"כל אחד יחיד ומיוחד"

"כל אחד יחיד ומיוחד"

הפארק הנגיש, המשלב נגישות פיזית ונגישות חברתית לצורך שיפור חיי הפנאי ושילוב ילדים עם ובלי מוגבלויות, הינו פרויקט המופעל ונתמך ע"י העירייה והמוסד לביטוח לאומי ובליווי מקצועי של בית איזי שפירא. הפארק השיק השנה תכנית חדשה ומיוחדת "כל אחד יחיד ומיוחד" – תכנית חינוכית לעיצוב עמדות וחשיפה למוגבלויות בגני חובה.

אשדוד, העיר המובילה בתחום הנגישות והשילוב בארץ והשנה אנו עדים לכך יותר מתמיד, השיקה תכנית חדשה ומיוחדת עבור אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים. התכנית, "כל אחד יחיד ומיוחד", פועלת במסגרת פרויקט "הפארק הנגיש" באשדוד במטרה לחשוף ולעצב את עמדותיהם של ילדים, הורים וצוות חינוכי כלפי השונה בכלל והאדם עם המוגבלות בפרט.

8 גני חובה, מהחינוך הרגיל והמיוחד, זכו להשתתף בתוכנית החדשה הכוללת 10 מפגשים בהנחיית צוות מנחים ייחודי, במטרה לחשוף אותם אל עולם ערכים הומני ורגיש שבו יש מקום גם לאחר ולשונה. את המפגשים מנחים: רחל ניב – אשת חינוך מנוסה עם עיוורון הנעזרת בכלבת נחיה ואורי שוקרון – פעיל חברתי בתחום הנגישות וסטודנט, עם מוגבלות פיזית הנעזר בכיסא גלגלים. יחד איתם מלווים את התכנית: נמרוד, שירז ורעות – מצוות הפארק הנגיש.

התכנית החינוכית החדשה פותחה ע"י בית איזי שפירא, בשיתוף ערוץ הופ ועמותת sesame workshop המפיקים את הגרסה הישראלית של הסדרה "רחוב סומסום".  התוכנית משלבת קטעי צפייה מן הסדרה "רחוב סומסום", לשם המחשת מצבים חברתיים המשקפים נגישות ושילוב ומסייעים בהעברת תכני התוכנית.

התוכנית פונה ל-3 קהלי יעד מרכזיים: ילדי הגן, הוריהם וצוותי הגנים. הצוותים וההורים מעורבים לאורך התוכנית ומקבלים כלים ליצירת שיח חיובי כלפי השונה הן בבית והן בגן. במסגרת המפגשים לומדים הילדים על סוגי מוגבלויות, דעות קדומות וקבלת השונה וכן זוכים להתנסות חווייתית במוגבלויות שונות, למשל: השחלת חרוזים עם כפפות אפיה, תופסת על רגל אחת, זיהוי ילדים בעיניים מכוסות ועוד.

בשבוע האחרון התקיים בגנים מפגש, אליו הוזמנו הורים וילדים, ואורח מיוחד – אדם עם מוגבלות, סיפר את סיפור חייו וענה על שאלות הילדים הכנות והמרגשות. בשניים מן הגנים האורחים השתתפו פעילי הקהילה הנגישה אלי סבן ועמק עמרמי.

כשעדן, ילדה מגן זמר, שאלה: "אלי, החיים שלך קשים?" הוא השיב: "כן, אבל אני נעזר בכל מיני דברים המקלים עלי". באותו רגע אף עין לא נותרה יבשה. כך גם בגן רחפת, כשאחד הילדים אמר לעמק: "אסור להיות קמצנים. צריך לעזור אחד לשני".

בהמשך הפעילות התנסו ההורים והילדים בתחנות חווייתיות שניסו לדמות את החיים עם מגבלה. לדוגמא: חיתוך סלט פירות בזוגות עם יד האחד קשורה ליד של השני, יצירת ציור ענק כשמשתמשים ביד החלשה, הפה או הרגל, יצירת צמידים עם שמות הילדים בברייל… ועוד. מיותר לציין שהמפגשים היו מרגשים ביותר והותירו רושם עז על המשתתפים.

אתם מוזמנים לבקר בפייסבוק הפארק הנגיש אשדוד, ולהתעדכן במגוון אירועים נגישים לכולם וללא תשלום.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*