תמלול ראיון – למה הוא כל כך חשוב?

תמלול ראיון – למה הוא כל כך חשוב?

תמלול הוא תהליך עיבוד של קבצי שמע לטקסט כתוב, המאפשר להפוך הקלטות קול לתוכן טקסטואלי ברור. זהו כלי רב תועלת המאפשר לסטודנטים, למראיינים ולמנהלים לשמור מידע מוקלט מהרצאות, מראיונות ומישיבות, ולשחזרו בפורמט קריא ונוח. תוכן ההרצאה, הראיון או הישיבה מוקלט בפורמטים שונים, באמצעות מכשירי הקלטה, ולאחר מכן 'מתורגם' לסוגים שונים של תוכן טקסטואלי: תמלול מלל בלבד לסטודנטים המקליטים הרצאות, הצגת תגובות לא מילוליות כפי שהופיעו בהקלטה (לראיונות) ומעורבות ופרשנות של המתמלל בתכני ההקלטה. להקלטת ראיונות והרצאות אפשר להשתמש במכשיר הקלטה ייעודי או במכשירי טלפון ניידים, אך יש לזכור כי לאיכות ההקלטה חשיבות רבה בעבודת התמלול – ככל שהיא איכותית יותר ומבוצעת עם פחות רעשי רקע והפרעות, כך רב הסיכוי שלא יישמטו פרטים חשובים במהלך עיבוד קובץ השמע.

ראיונות וישיבות

פעמים רבות, חיוני להקליט ראיונות ולתמלל אותם על מנת שהמראיין יוכל לנתח את הנתונים אותם פירט המרואיין. מהלך ראיון מתוכנן היטב משתקף בעת תמלול ראיון, לכן חשוב שהמראיין יוודא מראש כי הקלטת שיחתו עם המרואיין מנוהלת עם כמה שפחות הפרעות במהלכה (קטעי דו-שיח קטוע, דיבור הנקלט באופן לא ברור במכשיר ההקלטה).

כדאי לבצע הקלטה ניסיונית מוקדמת לפני הראיון על מנת לוודא את איכותה, ואם יש צורך – להציג באופן ברור  את הדובר. בישיבות ובראיונות רבי משתתפים מוקלטים, בהם לא ניתן להבחין בין קולות הדוברים, מומלץ לשמור על סדר הדוברים ולהציגם בשמותיהם ובתפקידיהם.

תמלול לשמירה על תוכן הרצאות

מרצים מקליטים את הרצאותיהם ומתמללים אותן לצורך מעקב אחר הנושא אותו העבירו בהרצאה. מסטודנטים דורשת ההאזנה להרצאות יכולת הקשבה, אך בנוסף מוטל עליהם לכתוב את תוכן ההרצאה באופן סימולטני. אם בשל סגנון ההרצאות, בגלל משכן או בשל מוגבלויות קשב או ראייה, סטודנטים רבים פשוט בוחרים להקליט אותן, על מנת להקשיב להן מאוחר יותר וללמוד את החומר, או כדי לוודא פרטים חשובים שנאמרו במהלכן.

הקלטת הרצאה אינה מסובכת מבחינה טכנולוגית. חשוב להתמקם באזור שממנו מתאפשר לשמוע היטב את המרצה ושאין בו רעשי רקע רבים. העבודה האמתית נדרשת בשלב פענוח ההקלטה: יש לחזור ולהאזין לקטעים החשובים או לגשר על קטעי מלל שטושטשו על ידי רעשי רקע.

על סטודנטים מוטלת עבודה רבה: לימודים, מבחנים וסיכומים. תמלול ההרצאה חוסך מהם את הצורך לפענח שוב ושוב את קטעי ההרצאה המוקלטים ומספק להם קבצי טקסט בהירים וברורים של תוכן הרצאות.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*