תוספי תזונה מתי ולמי מומלץ

תוספי תזונה מתי ולמי מומלץ

בחברה המערבית המודרנית קשה לשמור על אורח חיים בריא, כזה שיתבטא בתפריט מאוזן המכיל את כל המרכיבים הדרושים להתפתחות ותפקוד תקין של גופנו. אכילה לא מסודרת המורכבת פעמים רבות ממזון מהיר משפיעה לרעה על בריאותינו והמודעות ההולכת וגוברת לחשיבות תזונה נכונה וניהול אורח חיים בריא, הביאו לפופולריות של תוספי התזונה. שוק תוספי התזונה העולמי מגלגל מעל 80 מיליארד שקלים בשנה, ישראל מתקרבת לגבול המיליארד שקלים אותם ישראלים מוציאים על תוספי תזונה. כ 37% מהישראלים צורכים תוספי תזונה באופן קבוע, כאשר באוכלוסיית בני ה50 פלוס המספרים עולים ומטפסים למעל 50% גם אם לא באופן קבוע.

ויטמינים, מינרלים ותוספי תזונה:

ויטמינים הם חומר אורגני הנחוץ לגוף האדם לצורך קיומי. לויטמינים תפקידים רבים וחשובים בגוף, כמו חילוף חומרים, יצירת כדוריות דם, עיכול, מניעת מחלות ועוד. מינרלים היא קבוצת יסודות כימיים אשר כל גוף חי זקוק להם לצורך קיומו. הם מזרזים תהליכים כימיים בגוף, מסייעים באיזון החומציות בגוף, קשורים לפעילות מערכת העצבים ועוד. תוספי התזונה מכילים חומרים החיוניים לגוף, ונטילתם נועדה להשלים את מה שאנו לא מצליחים לקבל מהתזונה היומיומית. תוספי תזונה נפוצים כוללים ויטמינים שונים, מינרלים, חומצות שומן כמו אומגה 3, חומצות אמינו ועוד.

הטרנד של שימוש בתוספי תזונה לתגבור הגוף, למניעה וטיפול במצבים ומחלות שונות כאן כדי להישאר, גם המודעות והידע של הציבור ביחס לפעילותם של תוספים ספציפיים וליעילות שלהם במצבי בריאות שונים. לפניכם 5 מצבים בהם קיים צורך ללקיחה של תוספי תזונה:

ספורטאים: 

פעילות גופנית אמנם מפחיתה שיעורי תחלואה, אדם פעיל יחלה פחות מאדם "יושבני", אך פעילות גופנית אינטנסיבית ועצימה מעלה משמעותית את הסיכון לחלות. כך שלספורטאי מקצועי ישנו סיכוי גבוה משמעותית לחלות מאדם "יושבני". מספר גדול של רכיבי תזונה נחקרו בהקשר של מערכת החיסון ופעילות גופנית, בניהם אבץ, מגנזיום, ברזל, ויטמין C , ויטמין D ועוד. לכל הרכיבים הללו חשיבות בהקשר של מערכת החיסון. לכן לשיפור ביצועים ספורטיבים בעקיפין, כגון תמיכה במערכת החיסון לשם בריאות הספורטאי ומניעת מחלות או לשם התאוששות מהירה ומניעת פציעות התוספים הנפוצים והמומלצים בהיבט הזה הם: ויטמין C, ויטמין D, חומצות שומן מסוג אומגה 3, פרוביוטיקה ועוד.

אנשים בגיל השלישי:

אנשים בגיל המבוגר, פגיעים יותר לחסרים תזונתיים וקיימת בקרבם שכיחות גבוהה יותר של בעיות תזונה. יש להתייחס לבעיות ספיגה הקיימות בגיל זה, ויתכן כי האדם המבוגר מתקשה באכילה בצורה תקינה, או שישנה פגיעה עקב מחלה. בגילאים אלה מומלץ לתסף סידן למניעת אוסטיאופורוזיס הנגרמת מפגיעה במשק הסידן. מולטי ויטמין המכיל את קבוצת ויטמין B  החשובה כ"כ בגיל השלישי. המיוחד שבהם הוא ויטמין B12 שצריכתו מתקשרת לדמנציה ואלצהיימר. ויטמין D חשוב להעלות את רמתו ע"י חשיפה מבוקרת לשמש או ע"י נטילת תוסף.

נשים בהריון:

בתקופת ההריון ישנה עלייה בצרכים התזונתיים. העובר ניזון מהאם והוא תלוי בה בלעדית. לכן הדרישות התזונתיות גדלות. יש לתסף חומצה פולית ומינרל יוד בחודשים שלפני ההריון העשויים למנוע מומים מולדים. במהלך ההריון ולאחריו יש צורך בלקיחת ברזל, ויטמין D, מולטי ויטמין, ואומגה 3. ברזל- במהלך ההריון זקוקה האישה לכמות ברזל גדולה מהרגיל בשל עלייה בנפח הדם. ויטמין D- לויטמין D השפעה מכרעת על משק הסידן והזרחן וכן בניית שלד העובר. אומגה 3- לתהליך התפתחות המוח בתקופה העוברית ובשנה הראשונה לחיים נדרשות רמות נאותות של חומצות שומן אומגה 3 בעיקר DHA.

אנשים המקיימים אורח חיים טבעוני או צמחוני:

צמחונים כידוע נמנעים מאכילת מזון מן החי, אך תחת הגדרה זו ניתן למצוא כל מיני סוגי צמחונים- כאלה הכוללים בתפריטיהם ביצים ומוצרי חלב וכאלה שלא, כאלה שאוכלים דגים וכאלה שהרעיון נראה להם חטא. טבעונים לעומתם נמנעים לחלוטין מאכילת בשר, דגים, ביצים ומוצרי חלב. אך ככל שאפשרויות התזונה שלנו מצומצמות יותר כך אנו מגדילים את הסיכון לסבול מחסרים תזונתיים. לכן חשוב לשים לב וכדאי לתסף.

ויטמין B12- מצוי במוצרים מן החי. חיוני לייצור כדוריות דם אדומות, לתפקוד מערכת העצבים לגדילה והתפתחות אצל ילדים. ברזל- חסר בברזל עלול לגרום להפרעות בריכוז, זיכרון ולמידה. ובמצבים קשים לאנמיה. אבץ- המינרל השכיח בגוף. רובו מרוכז בעצמות ובשיניים.

אנשים חולים או לאחר מחלה:

תוספי תזונה נלקחים על מנת לתקן את מה שהתרופות או המחלה הרסו בגוף. דוגמא מצויינת לכך היא אנטיביוטיקה שאמנם מטפלת בחיידקים ובמקור למחלה מצויין, אולם על הדרך נוטה לפגוע גם בחיידקים המועילים לגוף. תוסף פרוביוטיקה ותוספת חיידקים ידידותיים יכולה למנוע את תופעות הלוואי של התרופה ולגוף להתאושש מהר יותר מהמחלה.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*