תרבות עדן: חקלאות בת קיימא

תרבות עדן: חקלאות בת קיימא

בשנים האחרונות אנו עדים לשימוש חוזר ונשנה במילה קיימות. בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות הכתובה, בכל מקום מדברים על קיימות, ועל חקלאות בת קיימא. למרות השימוש התדיר, לא ברור אם כולם מבינים מאין מגיע המושג, מדוע הוא כאן, ומה הוא בעצם אומר. קיימות הינה רעיון, קונספט, המדבר על חתירה למצב בו התהליך, כל תהליך, יוכל להתמשך ולהתקיים לאורך זמן רב מבלי להיפגע (או לפגוע). נשמע פשוט, אולי אפילו פשטני, אך מי שמבין דבר או שניים על העולם ודרך הפעולה שלו, ובוחר להסתכל מעט יותר לעומק, מגלה שזה לא המובן מאליו.

החקלאות היא הבסיס לתרבות המודרנית, ובעצם לתרבות שלנו. החקלאות המודרנית הובילה את האדם למקום בו הוא ניצב כיום, עם שפע אינסופי כמעט של פירות וירקות. אין זה מובן מאליו שאנחנו יכולים ליהנות מפירות וירקות מכל העולם בכל עונה לאורך כל השנה. אך לחקלאות מסוג זה יש מחיר. היא לא בת קיימא. היא לא מקיימת. החקלאות המודרנית הובילה להרבה מאוד בעיות שכיום אנו מנסים לתקן עם חקלאות בת קיימא.

התיקון עם חקלאות בת קיימה

לפניכם דוגמאות לשני הנזקים הגדולים והמדוברים יותר שנוצרו עקב השימוש הנרחב בחקלאות שאינה בת קיימא, בישראל ובעולם כולו. ישנם עוד לא מעט נזקים, אך אלו המוכרים ביותר, ומתוכם ניתן לגזור אינספור בעיות חדשות:

  1. סחף קרקעות – כשאתם מסתכלים על הקרקע, אתם רואים אדמה. אבל כשיורדים קצת למטה, לעומק, האדמה משתנה. השכבה העליונה של האדמה היא השכבה החיה, מלאת האורגניזמים, זו המאפשרת גידול ירקות ופירות לשימושינו. כשהשכבה הזו נחשפת ונסחפת, כפי שקורה בחקלאות המודרנית, אנו מאבדים את הפוריות של האדמה, מאבדים את היכולת לגדל את המזון שלנו, ומה שכבר גדל יגדל עני יותר ברכיבים תזונתיים.
  2. זיהום מי תהום – השימוש הנרחב בריסוס וחומרי הדברה בכמויות מסחריות מוביל עם השנים לזיהום של מי התהום שלנו. הריסוס מחלחל ונשטף מטה עם המים, ומגיע לאקוויפר. משם הוא מגיע למי השתייה, לים, לנהרות, לנחלים, ובעצם לכל מקום בו יש מים. משם הזיהום כבר מוצא את דרכו למי השתייה, שלנו ושל בעלי החיים.

הפילוסופיה של חקלאות בת קיימא

חקלאות בת קיימא היא רעיון שמיושם ברמות שונות בארגונים חקלאיים שונים. חקלאות זו נשענת על תכנון שנועד לא רק לניצול מרבי של השטח לצורך מקסום הרווחים הכלכליים המיידיים. במקום, חקלאים מודרניים מסתכלים קדימה, בהבנה רחבה יותר של ההרמוניה הנדרשת בכדי לקיים אותם, את העסק שלהם, ואת כדור הארץ שמחזיק אותם בחיים, ומייצרים שורת רווח הכוללת בתוכה רווחים משניים שבעבר פשוט התעלמו מהם לגמרי.

העקרונות היישומיים של חקלאות בת קיימא מציעים פתרונות טכניים של שימוש חוזר במים, שמירה על הקרקע וטיובה, שימוש בחומרים בריאים יותר לצורך דישון והדברה, ועוד מגוון פתרונות מודרניים וטכנולוגיים לצורך עבודה חכמה בתחום החקלאות.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*