"אם זה לא מתקלקל – זה כבר מקולקל".

"אם זה לא מתקלקל – זה כבר מקולקל".

נושא התזונה קרוב לליבי, לא רק בשל עודף המשקל שלי. כמי שאחראית על תזונת משפחתי, אני משתדלת להרחיב ולהתעדכן בידע התחום זה, בספרי בריאות, ערוץ הבריאות וכדומה.

בתהליך הבירור אודות תזונה בריאה ותופעות נלוות של חילוף החומרים, נוכחתי לדעת למשל שאני רגישה ללקטוז -סוכר החלב. תגלית זו הייתה מרעישה ומזעזעת כאחת. ההבנה בצורך בשינוי דחוף ומידי בהרגלי צריכת מוצרי החלב.

עיקר התזונה שלי ובהלימה גם של אישי ומשפחתי,  עד לפני שנה זו כללה בעיקר מוצרי חלב כיוון אינני חובבת בשר. מנגד, השניצל הוא דווקא דייר קבוע בתפריט השבועי, ולכבוד שבת גם העוף, ההודו הדגים המהווים מרכיבי ״חובה״ בתפריט.  בשר הבקר אצלנו הוא לאירועים מיוחדים, חגים ומידי פעם כשמתחשק….  יש לציין שכל חלקי הפנים בעוף ובבקר מבחינתי כלל אינם באים בחשבון.  לא נכנסים לביתי.  לצורך העניין כבד אווז אינו נחשב "מעדן" בביתי!  

בתרבות השפע האוכל המהיר התעשייתי זמין בשפע.  הקשר  בין עודף משקל  ואורח החיים הוא קשר בלתי נפרד. כיום, ההשמנה ועודף המשקל היא בממדי מגיפה והופכת למעמסה ניכרת על שירותי הבריאות.

תזונה נכונה יכולה לסייע רבות במניעת מחלות – ויש לה חשיבות רבה לאורח חיים בריא ותקין. בכל העולם וגם בישראל משקיעים שירותי הבריאות משאבים להשכיל את הציבור בתחום, כדי לפתח מודעות לאכילה בריאה.

אכילה בריאה היא השגה ושמירה על משקל יציב בטווח התקין.  התזונה צריכה להיות מגוונת ומבוססת על מזון שמקורו בצומח, טרי או קפוא כזה אשר לא עבר עיבוד כלל או לכל היותר עיבוד מינימאלי ומבחינתי ללא תוספות סוכר, מלח או רטבים עתירי קלוריות ושומן. בכלל, עדיפה הכנה עצמית של מזון על פני רכישת מזון מוכן, מעובד, ממוסחר ו"משומר" – "אם זה לא מתקלקל – זה כבר מקולקל" ידעתם למשל שאם תשאירו מרגרינה בחוץ אפילו זבובים לא יתקרבו אליה? .

התזונה ים תיכונית מאפיינת את מדינות הים התיכון.  חוקרים גילו שאורחות החיים והרגלי המזון במדינות אלו נמצאו בעלי יתרונות רבים  הניכרים בתוחלת חיים גבוהה ופחות מחלות. תזונה זו התבססה  על פירות, ירקות, קטניות, אגוזים, דגנים מלאים, דגים, שמן זית, כמויות קטנות של חלב ויין אדום, זאת בצד פעילות גופנית יומית ואכילה איטית יחסית של מנות קטנות, אשר נבעה מהנוהג של ריבוי ארוחות קבוצתיות או משפחתיות.

pi

ולסיום, שינוי הרגלים לאורח חיים בריא הוא תהליך, שהרי  "גם המסע הארוך בעולם מתחיל בצעד קטן אחד". אז איזה שינוי קטן אתם מתחילים מהיום?

ברצוני להביע תודה והוקרה על קיום הקורס. יישר כוח על היוזמה וההשקעה. בבחירת הנושאים, התכנים  והמרצים, הם היו מפרים ומעניינים.   בתקווה להמשך…עוד קורסים מעניינם ומעשירים פתוחים לכל דורש.    

https://www.ted.com/talks/jamie_oliver?language=he

דינה איתן

תושבת אשדוד ובוגרת קורס ״שלא יאכילו אתכם ג׳אנק״,תזונה בת-קיימא,  בריאות ואיכות הסביבה,  אשדוד 2017

*המידע בעמוד זה נכתב על ידי משתתפי הקורס העירוני ואושר על ידי צוות הקורס ומומחיות בתחום הבריאות, הסביבה והתזונה. אין לראות במידע המלצה לשימוש בתרופה, מוצר רפואי או עצה משפטית ו/או רפואית כזו או אחרת.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*