"הכל צפוי והרשות נתונה" – גורל מול בחירה

"הכל צפוי והרשות נתונה" – גורל מול בחירה

ימי בין כסה לעשור בבית הספר מקיף א' הותיק, הם ימים של חשבון נפש, הרהורים ובירור עצמי, אותו עורכים התלמידים במסגרת מפגשים מרתקים עם דמויות מחיי הקהילה. מסורת זו מתקיימת בבית הספר מידי שנה והיא מתנהלת במתכונת רב שיח בנושא הסליחה, כיאה לעשרת ימי תשובה החלים במועד זה. השנה נסב הדיון סביב האמרה המפורסמת "הכל צפוי והרשות נתונה", ממנה נגזרו תובנות שוודאי ייחרטו בתודעת התלמידים ויסייעו להם בצעדיהם האישיים.

מסורת ארוכת שנים בבית הספר מקיף א' היא לקיים מידי שנה, בימים שבין כסה לעשור, רב שיח בנושא סליחה ולדון במשמעויות הפרקטיות והמחשבתיות של נושא זה. כחלק מעשרת ימי תשובה, מהרהרים התלמידים בנושא הסליחה ומגיעים לתובנות חשובות עבורם. השנה הוקדש רב השיח לנושא "הכל צפוי והרשות נתונה" ועורר את התלמידים למחשבות על גורלו של האדם אל מול זכות הבחירה שלו. "גורל מול בחירה הוא אחד הנושאים המרתקים כל אדם ובירור הנושא ראוי לעשותו כמובן בימים אלה של חשבון נפש" אומרים בבית הספר.

רב השיח נערך באשכול הפיס ונטלו בו חלק תלמידי כיתות י"א. את הפאנל הנחתה המורה הותיקה אילנה פרץ, רכזת תכנית בארי בביה"ס. כן השתתפו בדיון גב' ליאורה מצליח יועצת ביה"ס, הרב אלעד ביטון ר"מ במכינת נווה דקלים ומורן סמואל אלופת העולם בחתירה פראולימפי.

גב' מצליח, יועצת ביה"ס, דיברה על כך שכ-10% מחייו של האדם הם גורל, כלומר: דברים שקורים לנו ואין לנו עליהם שליטה, ואילו 90% מהחיים הם בחירה הנובעת מהתגובה שלנו במצבים השונים. במהלך השיח היא העלתה לתלמידים הצעות ודרכים ליישום עקרון זה, "כדי שנוכל לממש את ה-90% הבחירה בחיים" סכמה.

הרב אלעד ביטון דיבר על הבחירה ביהדות והציג את גישתו של הרמב"ם הקובע כי לאדם יש 100% בחירה חופשית והוא אינו יכול להאשים אף אחד בגורלו. "הכל תלוי בעבודה אישית ובכוח הרצון של האדם" אמר וציין כי "עקרון הבחירה החופשית הוא עקרון חשוב ביותר ביהדות, עוד מבריאת העולם, והוא נלמד מהפסוק "ועץ הדעת טוב ורע" .

מורן סמואל, אלופת עולם בחתירה פראולימפי, כבשה את לב התלמידים כאשר הסבירה כיצד להפוך חסרון ליתרון וכיצד מגבלה אינה בהכרח מוגבלות. מורן שהיא נציגת "אתנה", המועצה הלאומית לקידום נשים בספורט, סיפרה כיצד הפכה מבחורה נורמטיבית עם חלומות ושאיפות, עם עתיד מזהיר בכדורסל נשים, לבחורה נכה. מורן נאלצה לעשות בחירות שונות בחייה מגיל צעיר, היא בחרה את עתידה בכדורסל וייצגה את ישראל ברחבי העולם, בחרה ללמוד תואר ראשון בפיזיותרפיה, עד שיום אחד לפני 9  שנים התעוררה משותקת בעקבות קריעת כלי דם שהתפוצץ וחדירת הדם לתעלת עמוד השדרה. מורן עמדה שוב בפני בחירה בחייה, לשקוע ברחמים עצמיים או להתמודד עם המצב הקיים. היא מאמינה שאם זה קרה סימן שיש לה את היכולת להתמודד עם מצב זה. מורן לא עצרה לשאול מדוע זה קרה לה, היה לה ברור שזה חלק מהמסע הפרטי שלה בעולם. מורן השתקמה והמשיכה בחייה, סיימה לימודי תואר ראשון, אך היא חשה כי הספורט חסר בחייה. היא הוזמנה לשחק בנבחרת נשים של ישראל בכדורסל על כסאות גלגלים. היא הבינה כי אסור שהפחד יפריע לחופש הבחירה שלה וכשהמגבלה הגופנית הופכת למסוגלות גופנית קל יותר לקבל אותה. "לפני חמש פנו אליה לבוא ולהתחרות בחתירה בסירה וגם הפעם בחרה לנסות ולפני שבועיים הוכתרה באיטליה כאלופת העולם בתחום זה" אומרים במקיף א' ומציינים כי "אנו מארחים את מורן ב-4 שנים האחרונות ומלווים את דרכה באהבה, הצלחה והמון גאווה".

בסופו של יום, המפגש החינוכי ביקש להעביר את המסר של מורן, שאם מסתכלים על מכשול כמכשול יש סיכוי טוב שהוא יפיל אותנו בדרך, אבל אם מסתכלים עליו כאתגר עושים את המקסימום לעבור אותו. "לצד הרצון צריך לעשות מעשה ולהתמיד בעשייה ובדרך" מסכמים הם ומעריכים כי הפאנל הותיר רושם רב על התלמידים שיצאו עם הרבה חומר למחשבה על הבחירות בחייהם.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*