועלים סינים. "ענף הבניה עובד על פי תפוקות. העובדים בבטון משתכרים לפי קוב, הטייחים והרצפים משתכרים לפי מ"ר  וכך הלאה. אין בענף עובד מקצועי שמרוויח פחות מ 500 ש"ח ליום עבודה אך יש כאלה שמגיעים גם ל- 1000 ₪ .

לדבריה, עקב המחסור באשדוד בפועלי בנייה במקצועות מסוימים התארכה משך הבנייה מ-13 חודשים בתחילת שנות ה-90 ליותר משנתיים. זבולון צרפתי, יו"ר הארגון: "כל ענף הבניה סובל ממחסור בעובדים ובידיים עובדות ובוודאי גם באשדוד. עיקר המחסור בעובדים הוא במקצועות המוגדרים בענף הבניה כ"מקצועות רטובים" כמו טיח, ריצוף ועבודות השלד. עבודות אלו מתאפיינות בקושי פיזי רב, בעבודה תחת כיפת השמיים  (חם מאוד בקיץ וקר חורף)  ולצורך ביצוען, נדרשת מקצועיות ומיומנות".

עוה"ד ורד זבולון צרפתי מציינת כי "העובדים הזרים שנמצאים כיום בארץ הנם מקצועיים מאוד אך הם ותיקים מאוד. חלקם התמקצע תוך כדי העבודה כאן בארץ: העובדים הסינים  מתמחים יותר בעבודת השלד ואילו הטורקים והמולדבים מתמחים יותר בעבודות הגמר".

לדבריה, ענף הבניה זקוק לעובדים ופחות חשוב מאיזה מדינה הם יגיעו. הניסיון של מדינת ישראל וענף הבניה עם עובדים מסין הוכיח את עצמו כנכון. נראה כי הכי קל לגייס עובדים מסין, מה גם שיש אלפי סינים שעבדו בישראל בעבר, מכירים את שיטת הבניה כאן, את השפה והמנטליות וניתן בקלות לגייס אותם לעבודה".

"ענף הבניה ישמח מאוד להכשיר את העובדים הישראלים שיעבדו בענף הבניה" אומרת צרפתי ומוסיפה: "במשך שנים רבות השקענו הון, משאבים וזמן יקר בניסיון לצרף את הישראלים לענף וגם כיום מתבצעות הכשרות מסוג זה. אך ההישרדות בענף הנה נמוכה ובוודאי שלא במקצועות בהם מועסקים העובדים הזרים. אני לא רואה בעשור הקרוב את הישראלים עובדים כטייחים או רצפים או בבטון. העבודות האלה יישארו פרי ידם של העובדים הפשוטים יותר".

בהתייחס לסוגיית העסקת עובדים מהרשות פלסטינית,  יו"ר ארגון הקבלנים במחוז אשדוד והשפלה, עו"ד ורד זבולון צרפתי מציינת כי "חלק ניכר מכוח העבודה בענף כיום מבוסס על עובדים הפלסטינים. עובדים אלה שחלקם שונאי ישראל מהווים גם בעיה ביטחונית ולעיתים מבצעים נזקים בכוונה תחילה במהלך הבניה. הליך הגיוס של העובד הפלסטיני הינו מורכב, ארוך ויקר הכולל בשלב ראשון "קבלת הקצאה", שלב שני מציאת שם של עובד רצוי (בהתאם להמלצה של עובד אחר) ,שלב שלישי אישור הגורמים הביטחוניים כי ניתן להעסיק את אותו עובד. אחרי שעוברים את כל הייסורים הללו, כל יום מתעורר החשש שמא יוטל סגר והעובד לא יגיע ולא נצליח לעמוד בלוחות הזמנים של הפרויקט והדיירים לא יקבלו את הדירה בזמן".

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*