תוספת קצבה להורים לילדים סיעודיים

תוספת קצבה להורים לילדים סיעודיים

אושר: תוספת קצבה של 1,000 ₪ בחודש להורים לילדים סיעודיים.

ח"כ קארין אלהרר: "חמצן עבור ההורים הנאבקים יום יום".

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה היום (ב') תקנות חדשות של משרד הרווחה שיעניקו תוספת קצבה של כ-1,000 ₪ בחודש לילדים עם מוגבלויות קשות. התקנות נוסחו בעקבות מאבק שניהלה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) הפועלת למען זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות בישראל.

לאחר אישור התקנות אמרה ח"כ אלהרר:

"מדובר בתוספת שהיא בגדר חמצן עבור אותם הורים שנאבקים יום יום להעניק לילדיהם את הטוב ביותר". עוד הוסיפה אלהרר כי "עבורי מדובר בסגירת מעגל אישית, שכן התחלתי לפעול בעניין עוד בשנת 2009 במסגרת ארגון חברתי והיום זכיתי להצביע כחברת כנסת על שינוי שמסמל יותר מכל את חזון השילוב בקהילה. זהו תחילתו של תהליך ומבחינתי נמשיך להיאבק עד שיינתנו כל התנאים לכל ההורים לגדל את ילדיו בבית על כל צורכיהם".

אדם עם מוגבלות המוגדר סיעודי זכאי כיום בישראל לקצבת שר"מ (שירותים מיוחדים) בשווי של כ-4,000 ש"ח בחודש שנועדה לסייע במימון העסקתו של עובד סיעודי זר, זאת בנוסף לקצבת נכות מהביטוח הלאומי. להורים של ילד עד גיל 18 עם מוגבלות, מעניקה כיום המדינה "גמלת ילד נכה" העומדת על כ-3,000 ש"ח בחודש, שנועדה לתת מענה להוצאות הכרוכות בגידול הילד ובמימון הטיפולים להם הוא זקוק. במקרים קשים בהם הילד נדרש להשגחה וטיפול צמוד, דוגמת ילדים מונשמים או כאלה המתקשים בביצוע פעולות היום יום, מעניקה המדינה להורים גם אשרה להעסקת עובד זר סיעודי. עם זאת, עד כה המדינה לא העניקה כל סיוע במימון העסקתו של העובד שעלותה כ- 7,000 ₪ בחודש, זאת מתוך התפיסה כי ההורים הם שאמורים לטפל בילדם. עם זאת, הורים לילדים עם מוגבלויות קשות ומורכבות מתקשים לשאת לבדם בעול הטיפול בילד, אשר לא אחת מונע מהם לעבוד, לנהל חיי משפחה ולהעניק טיפול לילדים האחרים במשפחה. כתוצאה מכך, נאלצים הורים רבים לשלוח את הילדים לחיות במוסדות סגורים המצמצמים משמעותית את יכולתם להשתלב בחברה כבוגרים.

לאור זאת, ניהלה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) בשנים האחרונות מאבק להגדלת הקצבה הניתנת לילדים המוגדרים כבעלי מוגבלות קשה. את המאבק מלווים גם ארגונים המייצגים אנשים עם מוגבלויות ואת בני משפחותיהם, בראשם ארגון אהב"ה (ארגון הנכים בישראל המיוחד). לאחר הצגת הסוגיה בפני הממשלה, החליטו לפני מספר חודשים שר הרווחה ושר האוצר להעניק תוספת ל'גמלת ילד נכה', אשר תשווה את הסכום שניתן להורים לקצבת שר"מ מלאה. משמעות הדבר היא תוספת של מעל 1,000 ₪ בחודש לכל משפחה. היום, כאמור, אושרה התוספת בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת.

אבנר עורקבי, יו"ר ארגון אהב"ה התייחס גם הוא לאישור התקנות ואמר: "ארגון אהב"ה מברך את כל מי שנטל חלק במאבק החשוב הזה וסייע להביא להורים ולילדים את האור המינימלי שיכול להקל ולא במקצת על חייהם. אנו מודעים לפעילות הרבה שנעשתה בנושא ומודים על ההישג החשוב".

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*