על הארכיון העירוני, כבר שמעתם?

על הארכיון העירוני, כבר שמעתם?

בראשית חודש מאי השנה הושק הארכיון העירוני לתולדות אשדוד. הוא נבנה כארכיון דיגיטלי מלא – ייחודי וראשון מסוגו בארץ. חשבתם שארכיון הוא נחלת עבר ופינה לנשכחות בלבד? אז חשבתם!…

התפיסה הרווחת טוענת שחשוב להכיר את העבר על מנת לתכנן את העתיד. המחמירים יותר חושבים שאין עתיד בלי עבר. אחרים מאמינים שהעבר נכון לנוסטלגיה בלבד. כך או כך, רבים מבינים שאשדוד היא סיפור הצלחה שלא תמיד קל להאמין לו. אשדוד הייתה לעיר שנבנתה בידי עולים למען עולים ומתוך ים החולות הצמיחו יישוב לתפארת.

הארכיון העירוני לתולדות העיר פועל לאיסוף המידע הרב המרכיב את הפאזל המרנין שחלקיו בונים את תמונת העשייה המפוארת. במטרה להנגיש את תכני הארכיון לכל, בקלות ובפשטות, נבנה הארכיון כפלטפורמה דיגיטלית המאפשרת להיחשף לכלל המידע שבו, מכל מחשב אישי ואפילו מכל טלפון נייד חכם. ניגשים לאתר הארכיון www.arc-ashdod.com)), מאתרים את המידע הרצוי, מזמינים אותו דרך טופס פשוט ומקבלים את הקבצים ישירות למייל האישי. ככה קל. ככה פשוט. בארכיון ניתן לאתר מסמכים, תמונות, תעודות, קטעי עיתונים ופרסומים שונים, סיפורים אישיים, סרטים – ומה לא?

ראש העיר אשר ראה בהשקת הארכיון ערך עירוני חשוב, פעל נמרצות להוצאתו את הפועל, תוך הכוון לכך שהוא יהיה מיועד גם לצעירים. את המלאכה הוא הטיל על ד"ר משה דרור, מנהלו של הארכיון. בין יתר הפרויקטים הגה דרור את רעיון איסופם של ספרי המחזור שהופקו בידי בתי הספר התיכוניים השונים בעיר – בעשרות השנים האחרונות. ספרי המחזור נאספו, נסרקו, עובדו והועלו לאתר הארכיון. אלפים מתושבי העיר המופיעים בהם, מהווים מזכרת ייחודית לימים קודמים.

 

 

רוב העבודה של הארכיון מבוצעת בידי צוות מתנדבים שנבחרו בקפידה. איסוף המידע, הסריקות, עיבודי התמונות, ההנגשה לבעלי מוגבלות, הבקרות, קביעת ההיררכיות הארכיונאיות וכל הקשור לחשיפת המידע – מבוצעים ללא עזרה חיצונית. הכל – תוצרת בית. המתנדבים, בעלי רקעים מקצועיים שונים, תודרכו לתפעל את מערכות הארכיון על פי הצרכים השונים. חלקם אגב, דורש מיומנויות לא פשוטות. שבוע אחר שבוע וחודש אחר חודש, נרתמים מתנדבי הארכיון לצד עובדיו למשימות הרבות, מתוך הבנת האחריות הכרוכה במילוי משימתם.

הארכיון פועל תחת החברה העירונית לתרבות הפנאי בעיר וממוקם בקומה העליונה של בית יד לבנים, בקרית צילקר לתרבות. תושבי העיר ההולכים ונחשפים לקיומו של הארכיון לא נותרים אדישים. רבים מהם פונים למסירת מידע שבידם, תמונות ומסמכים המוכיחים את סיפוריהם – והפאזל המופלא הולך ונבנה. המידע והסיפורים ההולכים ונאגרים הוא רב מאוד. הוא נאסף לא רק מאנשים פרטיים, אלא גם ממפעלים, מחברות עירוניות, ממובילי או מראשי עליות וממוסדות שונים.

הנה כי כן, בתוך חודשים ספורים בלבד, הציג הארכיון העירוני לתולדות אשדוד תפיסה חדשה לפיה לא עוד מדפים עמוסי ארגזים מלאי קלסרים, אלא גישה קלה ואינטואיטיבית המאפשרת לכל אחד חשיפה מהירה לסיפורי ואירועי העבר בעיר. ההתעניינות בחומרי הארכיון, עלתה על המשוער. בקרוב פועל הארכיון לשילוב צעירים לסיוע בכל הקשור לרשתות החברתיות, על מנת להנגיש את תכני הארכיון גם לבני-העשרה.

תושבי אשדוד מוזמנים למסור לארכיון כל מידע שבידם, שיש בו כדי לתאר את סיפור בנייתה וגדילתה של העיר. החומרים שייבחרו כראויים, יועלו לארכיון תחת שמם של מוסריהם ויישמרו בו לעד.  אז… למה מחכים?

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*