פסטיבל תור הזהב ה-5 יוצא לדרך!

פסטיבל תור הזהב ה-5 יוצא לדרך!

פסטיבל תור הזהב, חוגג את שנתו החמישית, בארבעה ימים של חגיגה רב תרבותית: חול המועד פסח, 12-15 אפריל 2017 במתחם התרבות אשדוד.

דקלון, סגיב כהן, גלי עטרי, ישי לוי, יואב יצחק, להקת אתניקי (יוון), אמיל זריהן, בנימין בוזגלו, אלברט גיגי, אסתר רדא, אביר אל-עבד (מרוקו), יהודה סעדו, יונינה, ג'קי לוי, שפיטה Shefita, שרונה יהאן פירוז, המחזה "בוסתן ספרדי" מציג תחת כיפת השמיים עם שחקניו: יעקב כהן, גיא זו-ארץ, גלית גיאת ורובי פורת שובל ומופעי מחווה- לאהובה עוזרי, סאמי אלמגריבי ולזמרות הרמבטיקו היהודיות.

אשדוד, עיר המאופיינת במגוון של תרבויות, עיר בה מתרכזות כ-100 קהילות יהודיות מתפוצות ישראל. עיר ששמה לה למטרה להעמיק את הקשר בין הקהילות השונות לבין מורשתן והפכה להיות מהערים המובילות בקידום התרבות הישראלית.

הפסטיבל מציג את הקשר בין התרבויות היהודיות השונות לבין התרבות המוסיקלית המאפיינת כל אחת מהן, ויצירת פסיפס המחבר בין כל קצוות הקשת בחברה הישראלית. פסטיבל תור הזהב מציג את הרב תרבותיות והעושר התרבותי שהביאו הקהילות היהודיות מרחבי העולם לישראל בכלל ולאשדוד בפרט. במסגרת הפסטיבל מתקיימים שיתופי פעולה חד פעמיים המשקפים את הפתיחות התרבותית בתרבות היהודית והישראלית עד ימינו אנו.

הפסטיבל יתקיים בחול המועד פסח, בימים רביעי-שבת, 12-15 באפריל, בהשתתפות למעלה מ-120 אמנים ויוצרים בהם: התזמורת האנדלוסית אשדוד, הסימפונית אשדוד, הרכבים מוזיקליים, זמרים, סולנים חזנים ועוד שיופיעו במתחמי התרבות של אשדוד: אמפי אשדוד, המשכן לאמנויות הבמה, בית יד לבנים, מרכז מונארט לאומנויות, כיכר המשכן והמוזאון לתרבות הפלשתים ע"ש קורין ממן.

מוטי מלכא, מנהל אמנותי של פסטיבל תור הזהב: "פתיחות ורב תרבותיות – כאן ועכשיו. עולם תוכן זה היונק מתקופת תור הזהב בספרד, מלווה אותנו מאז התחלנו צעדינו בפסטיבל תור הזהב המתקיים זו השנה החמישית בעיר אשדוד. מנעד האירועים, הקונצרטים והמופעים המוצעים כאן משקפים חזון זה של יצירה גדולה ושל פתיחות ורב תרבותיות. אני מזמין אתכם להיות שותפים לחזון הזה".

ד"ר יחיאל לסרי, ראש העיר אשדוד: "פסטיבל תור הזהב מביא לקדמת הבמה את הסיפור התרבותי האמיתי של הציונות והחברה הישראלית ומהווה מראה לעושר התרבותי של כלל קהילות ישראל. אתם מוזמנים להצטרף אלינו באשדוד לפסטיבל שכולו חוויה תרבותית שורשית ועכשווית".

הפקה: המרכז לתרבות האנדלוסית ולפיוט בישראל, יעוץ אמנותי: אלי גרינפלד, מנהל אמנותי: מוטי מלכא.

מופעים במשכן לאמנויות הבמה אשדוד:

חגיגת רמבטיקו ובוזוקי עם ההרכב היווני הוותיק Athinaiki Kompania

יום רביעי 12.4.17, 21:00, המשכן לאמנויות הבמה

להקת "אתניקי קומפניה" הוותיקה מגיעה לפסטיבל תור הזהב במחווה מיוחדת לגדולות זמרות הרמבטיקו רוזה אשכנזי וסטלה חיסיקיאל. הלהקה המצליחה, המגיעה לארץ לראשונה מסלוניקי, שומרת על צביון מוזיקת הרמבטיקו והלאיקה בביצועים אותנטיים של יצירות ותיקות לצד חדשות.

מחווה לזמר הרגשות סאמי אלמגריבי- הפקה מיוחדת לפסטיבל

יום חמישי, 13.4.17, 21:00, המשכן לאמנויות הבמה

ערב מיוחד וחד פעמי מיצירותיו של סאמי אלמגריבי, מי שהיה זמר, חזן, מלחין ומשורר ואחד ממבצעיה הגדולים ביותר בכל הזמנים של המוזיקה המסורתית הפופולארית האנדלוסית והחזנות של יהודי מרוקו. מצעירותו כתב ושר על אהבות, געגועים ופרידות וזכה לקבל את  הכינוי "זמר הרגשות".

בהשתתפות: אמיל זריהן, בנימין בוזגלו, ליז ממן (נכדתו של סאמי אלמגריבי), אלברט גיגי (מבכירי תלמידיו של סאמי), אסתר רדא והזמרת אביר אל-עבד (מרוקו) ובליווי התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד והפסנתרן עמרי מור.

"עמק הפרחים"- געגועים לאהובה עוזרי ז"ל- בהפקה מיוחדת לפסטיבל

דקלון וסגיב כהן מארחים את: גלי עטרי, יואב יצחק וישי לוי

מוצ"ש, 15.4.17, 21:30, המשכן לאמנויות הבמה
בשנה האחרונה כבשו דקלון וסגיב כהן את הארץ עם המופע "עמק הפרחים" – משירי אהובה עוזרי, אותה גם אירחו במהלכו. הרגעים המרגשים בהם הריע לה הקהל באהבה אדירה כשעלתה לבמה, מהדהדים גם אחרי לכתה.

בימים אלה ממשיכים השניים להנציח את זכרה של המוזיקאית הדגולה שהלכה לעולמה. במופע יבוצעו מיטב שיריה של עוזרי ובהם: "צלצולי פעמונים", ״עמק הפרחים״, ״קול קורא״, ״אמי אמי״, ״היכן החייל״, "ילדה קטנה במזח" , "אלילת האגם" ועוד, לצד שירים מהרפרטואר העשיר של דקלון וכהן. מנחה אורח: מתי סרי.

מופעים נוספים:

כלייזמר חובק עולם- התזמורת הסימפונית אשדוד בחגיגת כלייזמרים- אורח מיוחד: השחקן  ג'קי לוי

יום רביעי 12.4.17, 20:30, בית יד לבנים
מופע המפגיש את חצרות העיירה היהודית עם שלל תרבויות וסגנונות מוסיקליים- מהצ'ארדש ההונגרי ועד הניגון הרומני צועני. המופע בליווי התזמורת הסימפונית אשדוד, סוחף את הקהל למסע בין ניגוני חתונה, דרך ריקודי חסידים – ועד לניגוני מירון ארצישראליים.

בהשתתפות: וירטואוז חליל הפן הבינלאומי קונסטנטין מוסקוביץ (קישינב) , אמן הכינור הבינלאומי מירל רזניק, אשף האקורדיון אמיל אייבינדר, ואמן הקלרינט הבינלאומי חנן בר-סלע.
המופע בליווי התזמורת הסימפונית  אשדוד, מנצח- רפי קדישזון, מנהל אמנותי- חנן בר-סלע.

יונינה- מופע אביבי

יום רביעי, 12.4.17, 20:30, אולם מונארט
לאחר שכבשו את הרשת עם הסרטונים הביתיים שלהם, הצמד המוסיקלי "יונינה" (יוני ונינה טוקייר) מגיע לבמה בהרכב מורחב למופע מלא נשמה. השניים יוצרים מיזוג בין ניגון ישראלי לפופ מערבי, בסגנון פולק אקוסטי עם הרמוניות עדינות. במופע ייחשפו שירים מקוריים מתוך האלבום שבדרך, לצד קאברים מהסרטונים האהובים.
קלידים: אלון רדעי, כלי הקשה: ניר ברנר

"הדרן עלך"- שירת הבקשות- אורח מיוחד: יהודה סעדו

 יום רביעי, 12.04.17, 21:30, בית הכנסת שאר ישוב

בהשתתפות הפייטן רבי דוד אדרי ואנסמבל הפייטנים הישראלי של המרכז לפיוט ושירה אשדוד. בתכנית מחרוזות פיוטים נבחרים מתוך שירת הבקשות: "דודי ירד לגנו", "ידיד נפש", "שחר אבקשך", "אדיר לא ינום" ופיוטים אותם כתבו משוררי תור הזהב- מרבי יהודה הלוי, רבי שלמה אבן גבירול ועד רבי אלעזר אזכרי, רבי דוד אלקיים ורבי דוד בוזגלו.

שירת נשים מתימן – גילה בשארי ולהקתה

יום רביעי 12.4.17, 19:00-19:45, 20:15-21:00, לובי המשכן

שירת הנשים של בנות תימן היהודיות היא שירה המושרת בשפה הערבית המבטאת את חיי היום יום של האישה. העבודות השונות, החיים בבית, השמחות (כמו טקס החינא), העצב ועוד. הנשים הן שחיברו את השירים שעברו בעל פה מדור לדור.

"בוסתן ספרדי"- הצגת תיאטרון, הבימה

יום חמישי, 13.4.17, 20:30, אמפי אשדוד (משך ההצגה- כשעתיים וחצי)

הצגת תיאטרון "הבימה" הוותיקה, אותה כתב נשיא המדינה לשעבר יצחק נבון ז"ל, מגיעה לפסטיבל "תור הזהב" – ומספרת את סיפור יהדות ספרד בירושלים של שנות ה-30.

המחזה מתאר את הווי שכונת אהל משה הספרדית, והחיים התוססים של דייריה הרוויים בשירת קודש וחול, בסיפורים משעשעים ובהומור בשפת הלאדינו. בין תמונה לתמונה, שזורים שירי אהבה וכאב, שמחה ויגון, רומנסות ותיקות שהעוברות מדור לדור, והן מושרות עד היום בפי בני הקהילה הספרדית ברגש רב ובגעגועים.
בהשתתפות: יעקב כהן, רובי פורת שובל, פולי רשף, אילן ליבוביץ, גיא זו-ארץ, אורי בנאי, דפנה ארמוני, גלית גיאת ואחרים. במאי: צדי צרפתי.

שירת נשים מפרס- שרונה יהאן פירוז (אמה של ריטה) והרכב נשים

יום חמישי 13.4.17, 19:00-19:45, 20:15-21:00, לובי המשכן

בתרבות הפרסית יש מקום מיוחד לשירת הנשים, בין אם בשירי שמחות, שירי עבודה וכמובן שירי הערש שיוצרים חיבור עמוק בין האם הפרסיה לילדיה. ערב מרגש עם שלוש דורות של זמרות פרסיות בליווי הרכב מוסיקלי עשיר.

"ישמח חתני", ישראל, 2016

יום חמישי, 13.4.17, 19:30, בית יד לבנים
מעל 350,000 צופים בדרמה מצחיקה ומחממת לב על קהילת מוסאיוף השלווה והאוהבת. קהילת הנשים אשר יוצאות למאבק נגד הרב, נחושות לאחד מחדש את הקהילה ולשמר את מסורתה. בימוי: אמיל בן שמעון, תסריט: שלומית נחמה. הסרט זכה לביקורות מהללות והיה מועמד ל-5 פרסי אופיר. שחקנים: אוולין הגואל, אורנה בנאי, יגאל נאור, עינת שרוף, אביב אלוש, איציק כהן ורבים אחרים.

פיוט על הבר – מארחים את פרוייקט "סטייק סחראווי" במחרוזת פיוטים מתוך " יגל יעקב"

יום שישי, 14.04.17, שעה 12:00, לובי המשכן לאמנויות הבמה
ביצוע מחרוזות פיוטים לפסח העוסקים בנושאים: גאולת ישראל, יציאת מצרים ושירת הים, אותם כתבו משוררי תור הזהב: רבי יהודה הלוי, רבי שלמה אבן גבירול ועד למשוררי המגרב של הדורות האחרונים: רבי דוד חסין ורבי דוד בוזגלו. ביצוע: הפייטן מימון מני כהן ואנסמבל הפייטנים הישראלי יחד עם תלמידי המרכז לפיוט ושירה אשדוד.

לילת אלבסיסה

מוצ"ש, 15.4.17, 21:30, בית יד לבנים

מדי ראש חודש ניסן, מקיימים היהודים בני הקהילה הטוניסאית את טקס "לילת אלבסיסה" – כל בני המשפחה מתאספים ובאים כאיש אחד. גדול המשפחה מערבב את תערובת הבסיסה. אם המשפחה יוצקת שמן לתוך התערובת, אותה בוחשים באמצעות מפתח- סמל לפתיחת השנה החדשה – שתהא מלאה בנסים, פרנסה וגאולה.
בליווי תזמורת בת 10 נגנים, פותחים הזמר שלום בוכניק וצוות וואלד שניין עם זמירות ומנהגי העדה הטוניסאית.

Shefita שפיטה

מוצ"ש, 15.4.17, 21:30, אולם מונארט

הדיווה Shefita, שהתפרסמה בזכות גרסאות הכיסוי הים תיכוניות שלה ללהיטי הרוק הגדולים Karma Police, Lithium, You Oughta Know מגיעה לראשונה לפסטיבל תור הזהב, למופע בליווי 5 נגנים.

בימים אלו היא עובדת על אלבום, מופיעה עם להקתה בארץ ובחו"ל, וסוחפת את הקהל אל חוויה מוסיקלית שמחה והומוריסטית.

מוזאון לתרבות הפלשתים:

בשביל הזהב Golden Waze – תערוכה ארכיאולוגית מיוחדת לרגל פתיחת הפסטיבל

התערוכה תהיה פתוחה לקהל החל מ-12.4.17

בתערוכה מככבים תכשיטים עתיקים, מטבעות וממצאים היסטוריים – עשויים כולם מזהב, אשר נמצאו בחפירות
ארכיאולוגיות שנערכו בארץ-ישראל. המבקרים בתערוכה יתבקשו ללכת "בשביל הזהב" הממוספר.

"חבל על הזמן" סדנת יצירה ופעילות לכל המשפחה בהשראת התערוכה 'חולות הזמן'

ימים רביעי וחמישי, 13.4.17- 12.4, 11:00-13:00

בואו עם הילדים ליהנות מיצירה חווייתית של שעון חול מחומרים מזדמנים ושעונים אישיים מחומרים מן הטבע.

מתאים לגילאי 4-12, כרוך בהרשמה מראש: 089568111 (המשכן לאמנויות הבמה) / 086224799 (במוזאון לתרבות הפלשתים)         

"שש-בש"- קונצרט בין-תרבותי לרגל התערוכה "בשביל הזהב"

יום רביעי, 12.4.2017, 19:00

"שש-בש" הוא הרכב מוסיקלי יהודי-ערבי שנוסד על ידי חברי התזמורת הפילהרמונית הישראלית, מתוך אמונה כי מוסיקה היא שפה המקשרת בין הלבבות, וביכולתה לבנות גשר אמיתי בין העמים.

כרוך בהרשמה מראש: 089568111 (המשכן לאמנויות הבמה) / 086224799 (במוזאון לתרבות הפלשתים)           

במהלך ימי הפסטיבל יתקיים סיור מודרך לכל המשפחה בבתי כנסת בעיר אשדוד

יום חמישי, 13.04.17, שעה 17:00

בית הכנסת הוא מקום להתכנסות ותפילה, אך במהותו, בסגנונו ובעיצובו שונה הוא מקהילה אחת לאחרת. מדוע נכנסים יחפים לבית הכנסת הקראי? מדוע זקני העדה האתיופית מעדיפים לא ללמד את הצעירים להתפלל בניב העתיק? כיצד מתבטאת שמירת המסורת למול התחדשות והשתלבות בחברה?

משך כל הסיור כשלוש שעות בליווי מדריך מהמוזאון.

איסוף ופיזור במוזאון לתרבות הפלשתים, רח' השייטים 16, אשדוד.

כרוך בהרשמה מראש: 089568111 (המשכן לאמנויות הבמה) / 086224799 (במוזאון לתרבות הפלשתים)           

"מה זה עושה בצלחת שלי? מה אכלו כאן ואיך לאורך ההיסטוריה"- הרצאה וסדנת בישול  מפי דר' אורי מאיר צ'יזיק

יום שישי, 14.04.2017, 10:00-13:00

ד"ר אורי מאיר צ'יזיק, מומחה  להיסטוריה ולפוליטיקה של הרפואה והתזונה, יספר בהרצאה  על התפתחות התזונה האנושית מימי המהפכה החקלאית ועד ימינו. הרצאה וסדנת בישול כשרה.

שיח גלריה – עם גלית ליטני, אוצרת התערוכה "חולות הזמן"

יום שבת, 15.04.2017, 11:00-12:00

"חולות הזמן", תערוכת המחווה לעיר אשדוד לרגל 60 שנה להיווסדה, חושפת את עברה של אשדוד

זמני פתיחת המוזיאון לתרבות הפלשתים בחוה"מ פסח: ימים רביעי וחמישי – 9:00-21:00  |  יום שישי ושבת – 10:30-13:30  |  בחול המועד פסח הכניסה לתערוכות במוזאון חופשית, בחסות בנק הפועלים.

לרכישת כרטיסים ופרטים נוספים בטלפון 08-9568111  |  או באתר הפסטיבל: www.torhazahav.co.il

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*