לקראת האובך והאבק הצפויים החל מהלילה

לקראת האובך והאבק הצפויים החל מהלילה

במד"א ממליצים לסובלים מבעיות נשימה להישאר במבנים עם חלונות סגורים ולהימנע מפעילות מחוץ לבית

החל משעות הלילה ומחר בשעות הבוקר צפוי להגיע לישראל גל של אבק ואובך * במד"א ממליצים לסובלים מבעיות נשימה, לחולי לב וריאות ולנשים בהריון להישאר במבנים עם חלונות סגורים ולהימנע מפעילות מחוץ לבית * משעות הבוקר (ד') טיפלו כוחות מד"א בלמעלה מ- 143 בני אדם בעקבות גל החום הכבד ביניהן פעוטה כבת שנתיים שהושארה ברכב.

בשל זיהום האוויר החריג מהאובך שנחשב מסוכן לבריאות, ממליץ מד"א לקשישים, נשים בהריון, חולי לב, חולים במחלות ריאה (אסטמה, COPD או בעיות בכלי הנשימה) לשהות בבתים עם חלונות מוגפים.

בנוסף ממליצים במד"א להימנע מפעילות בחוץ וגם לספורטאים שבינינו מומלץ שלא לעסוק בפעילות ספורטיבית בחוץ.

פאראמדיק ראשי במד"א רמי מילר: "החל מהיום (ד') בשעות הבוקר הוזעקנו לטפל בלמעלה מ-143 בני אדם שסבלו מתשישות, התעלפויות, התייבשויות ומכות חם עקב גל החום הכבד שפוקד את ישראל, זו עליה של עשרות אחוזים מיום קיץ שגרתי. אחד המקרים שבדרך נס לא הסתיים באסון היה אירוע שבו הוזעקנו לפעוטה כבת שנתיים ששהתה זמן ממושך ברכב סגור בפתח תקווה. החובשים והפאראמדיקים של מד"א פינו את הפעוטה במצב קל וכשהיא בהכרה מלאה לבית החולים שניידר בעיר".

במד"א שבים ומוזכרים כי יש להימנע לחלוטין מהשארת ילדים ותינוקות ברכב ללא השגחת מבוגר. הטמפרטורה ברכבים סגורים מזנקת בתוך דקות ועלולה לגרום למכת חום ואף למוות. אין להשאיר תינוקות וילדים ללא השגחה ברכב – גם אם משאירים ברכב חלונות פתוחים ומזגן דולק.

מנכ"ל מד"א אלי בין: "במהלך היום נקראו צוותי מד"א למספר רב של קריאות עקב החום הכבד השורר ברחבי הארץ. אנו ממשיכים לעמוד בהערכות מיוחדת בעקבות החום הכבד על מנת להעניק טיפול רפואי  לנפגעים שעשויים לסבול גם מהאובך והאבק שצפויים להגיע הלילה ומחר בשעות הבוקר לכיווננו. אני קורא לכולם להישמע להמלצות מד"א בכדי למנוע פגיעות בנפש. בכל צורך רפואי עומדים לרשות הציבור צוותי מד"א המיומנים בקו החירום 101 של מד"א."

מצ"ב הנחיות כיצד לשמור על בטיחותכם בקיץ הישראלי

החום הכבד השורר שצפוי מחר בכל חלקי הארץ עלול לסכן חיי אדם בדגש על תינוקות, ילדים וקשישים.

על מנת לצמצם למינימום את הפגיעות בנפש מפאת החום הכבד, מפרסם היום מד"א את ההנחיות לציבור, שיאפשרו שמירה על חיי אדם.

  1. הרבו בשתיית נוזלים: יש לשתות כמויות מספיקות של מים אף מעבר לתחושת הצימאון. מומלץ לשתות לפחות 3 ליטר מים ביום. שתייה קרה עדיפה על פני שתייה חמה. הרבו בשתיית מים על פני כל שתייה ממותקת.
  2. יצאתם מהבית? יש להקפיד על מנוחה במקום מוצל וקריר. יש לוודא הגנה מפני השמש בעיקר בקרב תינוקות וילדים – באמצעות כובעים, קרם הגנה ולבוש מתאים.
  3. פעילות ספורטיבית: יש להימנע לחלוטין מפעילות ספורטיבית במהלך שעות החום הכבד. במידה ומבצעים פעילות ספורטיבית בשעות הערב ולאחר עומס החום, יש לשים לב להקפיד על שתייה מרובה ועל הפחתת מאמץ.
  4. יוצאים לים? יש להקפיד על מריחת הגוף בקרמים בעלי מקדמי הגנה גבוהים ביותר, להימנע מחשיפה ארוכה לשמש ולהימנע משהייה בחופים בשעות החום הכבד. עדיף לרחוץ בים בשעות הבוקר ובשעות אחה"צ, אז הטמפרטורות נוחות יותר. בנוסף, יש לשים לב לרחוץ רק בחופים מוכרזים בהם יש מציל.
  5. עובדים המצויים תחת השמש וחשופים לעומס חום כבד: יש לקחת הפסקות ארוכות יותר בצל או במקום ממוזג ולהרבות בשתייה.
  6. אם מופיעים סימני התייבשות – דוגמת כאבי ראש, סחרחורות או חולשה, יש להפסיק מיידית כל פעילות גופנית, לשהות במקום מוצל וקריר ולהרבות בשתייה אף מעבר לתחושת הצימאון.
  7. במידה ומופיעים סימני פגיעת חום – דוגמת התעלפות, יש להזעיק את מד"א באמצעות חיוג למוקד החירום בטלפון 101. עד הגעת צוותי מד"א, יש לבצע קירור מידי של הנפגע תוך הפשטתו מבגדיו, התזת מי ברז והשבת רוח על גופו.

חשוב לתת תשומת לב מיוחדת לתינוקות, ילדים, קשישים ומוגבלים. הורים לתינוקות ופעוטות צריכים לשים לב להתנהגותם ולוודא שאינם מראים כל סימן להתייבשות או מכת חום. בנוסף, יש לוודא הימצאות שתייה בסמוך אליהם ושהילדים נמצאים כל העת במקום מוצל. במד"א קוראים למשפחות שלהן קרובים קשישים או מוגבלים לשמור עימם על קשר בתדירות גבוהה מהרגיל על מנת לוודא שבקרבתם שתייה קרה וכי הם מצויים במקום מוצל וקריר ואינם מראים כל סימן להתייבשות או פגיעת מכת חום.

אזהרה והצהרה

בשום אופן אין בהנחיות המפורטות אלו להקנות סמכויות טיפול או אבחון מעבר לידיעותיך בהגשת עזרה ראשונה. הנחיות אלו אינן באות להחליף את פעולות ההצלה באופן מקצועי. בכל מקרה חירום רפואי יש להתקשר למד"א בטלפון 101 ולהישמע להנחיות החובשים והפאראמדיקים במוקד מד"א.

מידע על קורסי החייאה ועזרה ראשונה של מד"א ניתן לקבל במוקד ההדרכה של מד"א בטלפון 8101*

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*