תחליפי דמעות ישפרו תחושת העין היבשה

תחליפי דמעות ישפרו תחושת העין היבשה

בעידן בו אנו מבלים שעות ארוכות לאורך היממה מול מסכים, מצביעים הנתונים על כ-70% מהכלל הסובלים מנזקים לעיניים. הרי ברור לכל כי למרות המספרים הללו, המסכים – במחשב, בסמארטפון ובמכשירי הטכנולוגיה המתקדמת, הם חלק בלתי נפרד משגרת חיינו, ולא ניתן להיפרד מהם. אך מה בכל זאת ניתן לעשות, כדי לזהות בעיה וכיצד ראוי לפעול כדי למזער את הנזק? האופטומטריסטית הקלינית ליזט ביטון Msc: "כשיש עין יבשה, אנו נרגיש תחושה של חול, צריבה בעיניים. עייפות בזמן עבודה ממושכת מול מחשב עלולה ליצור דמעת יתר. כלי הדם יהיו מורחבים כתוצאה מחוסר חמצן והעין תהיה אדומה.

הגורמים הינם מגוונים: מחלות אוטואימונית, בעיות הורמונליות, פגיעה בעצב הפנים, תרופות, חוסר מצמוץ (תפקוד לקוי של העפעף) והיום גם עבודה מרובה מול מחשב, חדרים ממוזגים, ושימוש ממושך ברוב שעות היום בעדשות מגע. מצב זה נגרם כתוצאה מאידוי מוגבר של הדמעות, ירידה בהפרשתן או שינוי בהרכבן. הסימפטומים מוחמרים הן מחימום והן מקירור, לכן חשוב לשמור על לחות בסביבת העבודה. עם זאת, שימוש בתחליפי דמעות יכול לסייע בהקלה על תופעת היובש, אך הדבר החשוב הוא להבין מהו הגורם לכך ואז לטפל. אין לשכוח שזהו סימפטום ולכן צריך לטפל בגורם קודם. נוסף, אני ממליצה על הפסקות בעבודה במחשב היכולות לעזור להתמודד, בעיקר מפני שאנו נותנים לעיניים "לנוח" מעט, כך שאין צורך למקד את הראייה מול המחשב וע"י זאת אנו גורמים להפחתה במצמוץ – הגורם להגברת היובש.

בעקבות זאת, אחת השאלות הנפוצות הינה: "האם הגדלת מספר במשקפיים יכולה לעזור?" אציין כי הגדלת המספר במשקפיים היא רק לפי צורך הבדיקה האופטומטרית, הנעשית רק על ידי אופטומטריסט מוסמך. יכול להיות שפציינט רחק רואי יצטרך הגדלה של המרשם, בעוד שפציינט קצר רואי יצטרך הקטנה של המרשם.

מרכיבי עדשות המגע, סובלים יותר מאשר אנשים שאינם משתמשים בעדשות, ואינם סובלים מבעיות קליניות או מחלות אוטואימוניות, אך אפשר להימנע! ראשית יש לאתר ממה זה נובע. לדוגמה, לאנשים מבוגרים, יכולה להיות בעיה במצמוץ וחוסר יכולת של העפעפיים להיסגר בצורה מלאה, בעיות שרירים או עודף עור, פגיעה בשכבה השומנית וכתוצאה מכך נוצרת דמעת יתר ובאופן אחר, או סטודנטים אשר לומדים שעות מרובות מול מחשב וממקדים את הראייה לקרוב למשך זמן ממושך. במקרים כאלו הטיפול היעיל מצוי בתחליפי דמעות אשר מכילים חומרים המשפרים את לחות העין ומקלים על הצריבה ותחושת היובש. ישנם גם תכשירים נוגדי דלקת והם ניתנים על ידי רופאי העיניים כאשר הנזק הוא גדול יותר למשטח העין (קרנית). במצבים מסוימים ישנה גם התערבות כירורגית והיא חסימת דרכי ניקוז הדמעות. בכל מקרה, מובן כי יש להיוועץ באבחון מקצועי.

ליזט ביטון הינה אופטומטריסטית קלינית, Msc, הבעלים של אופטיקה מסגרת אחרת

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*