בדודי שמש הגדול בהחלט קובע

בדודי שמש הגדול בהחלט קובע

קונים דוד שמש חדש? אתם רוצים את הכי גדול והכי חזק? כדאי שתקראו את המאמר הזה – הוא יחסוך לכם הרבה כסף.

לא תמיד גדול הוא הכי טוב. בדודי שמש, שם המשחק הוא דוד מתאים, ולאו דווקא דוד גדול – ובוודאי שלא דוד קטן. על מה אנחנו מדברים ולמה?

יש כמה דברים שמשפיעים על מחיר דודי שמש ועל מערכת הדוד שמש כולה: גודל ושטח הקולטים, מרחק הדוד והצורך בצנרת באורכים משתנים, אביזרים שונים ומקום ההתקנה. כשאנחנו אומרים "מקום ההתקנה", הכוונה היא כמובן לשאלה אם מתקינים את הדוד שמש על גג שטוח מבטון, או על גג רעפים; התקנת דוד שמש על גג רעפים מייקרת מחיר את מערכת הדוד שמש, גם כיון שהיא כוללת מתקן מיוחד שהוא יקר יותר.

אבל איך משפיע נפח הדוד שמש על מחיר המערכת?

השאיפה שלנו היא להבטיח הספקת מים חמים לכל בני המשפחה לאורך כל היום, וההגיון אומר, שככל שהדוד יהיה גדול יותר, יהיו בו יותר מים חמים. אז זה נכון, אבל ככל שנפח הדוד שמש גדול יותר, מחירו גבוה יותר:

ייצור הדוד מצריך שימוש ביותר חומרים וכך עלותו גדולה יותר. בנוסף, ישנו הבדל בין התקנה של דוד שמש גדול מאוד לבין דוד שמש שנפחו קטן, שלא לדבר על הקולטים שגם הם צריכים להיות גדולים יותר ויקרים יותר. אי התאמה בין שטח הקולטים ונפח הדוד שמש עלולה לגרום לכך שבדוד יהיו הרבה מים קרים יחסית, וכושר החימום של דוד השמש לא יהיה אופטימלי.

מצד שני, אם "מתקמצנים וקונים דוד שמש קטן", אז אין מים חמים, לא כך?

נכון – אם הדוד שמש קטן מדי, אז אין מספיק מים חמים, ואז שוב מוציאים כסף מיותר: במקום לחמם מים בעזרת השמש, נאלצים להשתמש בחמם – בגוף החימום החשמלי – שישנו בדוד, מה שכמובן משתקף בסוף החודש בחשבון החשמל.

מה הפתרון?

הפתרון פשוט: הסטטיסטיקה מראה שישראלי ממוצע צורך כ– 30 ליטרים מים חמים מדי יום, זאת מתוך כ– 70 ליטר מים ביום, שהיא הצריכה הממוצעת לנפש, ומשקללת את נפח שטיפת הכלים, הבית והכביסה. ניקח את אותם 30 ליטרים, נכפול אותם במספר הנפשות בבית, ונוסיף עוד כ'נפש' אחת לשם בטחון. כך נקבל את נפח הדוד שמש הדרוש לנו. לדוגמא:

אם בבית מתגוררות באופן קבוע 4 נפשות, הדוד שאותו נקנה יהיה בנפח של 150 ליטרים, שמורכבים מ– 120 ליטרים לארבע נפשות ועוד יתרה של אדם אחד:

1-2 נפשות בבית – מערכת בנפח 80 ליטר
2-3 נפשות בבית – מערכת בנפח 120 ליטר
4-5 נפשות בבית – מערכת בנפח 150 ליטר
5 נפשות ומעלה – מערכת בנפח 200 ליטר

לסיכום: כשאתם מתכננים קניה של דוד שמש חדש, ודאו שאתם קונים מערכת – דוד וקולטים – בנפח המתאים למספר הנפשות בבית. זכרו שההוצאה הגדולה יותר בטווח הקצר משתלמת מהר מאוד!

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*