"הים האחרון" – אמנות ישראלית והים

"הים האחרון" – אמנות ישראלית והים

בסמוך לפתיחת פסטיבל מדיטרנה, תיפתח במוזיאון אשדוד לאמנות תערוכה מקיפה המבקשת לבחון את הופעתו של הים התיכון באמנות ישראלית עכשווית.

ראשיתה של התרבות הישראלית בתרבות הציונית המתחדשת שהתפתחה לחוף הים התיכון. תרבות זו הציבה לרוב, כמעט מימיה הראשונים, כפי שמראה המחקר, עמדה של זרות ביחס לים ואף של התכחשות אליו. עמדה זו המשתקפת בספרות, באמנות, ובתוצרי התרבות המקומית המרכזית, קשורה בשיח הציוני ובסיפור העל המכונן אותו. בשיח זה, שעיקרו סיפור ההגירה של העם היהודי מגולה לגאולה, הים נתפס לרוב כגשר, כשלב מעבר במסע לציון – אל הטריטוריה היבשתית המוגדרת, כאתר של סכנות ופחדים שאינו נושא משמעות משל עצמו, או לכל היותר מופיע כדימוי רומנטי הקשור בנוף המקומי – מעין תמונת ראי של היבשה, נופיה וקשיי ההתיישבות בה.

בעשורים האחרונים, כפי שנבקש להראות בתערוכה זו, ניתן לזהות שינוי ביחס זה כפי שהוא משתקף בהופעתו של הים ביצירות אמנות מקומיות. נוכחותו של הים והופעתם של סמלים, מיתוסים ודימויים מן ההיסטוריה של האמנות הקשורים בו, בולטים בצילום, בציור, ובעבודות וידיאו לערך מאז שנות השמונים של המאה הקודמת ועד היום. שנים אלו בעולם, היו שנים של אכזבה והתפרקות מן הפרדיגמות של המודרניזם, שהעמידו במקום אפשרויות תרבותיות של ריבוי, שפע, עודפות, פלורליזם ורלטיביזם. בארץ, היו אלו שנים שבאו בעקבות שבר ופרדה מן הרעיונות שעמדו בתשתית החברה הישראלית ואפיינו עד אז את השיח הפוליטי, החברתי והתרבותי בישראל. שנים אלו של שינוי האתוס הציוני והפיכתו לאתוס של חברת שפע מערבית הם גם שנות פריצתו של שדה אמנות תוסס וצעיר.

בתערוכה זו נבקש לבחון את הופעתו של הים התיכון ביצירות אמנות שנעשו בתחומי מדיה שונים משנים אלו ועד היום,  תוך התייחסות לציוני דרך משמעותיים בהיסטוריה של האמנות המקומית, כשיקוף של מהלכי העומק המניעים את הזהות המקומית וכתמונת ראי של התרבות הישראלית העכשווית.

בין האמנים המשתתפים בתערוכה: אליהו אריק בוקובזה, איציק בדש, אסף בן צבי, דגנית ברסט, יעל ברתנא, לנה גומון, ציבי גבע, שרון גלזברג, עודד הירש, פמלה לוי, עופר ללוש, סיגלית לנדאו, אורית סימן טוב, יהודית סספורטס, רון עמיר, דוד עדיקא, אלי פטל, מוש קאשי, רועי קופר, גיא רז, שמחה שירמן, דפנה שלום ואחרים.

אירוע פתיחה חגיגי יתקיים במוצ"ש 6.6.15 בשעה 21:00 במוזיאון אשדוד לאמנות.

שעות הפעילות בימי הפסטיבל:
ימים א', ג': 9:00 – 16:00  |  ימים ב', ד', ה': 9:00 – 22:00  |  שישי, שבת: 10:30 – 13:30

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*