שייטי אשדוד כובשים את אליפות השייט בשדות ים

שייטי אשדוד כובשים את אליפות השייט בשדות ים

בכל פעם שאתם נוסעים על קו החוף באשדוד ורואים מפרשיות לבנות וצבעוניות בים של סירות וגלשני רוח, הדבר אומר שילדים ובני נוער בגילאי 8-17  ממועדון הספורט הימי בעיר יצאו לאימון. בסוף השבוע הקרוב (20-22/10) תתקיים ביוזמת איגוד השייט תחרות "שיוט שמשון בובר" לילדים ונוער בה ישתתפו כ- 35 ילדים ובני נוער בגילאי 8-17 מהמרכז לחינוך וספורט ימי באשדוד

אליפות ישראל בשיוט בדגם 420 (סוג של סירה שאורכה 4.20 מטר) תתקיים בסוף השבוע הקרוב בשדות ים על שמו של שמשון בובר שהיה חבר קיבוץ שדות ים וממקימי תחום השייט התחרותי והפך לאייקון בתחום השייט. זוהי התחרות האחרונה לעונה- סוגרת את העונה ופותחת את העונה של שנת 2017.  קצת לפני שכ- 35 ילדים ובני נוער נוסעים להתחרות, נפגשנו לראיון עם סילבן מאיר ענתבי, מנהל מועדון השייט באשדוד.

המועדון- המרכז לחינוך וספורט ימי עובד 7 ימים בשבוע כשהמועדון עוסק בעיקר בשייט תחרותי ופחות בעממי. המרכז עובד בשעות הבוקר כבית ספר לחינוך ימי בתיאום עם משרד החינוך- קולטים ילדים מבתי הספר בעיר לשיעורי ימאות בעיר, שעתיים בשבוע לכיתות ה'-ז', שטים על כל מיני סירות, לומדים ומכירים את הסביבה הימית. מבחינת השייט העממי- הכוונה היא לשלב במקום 'קן' של צופי ים, לבנות בתוך המערכת עם הרשות העירונית לספורט של עיריית אשדוד.

התחרות בתחום השייט נמדדת בהגעה ראשונה ליעד שנקבע ותימשך במשך שלושה ימים כשבכל יום יתקיימו שלוש תחרויות, על פי ניקוד מצטבר ומיקום- על כל הגעה למיקום מקבלים נקודה כלומר אם מישהו הגיע ראשון הוא מקבל נקודה אחת ואם הגיע במקום ה- 30 יקבל 30 נקודות ומי שיצבור את הנקודות הנמוכות ביותר יזכה בתחרות. אורכי המקצים דומים אולם השינוי בא לידי ביטוי בכיווני המצופים בהתאם לכיוון הרוח. בתחרות ישתתפו כ- 400 שייטים מרחבי הארץ ולאחריה תתקיים תחרות באילת.

מועדון-הספורט-הימי-אשדוד

כמה שייטים צעירים מתאמנים באשדוד?

"כיום יש כ- 80 ילדים ובני נוער, מתוכם כ- 10 בנות, שפעילים במועדון באשדוד. 35 מתוכם תחרותיים כלומר עברו את ההכשרה הראשונית ומוכנים להתחרות וחלקם שייכים לפרויקט "פרחי ספורט" שנהנים מאימון של שעה וחצי לכל היותר, בעיקר מהחוויה בים, בגילאי 8-12, שבשלב הזה של תחילת העונה טרם מוכנים להתחרות".

זה כיף כמו שזה נראה? לשוט בסירת מפרש?
"האימון לא תמיד כיף כמו שהוא נראה- כל שייט צעיר צריך לקחת בעמו את הסירה לים, לאתר שבדק ועבר על כל הוראות הבטיחות, לעשות אימון של כמה שעות בתנאי מזג אוויר שונים וקיצוניים של חום וקור, לסחוב ולטפל בסירה, לנקות אותה ולדאוג לכל צרכיה. קחו בחשבון שלפעמים אפשר לקבל מחלת ים וכל אימון אורך כארבע שעות".

מדובר בתורה שלמה אם כך. מה למשל לומדים?
"הולכת סירה בכיוונים שונים- איך מובילים את הסירה לכיוון מסוים כשהרוח נושבת מאחור או בכיוון הנגדי, איך תפוסים גל, איך לא מתהפכים, התחשבות בזרמים שונים ביחס לרוח, מה עושים עם הציוד, איך למתוח את המפרשים, היכן נכון להתמקם פיזית בסירה- לעמוד/ לשבת ועוד… לימוד של חוקי דרך בים ובמיוחד איך לא להתנגש בסירות אחרות ועוד…"

כל ילד מתפעל את הסירה שלו בעזרת רוח וזרמים, בלי מנוע כמובן- זה מה שהם מתרגלים במהלך כל השנה, כמובן שהם תמיד עוברים הדרכה הכוללת הוראות בטיחות, מלווים בים עם מדריך- לכל עשרה ילדים וסירת מנוע כגיבוי. במידה והים יהיה סוער מידי, הקטנטנים לא יצאו לים. זו החלטה של המדריכים אם לצאת לים או לא- כשהבטיחות מעל לכל וקודמת תמיד.

סילבן מנהל את בית הספר לשייט ויש תחתיו כמה מאמנים. "יש לנו יכולת לקבל עוד כ- 50 ילדים ורשות הספורט מציידת את המועדון באמצעים בכדי לאפשר את הקליטה הנוספת של הילדים. כמו כן התמיכה של ההורים בילדים נדרשת במחויבות של התניידות יחד עם הילדים לצורך תחרויות, שכן בכל עונת שייט, מינואר עד מאי, יש תחרויות אחת לשבוע ברחבי הארץ. מבחינת אימונים- הקטנים עושים שני אימונים בשבוע כשהבוגרים יותר מגיעים מידי יום, עושים אימון של כשעה וממשיכים הלאה", מסביר ענתבי.

לפני כל שיוט, השייטים הצעירים מנקים ומרכיבים את הסירות, בודקים את החבלים ועוברים על כל הוראות הבטיחות שלמדו. לכל אחד יש את הסירה שלו והם רותמים את הסירה לעגלה ומובילים אותה לים. הקטנטנים נעזרים בהורים ובצוות ההדרכה אולם הם גדלים להבנה שהסירה באחריותם ואם הם לא יתפעלו אותה נכון הם לא יוכלו לשוט אלא אם מדובר בתקלה שמצריכה התערבות של המדריכים. לפעמים המדריכים דווקא נותנים לילדים להסתבך ולתפעל תקלה בים, כשהם משגיחים עליהם- היוזמה והדאגה לסירה חייבת להיות של הילדים.

גם-גלשני-רוח

סילבן מאיר ענתבי חי את תחום השייט ומתפעל סירות עוד כשהיה בן 6 והיה למתחרה במשך שנים רבות. בעבר המועדון היה ממוקם בחוף מיעמי וכיום המועדון עובד באזור המרינה של אשדוד.

במועדון הם מפתחים דגם בשם "לייזר" כשאלוף ישראל, עוז אדם (21) מאשדוד זכה לפני כשלוש שנים בתואר אלוף ישראל ובשנתיים האחרונות סגן אלוף ישראל ומדריך בעצמו במועדון באשדוד. מלבדו מדריך גם חייל שהוא ספורטאי מצטיין שהיה מקום שלישי לנוער בישראל ומדריך נוסף , חבר סגל נבחרת ישראל, תלמיד כיתה י"ב.

כדי לקחת חלק בשייט התחרותי צריך לקבל חינוך ימי והכשרה מגיל צעיר. אם נזכרתם בגיל מאוחר יחסית שאתם רוצים להכיר וללמוד את התחום, ראו זאת כתחביב של גלישה או שייט בסירת מפרש. כמו כן, יהיה עליכם ללמוד ספר חוקים נוקשה וקפדני. כל אחד עולה על סירה לבדו ומתפעל אותה עוד ביבשה ובים במידת הצורך.

ההתנדבות לקהילה- קיאקים עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים
מעבר לאלה ענתבי לקח על עצמו פעילות עם קבוצת ילדים בעלי צרכים מיוחדים שמגיעים אחת לשבוע יחד עם ההורים למשך של שלוש שעות. הקבוצה נפתחה עם חמישה ילדים וכיום מונה כ- 30 ילדים שמגיעים יחד עם ההורים שלהם וחותרים בקיאקים- הילדים חותרים בעצמם וההורים יושבים לידם.

"אני לא מומחה בתחום של ילדים עם צרכים מיוחדים ואני לא יודע לומר אם מדבור בסוג של תרפיה. הדבר היחיד שראיתי הוא ילדים שלא מוכנים לטבול את הרגליים שלהם במי הים והיום רצים לים בהתרגשות גדולה ולא רוצים לצאת מהמים, בכל מזג אוויר. לא מפספסים אף מפגש. זה מבחינתו החלק ההתנדבותי של המועדון לקהילה ואנחנו נהנים ומתרגשים מאוד לעבוד איתם", אומר ענתבי.

המרכז לחינוך וספורט עובד כל יום מהשעה 15.00 ועד השקיעה, כולל שישי- שבת.
בימי חג המועדון סגור.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*