כל קול משפיע

כל קול משפיע

דמוקרטיה, מערכת שלטונית הנותנת את הביטוי הטוב ביותר לקולו של הציבור, מלווה אותנו מגיל צעיר וכבר בבית הספר נחשפים אנו לתהליכים המבטאים את המשמעות האמיתית של שיתוף ציבור, היכולת להקשיב למגוון קולות, לגשר על פערים ולבסוף לבחור את המועמדים המתאימים שישמשו כנציגים שלנו וישמרו על הנושאים שאנו מבקשים לקדם. בבית ספר שז"ר בוחרים מועצת תלמידים ולומדים על דמוקרטיה

כולנו מכירים את התופעה לפיה במערכות בחירות, המועמדים מדרבנים את הציבור לצאת לקלפי ולהצביע עבורם. "כל קול משפיע" מכריזים הפוליטיקאים מעל כל במה ומקווים כי ההמונים יבואו להצביע ולהשפיע. בבית ספר שז"ר הוכיחו מעורבות דמוקרטית אמיתית כאשר כל התלמידים יצאו אל הקלפיות והצביעו עבור המועמדים הראויים לייצג אותם במועצת התלמידים. התלמידים גילו מעורבות מלאה והפנימו את המשמעות האמיתית שכל קול משפיע!

בסופו של יום הדמוקרטיה ניצחה כמובן והציבה את הנבחרת הטובה ביותר לייצג את התלמידים של בית ספר שז"ר. היה זה שיאו של תהליך שארך שבועיים ימים עם כל הסממנים המרכיבים מערכת בחירות בחברה האזרחית: מי הזכאים לבחור ולהיבחר (תלמידי כיתות ג'-ו'), מי הצופים ולומדים מן הצד (תלמידי כיתות א'-ב'), הצגת מצע של המועמדים, נאומים חוצבי להבות, שיתופי פעולה בין מועמדים, תהליכי שכנוע והשפעה על ציבור המצביעים, ולבסוף יום הבחירות עצמו. ביום זה הוצבו קלפיות אחרי פרגוד וכל בעל זכות הצבעה יכול היה לבחור את המועמד המועדף בעיניו, בצורה דיסקרטית ומכובדת. דמוקרטיה בתפארתה.

"השבוע הסתיים תהליך הבחירות הדמוקרטי בשז"ר ונבחרה מועצת התלמידים החדשה של בית הספר" אומרים בבית ספר שז"ר תוך שהם מפרגנים לתלמידים שגילו בגרות, אחריות והבנה לתהליכים הדמוקרטיים תוך שהם ממשים את זכותם להצביע ולהשפיע. עוד מציינים הם את התהליך ש"החל בכיתות, בשיעורים שחשפו את התלמידים לנושאים כמו: דמוקרטיה מהי? מיהו מנהיג טוב מיהו? בחירות לשם מה? חשיבותם של ערכים כגון: סובלנות, קבלת האחר, אחריות, שיתוף הזולת ועוד". המורים המלווים עקבו אחר התלמידים בכיתות שבחרו את נציגיהם להתמודדות הבית ספרית. גם שם נעשתה עבודה דמוקרטית של תעמולת בחירות, הצגת המועמדים, הנושאים העומדים על סדר היום וביטוי היכולות האישיות כמו לשכנע את החברים להצביע עבורם.

מועצת התלמידים של בית הספר, שנבחרה כאמור בהליך דמוקרטי, יוזמת ופועלת רבות בתחום בית הספר ובקרב התלמידים. אחד הנושאים אותם הם מקדמים בלהט, קשור באיכות הסביבה – הסביבה החינוכית של בית הספר, סביבת המגורים והרובע עצמו. לדוגמא, במסגרת יום הניקיון העירוני, יצאו ילדי בית הספר לנקות את הרובע ובמקביל נערכה פעילות חווייתית  בכיתות בנושא הפרדת פסולת לשני זרמים. כמו כן, התקיימה פעילות בנושא (במסגרת הפסקה פעילה) וקבוצת המנהיגות של הרשת הירוקה השתתפה במבצע ניקיון שנערך בפארק השקמים ונהנו מפעילות אומנותית של מיחזור.

"פעילות זו היא רק חלק קטן מפעילות ענפה בבית הספר בנושא קיימות ושמירה על הסביבה" אומרים בשז"ר ומציינים את מנהיגות הרשת הירוקה של בית הספר, כמי שמובילה את הפרדת הפסולת בכיתות, מעבירה שיעורים בנושא מיחזור ושימוש חוזר לתלמידי בית הספר ומשמשים דוגמא ליוזמות ערכיות המשפיעות על התלמידים בשמירה על הסביבה.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*