מה משותף לשמש ולדוושות אופניים?

מה משותף לשמש ולדוושות אופניים?

בשעה אחת השמש מספקת לכדור הארץ את האנרגיה הדרושה לאנושות לשנה אחת! לא להאמין אבל זו עובדה מדעית. אם כן, כיצד מנצלים משאב זה לטובת האנושות? ב"אקולנוע" אומרים שצריך ללכוד את האנרגיה הזאת ולהפיק ממנה חשמל ידידותי לסביבה. דוגמאות ליצירת אנרגיה ידידותית הוצבו היום במבואת העירייה, מהן הפיקו חשמל להפעלת מכשירי חשמל ביתיים וחשמל להפעלת קולנוע בייתי ומוסיקה.

מערכת קינטית ליצירת אנרגיה ומערכת סולרית ליצירת חשמל הוצבו הבוקר במבואת הכניסה לעירייה והציגו לעוברים ושבים כיצד מייצרים אנרגיה מכח דוושות אופניים ומכח השמש. בעזרת האנרגיה שנוצרה הודגמה הפעלה של מכשירי חשמל ומערכת שמע מוסיקלית. האורחים אף נהנו לטעום משייק פירות שהוכן בעזרת מכשירים אלה ושמעו מוסיקה שהופקה ממערכת שינקה את כוחה מהשמש.

"בעולם טכנולוגי הדואג לערכי הסביבה יש מספר דרכים לייצר אנרגיה חלופית שאינה גורמת למפגעי סביבה ולא גורמת לנזקי סביבה", אומרת מנהלת מחלקת איכות הסביבה בעיריית אשדוד גב' ימית הוניקמן, אשר החליטה לחשוף את ציבור העובדים לסוג כזה של אנרגיה, באמצעות מיזם אנרג'י בייק, והציבה מערכות אלה במבואת הכניסה לעירייה.

את המיזם הביאה לאשדוד גב' מרב יגר, רכזת חינוך באיגוד ערים לאיכות הסביבה, ובעזרת עמותת "אקולנוע" נחשפו העובדים לסוג נוסף של אנרגיה. "על אנרגיה סולרית, אנרגיית רוח ואנרגיית מים כבר שמענו אבל יש גם אנרגיה קינטית המנצלת תנועה ליצירת כח" אומרת היא ונציג העמותה מוסיף ואומר כי "מדובר באנרגיה ירוקה אשר הולכת ותופסת לה אחיזה בכל העולם, לאור בעיות האקלים העולמי".

על המיזם אחראית כאמור עמותת "אקולנוע" המציגה שימושים בחשמל שמיוצר באמצעות אנרגיית השמש ואנרגיית תנועה. כך, באמצעות גלגלי אופניים נוצר חשמל אשר הפעיל מכשירי חשמל ביתיים ואילו באמצעות השמש נוצר חשמל שהפעיל מערכת הפעלה לקולנוע ולמוסיקה. שני הדגמים הוצגו בעירייה והאורחים יכלו להנות מתוצרתם.

איך זה עובד? אל האופניים מחובר מחולל חכם היודע להגביר את התפוקה והאפקטיביות של הדיווש ולהמיר אותו לחשמל. החשמל עובר ישירות למכשיר החשמלי או נאגר במצבר. כמות החשמל המיוצרת היא בהתאם לכמות הדיווש. "ככל שנדווש יותר כך נפיק יותר חשמל" אומרת גב' הוניקמן. כך גם באנרגיית השמש. לוחות פאנלים הפרושים בשטח מתרגמת את אנרגיית השמש לחשמל ומזרימה אותו ישירות למכשיר או אוגרת אותו במצברים.

המיזם הינו פרומו ליום עיון שיתקיים מחר לציבור העובדים – ממנהלים ועד אחרון העובדים, בסיוע המשרד להגנת הסביבה. "תוכנית שהצגנו זכתה ב'קול קורא' של המשרד ואנו מתעתדים ליישמה בעיר" אומרת הוניקמן ומציינת "מכיוון שעובדים אלה אמורים להיות סוכני השינוי ומובילי דעת הקהל לתוכנית, אנו עורכים עבורם יום עיון מרוכז שיעסוק בתחום האנרגיות הירוקות והשימושים הידידותיים באנרגיות חלופיות". אגב: מטרת יום העיון היא אומנם חווייתית החושפת אותם לנושאים חדשים בנושאי סביבה, עיר חכמה ומקיימת, אך בד בבד ישנה ציפייה כי בעקבות יום העיון יעלו רעיונות חדשים ומקוריים לתכנים ומיזמים שיקדמו את אשדוד לעיר ירוקה.

בתמונה: אנרגיה קינטית שנוצרת באמצעות דוושות אופניים. בתמונה, מימין לשמאל: מרב יגר, ימית הוניקמן, ד"ר ענת רוזן – מנכ"ל איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה ונציג עמותת אקולנוע.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*