התחדשות עירונית: על ההבדל בין פינוי בינוי לתמ"א 38

התחדשות עירונית: על ההבדל בין פינוי בינוי לתמ"א 38

כמה מילים על התחדשות עירונית

התחדשות עירונית, היא תכנית לפיתוח מחדש של אזורים עירוניים ישנים וצפופים. ההתחדשות חוותה גם הצלחות וגם כישלונות. הגלגול המודרני שלה החל בסוף המאה ה-19 במדינות מפותחות והגיע לשלב אינטנסיבי בסוף שנות ה-40 של המאה הקודמת – תחת הכותרת "שיקום". לתהליך זה הייתה השפעה גדולה על נופים עירוניים רבים והוא שיחק תפקיד חשוב בהיסטוריה ובנתונים הדמוגרפיים של ערים ברחבי העולם.

התחדשות עירונית כרוכה בהריסת מבנים, פינוי אנשים מדירותיהם ובניית מבנים חדשים. להתחדשות העירונית יש, מצד אחד, חסידים רבים ומצד שני, אנשים שמבקרים את השיטה ורואים בה מנגנון לשליטה, שבמקרים מסוימים יכול לגרום להרס שכונות וקהילות.

לאורך זמן התפתחה ההתחדשות העירונית למדיניות שמבוססת פחות על הרס ויותר על חידוש והשקעה, והיום היא חלק בלתי נפרד מרשויות מקומיות רבות, כשלעיתים היא משולבת בתמריצים לדיירים לחזק את המבנה הקיים תמורת תוספות שיעלו את ערך הבית, כמו במקרה של תמ"א 38; ולעיתים בעידוד הדיירים לפנות את בניין המגורים שלהם ולקבל בתמורה דירה חדשה בבניין חדש ומודרני שייבנה במקום הישן, כמו בפינוי בינוי.

תמ"א 38 – תכנית מתאר ארצית

הסדרת התכנון והבנייה בישראל כוללת גם את תמ"א 38, שחלה על כל שטחי המדינה. מטרתה העיקרית של התוכנית היא לטפל בבניינים שלא עמידים בפני רעידות אדמה. בדרך כלל מדובר במבנים שנבנו עד 1980 ולא עומדים בדרישות התקן לעמידות ברעידות אדמה. כיוון שעלות חיזוק המבנים היא גבוהה, תמ"א 38 מעודדת את הדיירים לחזק את המבנה שלהם. התכנית מאפשרת ליזם, שחותם על הסכם עם הדיירים, לקבל היתר בנייה מבלי שיצטרך להגיש תכנית מפורטת ולקבל זכויות בנייה של דירות נוספות, שבאמצעותן יוכלו לממן את החיזוק.

חיזוק וחידוש מבנים במסגרת תמ"א 38 החל במספר ערים. לדוגמא, במסגרת תמ"א 38 בעיר הרצליה, יזמה העירייה כנס הדרכה וייעוץ. במסגרת הכנס התעדכנו הנוכחים באשר למי זכאי ליהנות מהתוכנית, איך מתארגנים למהלך שכזה, באיזו דרך יכולים הדיירים לשתף פעולה ביניהם ועוד…

התכניות למימוש תמ"א 38 בהרצליה הוצגו על ידי ראש העירייה כחשובות גם לדיירי הבניינים שיעברו את השיפוץ וההרחבה, וגם לתושבי העיר. חשוב להבין שכל תמ"א 38, גם בהרצליה וגם בערים אחרות, הביאה לשדרוג בניין המגורים הקיים, אפשרה הוספת מעלית וחדר ממ"ד, שיפרה את מראה הבניין והחזית, ולעיתים גם כללה אזור חנייה לדיירי הבניין. כל אלה העלו את ערך הדירות בבניין, יחסית למצבן לפני השיפוץ.

פרויקט פינוי בינוי

כמו תמ"א 38, גם פינוי בינוי הוא חלק מההתחדשות העירונית, מדיניות שאמורה לתת פתרון לבעיות שנוצרו בעקבות התפתחות הפרבור בישראל.

אם במסגרת תמ"א 38 הבניין הקיים משופץ ומחוזק, בתכנית פינוי בינוי הבית הישן נהרס ותחתיו נבנה בניין מגורים חדש.

בפינוי בינוי הדיירים זוכים בדיור חלופי, עד שהדירה שלהם בבניין החדש תושלם. בסופו של התהליך, היזם מתחייב לתת לדיירים דירה בגודל זהה לדירה המפונה תוך שלוש שנים, לשלם את שכר הדירה בזמן בניית המבנה החדש ולשלם את הארנונה עבור שטח הדירה הישנה שנהרסה. היתר הבנייה שמקבל היזם מאפשר לו לבנות מבנה גבוה יותר שכולל מספר דירות רב מהמבנה הישן, שאת חלקן יקבלו הדיירים הקודמים וחלקן יימכרו לדיירים אחרים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*