מה כל הרעש?

מה כל הרעש?

מי מאיתנו לא נתקל במטרדי רעש סביבתיים? רעש המכוניות בצומת, אופנוען מחריש אוזניים, שכן שעורך מסיבת יום הולדת לבן שלו, ילד מקפיץ כדור בדירה מעליך, אזעקה של רכב חונה, רעש מזגנים ומדחסים, כלב נובח בדירת השכן, ילדים מתגודדים בגינה ממול לחלון חדר השינה, מוסיקה מחרישת אוזניים באולם שמחות, נער מתאמן במערכת תופים או קבוצת צעירים שמחליטים לערוך קריוקי ממש מול אוזניך. מה עושים וכיצד מתמודדים עם התופעות הללו? יש בהחלט כלים לכך וגם כאן התושבים יכולים לסייע.

קולות ורעשים סובבים את חיינו בכל מקום ובמיוחד את הגרים בערים הומות אדם. "הרעש הוא קול לא רצוי והפרעה סביבתית" אומרים במחלקה לאיכות הסביבה ומציינים כי "לרעש יש מגוון רחב של השפעות על הגוף ועל נפש האדם: הרעש מעיק על העצבים, מגביר את צריכת האנרגיה של הגוף, מעייף ופוגע בכושר הריכוז". לתופעת הרעש אם כן, יש משמעות מכרעת על איכות החיים ובריאות התושבים. כך כל השנה ובוודאי בקיץ כשעשרות אלפי ילדים נמצאים בחופשה, הרחוב הומה אדם וחלונות הבתים לא מוגפים. אז רגע לפני היציאה לחופשת הקיץ, המחלקה לאיכות הסביבה בעיריית אשדוד ואיגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד חבל יבנה, ארגנו לעובדי העירייה השתלמות לא שגרתית – יום עיון בנושא מטרדי רעש והכלים למניעה והפחתת הרעש בסביבה. תכנית היום היתה מעניינת הן ברמה האישית ובעיקר ברמה הציבורית, שבה על הרשות המקומית וגופי האכיפה להתמודד עם אחד ממטרדי הסביבה הבעייתיים ביותר.

פרופ' סטיליאן גלברג, מנהל אגף מניעת רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה, הרצה בנושא "למה לא מקבלים בשקט את הרעש?" גלברג סקר את תופעת הרעש בכלל, המשמעויות הבריאותיות והסביבתיות שלה והביא דוגמאות לכלים ומכשירים המסייעים לנו בהתמודדות עם מפגעי הרעש. אינג' שמעון גרינבאום, מייסד ומנכ"ל מ.ג יועצים לאקוסטיקה, עסק ב"כלים למניעה והפחתת רעש" תוך שהוא מציג את סוגי הרעש בסביבת החיים שלנו, טווח הרעשים ורמות רעש אופייניות, חוקים ותקנות הרעש הרלוונטיות. אינג' ג'ני לוריא, רכזת תעשיות ורעש באיגוד ערים לאיכות הסביבה, עסקה ב"סטטיסטיקה של פניות הציבור באשדוד" תוך שהיא עומדת על הנושאים המטרידים את תושבי אשדוד בענייני הרעש. היא עמדה על מוקדי רעש אופייניים ותקנות הרעש המחייבות את הציבור. עו"ד אייל אילוז, מהלשכה המשפטית של העירייה, עמד על ההיבטים המשפטיים בנושאי מטרדי הרעש, בדגש על חוק העזר העירוני והכלים שעומדים לרשות המערכת העירונית בהתמודדות עם מפגעי רעש. הוא הזכיר לכולם את חוק העזר העירוני: "לא יגרום אדם רעש חזק או בלתי סביר מכל מקור שהוא, אם הוא מפריע או עשוי להפריע לאדם המצוי בקרבת מקום לעוברים ושבים" וציין כי העובר על החוק צפוי לעונשי מאסר ו/או קנסות כבדים.

ד"ר ענת רוזן, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד חבל יבנה, דברה על מטרדי רעש הנמצאים בכל מקום ושבחה את ההיענות הגדולה של עובדי העירייה אשר מלאו את האולם וגילו עניין בהשתלמות. כך גם מר יעקב פלאצ'י, מנהל אגף רישוי עסקים ואיכות הסביבה, שהדגיש אף הוא את הרעש כגורם מטריד ופוגע באיכות הסביבה. גב' ימית הוניקמן, מנהלת המחלקה לאיכות הסביבה בעיריית אשדוד ומארגנת ההשתלמות, הדגישה את החשיבות הרבה שהעירייה מייחסת לנושאי הרעש ומציינת כי ההשתלמות המקצועית עולה בקנה אחד עם חזון ראש העיר לקידום והטמעת ערכי הקיימות והבריאות והמשמעות האופרטיבית למדיניות "התושב במרכז", כאשר יש לשמור על האיזונים הנכונים בין יצירת מוקדי פעילות ואירועי פנאי לבין התחשבות בסביבה ומניעת רעשים הפוגעים בבריאות.

עובדי העירייה נחשפו אפוא לאחד המטרדים הבולטים בחברה עירונית וגם כאן יש לציבור מה לתרום. "חוקים ותקנות, כמו גם חוקי העזר העירוניים ומנגנוני האכיפה, באים להסדיר כמובן את נושאי הרעש אך בלי עזרת הציבור אי אפשר יהיה למגר את תופעת הרעשים" אומרים בעירייה וקוראים לציבור לנהוג באחריות במרחב הציבורי, להימנע ככל שניתן מיצירת רעש מיותר הפוגע באיכות החיים ובבריאות הציבור ומאידך לדווח למוקד העירוני על מפגעי רעש קיצוניים בסביבת מגוריהם.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*