גם עיוורים ולקויי ראיה רואים הצגה

גם עיוורים ולקויי ראיה רואים הצגה

כן, גם זה קורה באשדוד ומעתה גם אוכלוסיית העיוורים ולקויי הראיה יכולים לחזות בהצגות. הפעם הראשונה למפעל ההנגשה החדש, היתה ביום ראשון שעבר, במשכן לאומנויות הבמה, כאשר בין קהל של מאות אנשים אשר באו לראות את ההצגה "אלה גרוסמן" של תיאטרון בית ליסין, התמקמה גם קבוצה של 30 אנשים עם עיוורון/ליקויי ראיה וצפו בהצגה.

"פריצת דרך בתחום הנגישות לעיוורים ולקויי ראיה. גם לנו מגיע לקבל תרבות" אלו היו דבריו של אחד החברים בקבוצת העיוורים ולקויי הראיה אשר הגיעו לחזות בהצגת התיאטרון ולסמן עוד תאריך חשוב בהיסטוריה של אשדוד.  ביום ראשון האחרון, בערב קר וחורפי במיוחד, הגיעו 30 אנשים עם עיוורון ולקות ראיה, יחד עם מלוויהם, על מנת לחזות בהצגה "אלה גרוסמן" של תיאטרון בית ליסין, במשכן לאמנויות הבמה. ההתרגשות הייתה בשיאה שכן היתה זו פעם ראשונה שבאשדוד מונגשת הצגת תיאטרון לאוכלוסייה זו ונקבעת נורמה חדשה שבה יוכלו גם עיוורים ולקויי ראיה לחזות בתיאטרון.

הנגשת התיאטרון לאוכלוסיית העיוורים כרוכה בהכנות מקדימות ולפיכך חברי הקבוצה התבקשו להקדים ולהגיע שעה לפני התחלת ההצגה, לצורך קבלת אוזניות, שמיעת הקדימון והתרגום הוויזואלי לאורך כל ההצגה ועריכת סיור מוחשי מאחורי הקלעים והבמה. חברי הקבוצה מששו את התפאורה ו"ראו" אותה בידיהם, שוחחו עם השחקנים, שאלו שאלות, ונכנסו לאווירת ההצגה. במהלך ההצגה, יכלו הם לשמוע בעזרת האזניות תיאור מפורט של כל מה שמתחרש על הבמה, לרבות תיאור כללי שאינו חלק מהטקסט של השחקנים, כדוגמת מעברים בין המערכות בהצגה, הבעות פנים של שחקנים, ביטויי רגשות בצורה לא מילולית, תנועות גוף הממחישות את הדמות, צורת לבוש ועוד.

החוויה היתה כל כך חזקה עד שבסיום ההצגה רבים מהם תיארו את המתחולל בנפשם בהתרגשות גדולה ובעיקר בהרבה מאוד פרגון על היוזמה. "עד היום נרתעתי מללכת להצגות בגלל מגבלת הראיה. היום אני מבין שההנגשה מצליחה להשלים את החסר וליצור עבורי חוויה צפייה הרבה יותר שלמה ומהנה" שח לנו אחד החברים וחברו הוסיף כי "יש ערך מוסף לשימוש באזניות. אני הייתי ממליץ גם למי שרואה להשתמש בהן". אחת החברות אמרה "זכינו ל'צפות' בדרכנו בהצגה 'אלה גרוסמן' שהונגשה במקצועיות רבה עבורנו ציבור העיוורים" וחברתה השלימה: "אני מקווה שזו הסנונית הראשונה ובהמשך נזכה לצפות בהצגות נוספות ולחזור להיות שווים עד כמה שאפשר". לבסוף הגדיל לסכם את החוויה אחד החברים בהדגישו כי מדובר בלא פחות מאשר "פריצת דרך בתחום הנגישות לעיוורים ולקויי ראיה. גם לנו מגיע לקבל תרבות".

צוות מרש"ל במחלקת שיקום שבמינהל לשירותים חברתיים, יחד עם המשכן לאומנויות הבמה והספרייה המרכזית לעיוורים, עומדים מאחורי המיזם המוצלח והם מתעתדים להמשיך לפתח את תחום ההנגשה כך שרבים אחרים יוכלו להנות מתיאטרון מקצועי ואיכותי ברמה הגבוהה ביותר.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*