תמ"א 38 – עכשיו יותר מתמיד

תמ"א 38 – עכשיו יותר מתמיד

מדינת ישראל ממוקמת באזור הנמצא בסיכון גבוה לרעידות אדמה, ועל פי השערות המומחים צפויות רעידות אדמה משמעותיות באזורנו בעתיד הקרוב. על מנת להיערך לכך קבעה מדינת ישראל תקן מחמיר לבניית מבנים חדשים העמידים בפני רעידות אדמה, ת"י 413. התקן נכנס לתוקפו בשנת 1975. בשנת 1980 הוציאה המדינה תקן חדש לחיזוק מבנים ישנים שהוקמו לפני שנה זו כיוון שאלה חשופים לסכנת קריסה אם וכאשר תחול רעידת אדמה בישראל. מפאת חוסר משאבים חוקקה הממשלה את תכנית המתאר הארצית הידועה בשם תמ"א 38 שמעניקה שורת תמריצים ליזמים פרטיים. מטרת התכנית לעודד יזמים לחזק את המבנים הישנים בתמורה להטבות שונות כמו זכויות לתוספות בנייה.

איך מחזקים את הבניין בפני רעידות אדמה?

חיזוק הבניין בפרויקט תמ"א 38 נעשה לאחר בדיקה מקצועית של מהנדס קונסטרוקציה. במרבית המקרים חיזוק המבנה כולל הוספת קירות תומכים לבניין, הוספת מסגרות וקורות פלדה, ותוספות בנייה לצד הבניין או מעליו שמייצבות אותו כגון פיר מעלית, תוספת קומה, ממ"דים.

מדוע חשוב ייצוג משפטי בפרויקט תמ"א 38?

על מנת לצאת לדרך עם פרויקט תמ"א 38 חשוב להגיע להסכמה בין הדיירים, עדיף כולם, ולמנות נציגות חוקית המקובלת על בעלי הדירות. פרויקט תמ"א 38 נחשב לעסקה מורכבת וייחודית, ולכן מומלץ לפנות לעורך דין מנוסה בתחום המקרקעין, המתמחה בייצוג דיירים בפרויקטים מסוג זה. עורך דין מקצועי מכיר את ההיבטים המשפטיים, המסחריים והמיסויים של עסקת תמ"א 38. תפקידו לשמור על האינטרסים של הדיירים, לנהל מו"מ עם יזמים כדי להגיע לתנאים הטובים ביותר עבור הדיירים, ולהעניק ייעוץ משפטי שוטף לדיירים לכל אורך שלבי העסקה.

מי זכאי למימוש תמ"א 38?

פרויקט תמ"א 38 ניתן לממש בבניינים שנבנו לפני 1980 וגובהם מעל שתי קומות או שטחם מעל 400 מ"ר. ניתן לממש את הזכאות לאחר בדיקת מהנדס בניין שאכן הבניין אינו עומד בתקן 413 לרעידות אדמה. נדרש רוב של בעלי הדירות בבניין בהתאם לסוג ההיתר. יודגש, כי כדי לנצל את הזכויות מכוח תמ"א 38, נדרש רוב של 2/3 מהדירות הצמודות ל- 2/3 מהרכוש המשותף ובכפוף לאישור של המפקחת על רישום המקרקעין. לעבודות חיזוק תוך הרחבת הדירות הקיימות וללא תוספות בנייה מעל הבניין נדרש רוב של 60% מבעלי הדירות בבניין המשותף.

מהם התמריצים לדיירים?

חשוב לדעת כי כל פרויקט תמ"א 38 שונה מרעהו, הן בנסיבות, הן בסוג המבנה והן באישורים הנדרשים. פרויקט תמ"א 38 כולל, בין היתר, את עבודות החיזוק בפני רעידות אדמה על פי התקנים העדכניים, הוספת ממ"דים חדשים והרחבת הדירות הקיימות, הוספת מרפסות שמש, התקנת מעלית חדשה, שיפוץ חזיתות הבניין, שיפוץ הלובי, שדרוג חדר המדרגות והגינה, החלפת תשתיות הבניין ועוד.

המידע נמסר ע"י עו"ד מירי כהן, מומחית בתחום המקרקעין והנדל"ן מזה 8 שנים, המעניקה ליווי משפטי בעסקאות תמ"א 38 הן ליזמים וקבלנים והן לקבוצות דיירים, לצד מענה מקצועי ומסור המלווה ביחס אישי בכל שלבי העסקה. ליצירת קשר: 054-2117065.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

תגובה אחת

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*