שירותי ייעוץ פיננסי לעסק: מה הם כוללים ומדוע הם נחוצים

שירותי ייעוץ פיננסי לעסק: מה הם כוללים ומדוע הם נחוצים

אחד האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני הבעלים והמנהלים של עסקים חדשים וותיקים כאחד הוא הצורך לנהל את הפן הפיננסי של העסק באופן מוקפד ומקצועי, שכן מדובר בתחום בו טעויות וחוסר תשומת לב עלולות להיתרגם במהירות לפגיעה קשה בעסק ואף לקריסתו. מכיוון שמערך הכספים והפן הפיננסי כולו של כל עסק כמעט מהווה עולם שלם מלא בנתונים אשר חלקם רלבנטיים וחשובים במיוחד וחלקם לא, קשה לנהל מערך זה ללא כל סיוע והכוונה מקצועית. כאן נכנס לתמונה היועץ העסקי או המלווה הפיננסי המקצועי. מה כוללים שירותיו של יועץ עסקי מקצועי וכיצד הוא מסייע לבעלי עסקים להתמודד עם אחד הצדדים הקשים ביותר בניהול העסק?

היכולת לעשות סדר בבלגאן ולבנות מנהגי עבודה נכונים – ייעוץ עסקי מקצועי

אחד השירותים הראשונים והחשובים ביותר שמציע יועץ פיננסי המעניק שירותי ליווי פיננסי מקצועיים לעסקים הוא סקירה מפורטת ומדוקדקת של העסק מנקודת מבט פיננסית, והתוויית תמונה ברורה ובהירה יותר עבור בעל/מנהל העסק. יועץ עסקי טוב מסייע לעשות סדר בבלגאן ולשלות מתוך ים הנתונים הפיננסים השונים המתקבלים מפעילותו השוטפת של העסק את הנתונים הרלבנטיים והחשובים ביותר לאורך זמן. כך, ניתן להחליט אחר אילו נתונים בדיוק כדאי למנהל העסק לעקוב באופן שוטף על מנת שיוכל להישאר עם האצבע על הדופק ולהיות ער למה שקורה בפן הפיננסי של התנהלות העסק.

בניית תכנית מעקב אחר נתונים אלו (לדוגמה – נתונים מרכזיים מתזרים המזומנים דוגמת תשלומים לספקים, תקבולים מלקוחות וכו') היא דוגמה לבנייה של מנהגי עבודה נכונים ומסודרים, אשר חשובים לצורך ניהול נכון ואפקטיבי לאורך זמן. ליווי עסקי מקצועי אמור לסייע למנהלי העסק לבנות מנהגי עבודה בסיסיים נוספים כאלו, כך שגם לאחר שהליווי הפיננסי יסתיים, מנהלי העסק כבר יתנהלו בצורה שונה ונכונה יותר מבחינה פיננסית. דוגמה קלאסית לבנייה של מנהגי עבודה נכונים ניתן למצוא באופן בו מנהלים אקסל תזרים מזומנים של העסק.

הבדל עצום בהתנהלות העסק כולו – ניהול נכון של תזרים מזומנים

בעלי עסקים חדשים ובלתי מנוסים רבים נוטים להמעיט מערכו של ניהול תזרים מזומנים מוקפד ומדוקדק. במקרים רבים ניהול תזרים מזומנים מתמצה בכיבוי שריפות נקודתי ובבדיקה כללית של תאריכי ההוצאות והתקבולים הצפויים. בפועל, כפי שיתברר מיד לכל מי שיפנה לקבלת ייעוץ או ליווי פיננסי, ניהול תזרים מזומנים מצריך מאיתנו יותר תשומת לב, ויכול בהתאם לתרום משמעותית להתנהלות העסק באופן שוטף. דוח תזרים מזומנים הוא רק קצה הקרחון – בפועל, ניהול אקטיבי ומושכל של התזרים לפרק זמן של לפחות שישה חודשים קדימה מבטיח לעסק התנהלות פיננסית שלווה, רגועה ולכן הרבה יותר פרודוקטיבית. במקום לעבוד בבלגאן ולמצוא את עצמכם מכבים שריפות תזרימיות בכל פעם שחשבון הבנק של העסק מתקרב לקצה מסגרת האשראי שלו, תמצאו כי ניתן לנהל פיננסית את העסק בצורה קלה הרבה יותר, אם רק יודעים כיצד לנהל את התקציב, לאילו נתונים לשים לב וכיצד לבנות את תכנית הפעולה של העסק בהתאם לתזרים המזומנים.

באופן דומה, קיימים תחומים מרכזיים וחשובים נוספים בניהול העסק בהם פיתוח של הרגלי עבודה נכונים יכול לעשות הבדל של שמיים בארץ ולקבוע האם העסק ידשדש או יפרח.

שירות חשוב עבור כל עסק וגם ובעיקר עבור עסקים חדשים יחסית

בניית הרגלי עבודה נכונים מדגישה עד כמה ייעוץ עסקי וליווי פיננסי מסוג זה עשויים להיות נחוצים במיוחד בשנים הראשונות לפעילותו של העסק. למעשה, יזמים רבים נעזרים בשירות מסוג זה עוד בטרם החל העסק שלהם לפעול, וזאת על מנת שכבר מהיום הראשון לפעילות העסק הוא יתנהל בצורה מקצועית ונכונה מבחינה פיננסית. אותם יזמים הבינו כי התנהלות נכונה מסוג זה מעלה אופן משמעותי את סיכוייו של אותו עסק לשרוד ולשגשג לאורך זמן.

בעוד ליווי פיננסי וייעוץ עסקי מקצועי חשובים במיוחד עבור עסקים חדשים יחסית (כלומר – עסקים במהלך השנים הראשונות לפעילותם), קיים גם הרבה מקום לייעוץ וליווי מסוג זה כאשר מדובר בעסקים וותיקים יותר, המעוניינים להישאר רלבנטיים בעולם העסקי של היום, אשר הולך ומשתנה במהירות מסחררת משנה לשנה. אכן, גם בעלי עסקים וותיקים רבים שוכרים שירותי ליווי פיננסי ופיתוח עסקי – הכלל האומר כי דריכה במקום משמעה הליכה לאחור (ולבסוף התמוטטות) עבור עסקים מביא בעלי עסקים וותיקים רבים לנסות ולהפיח רוח חיים בעסק וליצור תכנית פעולה והתרחבות, בסיועו הצמוד של מלווה פיננסי מקצועי. יועצים אלו מסייעים בתכנון עסקי לבניית תכניות עתידיות, הן להתנהלות עתידית שוטפת והן להתרחבות צפויה. תכנון עסקי זה עלול לכלול שלל נקודות מרכזיות שונות, החל מניתוח השוק והתוויית כיוונים רצויים ועד לפרטים הספציפיים של ההלוואות שעל העסק לנטול.

לסיכום, ייעוץ פיננסי וליווי עסקי לעסק הוא תחום רחב הכולל מגוון שירותים שונים, החל מהטמעה של שיטה לניהול תזרים מזומנים ועד לבניית תכניות התרחבות עתידיות לעסק. מה שבטוח הוא כי במקרה של חלק ניכר מבעלי העסקים החדשים והוותיקים כאחד, שירותים אלו נחוצים ביותר.

תמונה: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*