מחאת המצודה יוצאת מהפייסבוק

מחאת המצודה יוצאת מהפייסבוק

לפני שאתם תופסים צד ב״מחאת המצודה״ שיש שיגדירו אותה ״מחאה של עשירים״ מה שאומר שהלוואי ואלו יהיו הצרות שעליהם נקים את המחאות שלנו, אנחנו פה כדי לאזן, להציג שתי זויות של שני הצדדים, הצד המוחה והצד שעליו מוחים.

את המצודה באשדוד כולם מכירים, כולם עברו ליד, כולם שמעו עליה והיא חלק בלתי נפרד מקו החוף של העיר הרבה לפנינו וככל הנראה גם הרבה אחרינו. כמה אשדודים ביקרו בה? זה כבר משהו אחר לגמרי. תמיד דיברו בעיקר על ההזנחה של המצודה, על מאורת סמים ואחסניה לזולות עישון, לכלוך והזנחה שהמילה פושעת לא תהיה זרה לה.

המומנומנט העתיק השתלב בצורה מושלמת עם נוף הים ולא מעט צלמים עשו סטאז׳ וצילומי בוק על קירות המצודה, כמעט בכל אלבום חתונה יש צילום שקיעה על רקע קירות המצודה והיא תמיד היתה פה מבלי שנשים כל כך לב. מובנת מאליה.

אנשי הים, גולשים ואוהבי החופים הלא מוכרזים אימצו את חוף המצודה כחוף ״פרטי״, במשך עשרות שנים נהגה להגיע קהילה מסויימת לחוף ״המצודה״, הנוף שלא זז מעל 1,300 שנה לא זז גם להם והם אהבו את זה ככה, סוג של פינה סודית ושקטה, מקום לברוח אליו למחשבות, לשקט או קצת רומנטיקה. עד כאן מגניב.

לאחרונה החלו לחשוב בעיריית אשדוד או יותר נכון בחברה לתיירות לקחת את המצודה ולהפוך אותה לפנינה תיירותית, תלו שלט והתחילו לעבוד, בשלט אגב, שמו הדמייה שהראתה איך הפרוייקט ייראה בסיומו וכדי להיות הוגנים נציין שהקשר בין 2 התמונות מקרי בהחלט. בהמשך יגידו בעיריית אשדוד שחלו שינויים תוך כדי העבודות אבל בתמונה לא ערכו שום שינוי.

ואז הגיעה המרפסת…

תמונת ההדמייה בשלט הפרוייקט

קול הצעקה הראשון הגיע כשהגיעה מרפסת המתכת וקורות הפלדה ששינו את מראה המצודה והפכו אותה לאתר סטרילי, המקום שמבחינה אסתטית עבר מהפכה של ממש פגע גם באותנטיות של המבנה והפך אותו לאתר תיירות קר ומתכתי, זה לא משהו שלא קורה בכל מקום בעולם, אבל כמו תמיד מה שקובע בסוף זו התוצאה ותמיד אפשר להתווכח עליה, לאהוב יותר או פחות. לומר שזה אחד השיחזורים המוצלחים ושאי אפשר היה לעשות את הדברים אחרת? לא הייתי אומר, הייתי כן אומר שהרבה דברים יצאו ממש יפה והגיע הזמן לפנות תקציבים לאוצר הטבע המשמעותי של אשדוד ויפה שעה אחת קודם.

אולם אירועים?

גם את הקורונה איש לא צפה בעירייה, בהעדר אולמות אירועים יצא ראש העיר במחווה הומנית לתת אישור בזמן הקורונה לערוך חופות בשטח המצודה, חופות שאט אט הפכו להפקות שנמצאות שניה לפני אירועים. המצב החדש בו שונה המבנה, בו חוגגים אירועים והפקות והיעדר הסברה גרם למצב להקצין עד כדי מחאה, זה התחיל כמו תמיד עם עמוד פייסבוק שהגיע כמעט ל-3,000 חברים והגיע להפגנה עם יום ושעה – מחר (שישי) בשעה 15:00. להגיד לכם ש-3,000 איש יגיעו למחות? לא יקרה. אבל יגיעו אנשים, תושבי העיר, שנולדו פה וחיים פה ומשוכנעים שנעשה להם עוול, הם לא אויבים של אף אחד ולא אנשים שבאו לעשות בלאגן, הם רק רוצים שמישהו יקשיב להם ולראות איך אפשר אולי להציל משהו, לשנות משהו… לפעמים רצון טוב יכול לפצות על הרבה מעשים שכבר נעשו.

סביר להניח שמישהו ינסה לתפוס על העניין טרמפ פוליטי, מצד אחד חבל שזה יקרה, חשוב שהמחאה תישאר אותנטית אבל מצד שני חשוב גם שמישהו יבוא להקשיב, אחרת כל המאמץ והכספים שהושקעו במיזם ישאירו טעם רע. וחבל.

מבחינת החברה לתיירות, מדובר בתסכול כפול, גם השקעה כספית גדולה, גם יוזמה עירונית מפוארת וגם חוסר הערכה ו״כפיות טובה״ שהורסים את הטעם הטוב מבחינתם. בחברה לתיירות יגנו על המיזם בשאת נפש וימצאו מיליון יתרונות שאחוז גבוה מהם מוצדק לחלוטין, המקום השתנה ללא היכר והפך פינה נטושה למוארת, נגישה ונקיה. מבחינת החברה לתיירות שימור המצודה חשוב ברמה העירונית הרבה יותר מגחמה של מספר מצומצם ככל שיהיה של אנשים שפחות מתחברים לעיצוב. בחברה לתיירות גם מגבים את הטיעונים שההחלטות הם בכלל של רשות העתיקות ושאין להם כלל יכולת התערבות בשימור עתיקות והכל ממוסמך. החברה לתיירות מחוייבת לעיר ולא לקבוצות אוכלוסייה כאלה ואחרות, שימור המצודה הוא לדורות קדימה והיה צעד מתבקש. שנים מחו אנשים על הזנחה פושעת של האוצר ההיסטורי הנדיר.

צריך לקחת בחשבון שעל כל מוחה שי שלושה מברכים, זו עיר גדולה עם מגוון דעות עצום, הלקח הגדול הוא ההסברה, בפעם הבאה שיש כוונה לשנות נקודות ציון של עיר רצוי להשקיע יותר בהליך ההסברה ושיתוף הציבור. זה לא ימנע 100 אחוז התנגדות אבל יחליק את הגולה בגרון.

 

אשדוד דיל – מתחם סלולארי עירוני. קליק ואתם בפנים


הטבה לעסקים באשדוד – כרטיס ביקור דיגיטלי ללא עלות! לפרטים: 08-8567722

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*