שומרים על אוויר ירוק

שומרים על אוויר ירוק

המשרד להגנת הסביבה והמשטרה הירוקה – אגף כלי רכב, משטרת ישראל – אגף התנועה והיחידה לאכיפה סביבתית, ערכו אתמול מבצע משותף כנגד רכבים מזהמים, במסגרת הפעילות שנוקטות הן להפחתת פליטות גזים וזיהום האוויר. מאות כלי רכב נבדקו. עשרות מהם הורדו מהכביש וחויבו לעבור טסט חדש. אשדוד נאבקת במזהמי האוויר ושומרת על בריאות התושבים.

מעת לעת מתפרסמים מאמרים ונתונים המלמדים על בעיית זיהום האוויר והנושאים האקולוגיים המשפיעים על חיינו. ארגון ה-OECD פרסם לאחרונה דוח מיוחד המלמד על ההשפעות החמורות של זיהום אוויר מתחבורה, ומציג מידע חדש לפיו זיהום תחבורתי הוא גורם תמותה ותחלואה משמעותי. "ע"פ הערכות הארגון, זיהום אוויר גורם לתמותה של כ-3.5 מיליון איש ברחבי העולם בשנה, ולמספר עצום של מקרי תחלואת לב, ריאה, סרטן, מקרי שבץ ועוד" אומרת לנו גב' ימית פרץהניגמן – מנהלת מחלקת קיימות ואיכות סביבה בעירייה, ומוסיפה כי "על פי הערכה זו בישראל זיהום האוויר גורם לתמותה של כ-2500 מקרי מוות מוקדם בשנה, כמחציתם מזיהום אוויר שמקורו בתחבורה".

לנוכח נתונים אלה ננקטות פעולות מניעה ואכיפה כנגד מי שמזהם את האוויר ומסכן את הציבור. הפעילות מכוונת כנגד מפעלי תעשייה מזהמים, חברות המחזיקות בחומרים מזהמים וכנגד כלי רכב מזהמים המתגלגלים בכבישי ישראל. אתמול, במבצע אכיפה שנערך ברחבי העיר, כנגד רכבים מזהמים, נטלו חלק נציגים מהמשרד להגנת הסביבה, אגף התנועה של משטרת ישראל, אגף כלי רכב של המשטרה הירוקה ומפקחי סביבה מהיחידה לאכיפה סביבתית בעיריית אשדוד. המבצע נועד לאתר כלי רכב מזהמים ולנקוט כנגדם בצעדי אכיפה על מנת שלא ימשיכו לזהם את האוויר.

מבצע האכיפה הוא חלק מפעולות שנוקט המשרד להגנת הסביבה, במטרה לצמצם את חשיפת האוכלוסייה לזיהום אוויר הנפלט מכלי רכב, ע"י חיוב הנהגים לנקוט בפעולות הנדרשות, כך שרכביהם יעמדו בתקני הסביבה. עיריית אשדוד, באמצעות היחידה לאכיפה סביבתית ואגף הרישוי, מסייעת לביצוע האכיפה בתחום הרשות. "מבצע זה הוא פועל יוצא למדיניות עירונית שכותרתה היא 'אשדודעיר מקיימת', במסגרתה חתומה העיר על אמנת האקלים להפחתת גזי חממה וזיהום אוויר ועל קידום התכנית החדשנית לתחבורה בת קיימא" אומרים בעירייה.  

שלמה רוטנברג, ראש מינהל התפעול, מודה למשרד לאיכות הסביבה ולגורמים השותפים במבצע שהתקיים באשדוד ומדגיש את החשיבות בהגברת המודעות מחד גיסא ואת גורם ההרתעה מאידך גיסא בקרב הציבור. בהמשך לדבריו, מוסר מנהל היחידה לאכיפה סביבתית, אהוד מויאל, כי "במהלך המבצע נבדקו 213 כלי רכב ע"י 5 ניידות של המשרד להגנת הסביבה. מתוכם, 29 כלי רכב הורדו מהכביש (פסילת רישיון) ויהיה עליהם לעבור טסט חדש תוך 48 שעות". עוד מציין הוא כי "המשטרה הורידה מהכביש 3 כלי רכב ואפילו נתפס נהג שנוהג ללא רישיון כבר 6 שנים, וכן ניתנו 17 קנסות בגין זיהום אוויר על סך 500 ₪  לרכב פרטי, 1000 ₪  לרכב ציבורי".

הנתונים הכלליים אומנם מצביעים על ירידה בכמות הפליטות מרכבים פרטיים, עקב אימוץ תקנים מחמירים, אך מאידך ישנו גידול במספר כלי הרכב העולים על הכבישים ואלו מוסיפים לזיהום. יעקב פלאצ'י, מנהל אגף רישוי עסקים במינהל התפעול מציין כי "ביוזמת האגף צפויים מבצעים משולבים נוספים בדגש על רכב כבד לנוכח תנועת המשאיות הכבדה לנמל וממנו".

בעירייה די מרוצים מהמבצע המוצלח ומציינים כי מתוכנן מבצע נוסף לכלי רכב כבדים/משאיות. "מבצעים מסוג זה מגבירים את מודעות הציבור לזיהום מכלי רכב ולשמירה על איכות הסביבה" אומרים שם לסיכום ומצפים כי בעלי הרכב יוודאו כי רכבם עומד בתקנים הנדרשים בביצוע תחזוקה שוטפת, הקפדה על טסט, הימנעות מעומס מטען חריג וכו'.

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*