שיקים מאובטחים ומניעת זיופים

שיקים מאובטחים ומניעת זיופים

פעם הכתובת היחידה להדפסת שיקים הייתה פנייה לסניף הבנק בו מתנהל החשבון, מה שהיה עלול להיות כרוך בתהליך איטי ולעיתים אף מייגע. אלא שמאז נרשמו אינספור שיקים בישראל, התחום השתנה לאין ערוך ונוסחו בו כללים חדשים. כיום, ניתן בהחלט לבצע הדפסה פרטית ועצמאית של פנקס שיקים, באמצעות בתי דפוס המתמחים בכך, אם כי צריך לקחת בחשבון שההדפסה חייבת להיות איכותית ולהתבצע תוך מתן דגש ניכר על השמת מנגנוני אבטחה למניעת זיופים.

ראשית: למה להדפיס שיקים לבד?

כצעד ראשון, יש להבין מהם היתרונות של הדפסה עצמאית של שיקים ביחס לאלטרנטיבה של פנייה לבנק. ההיבט המשמעותי ביותר נוגע לאפשרות להפוך את השיקים לאמצעי פרסום מהשורה הראשונה. כאשר על גבי השיק מתנוסס לוגו החברה, יחד עם פרטים נוספים עליה (כתובת, מספר טלפון, פקס וכיוצא בזה) או אפילו מסרים שיווקיים שונים, היא נתפסת כבר בנקודת ההתחלה כרצינית יותר על ידי מי שמבצע מולה עסקאות פיננסיות. בנוסף, החברה הופכת לזכירה הרבה יותר בקרב אותם גורמים, מה שעשוי אף הוא לגלם בתוכו מספר יתרונות חשובים, אפילו כלכליים: למעשה, העסק יכול למתג ולשווק את עצמו, בדרך זו, ולא את הבנק בו מתנהל החשבון שלו.

גם מבחינה כלכלית, אפשר לטעון שבלא מעט מקרים ההדפסה העצמאית הופכת למשתלמת יותר מאשר הדפסה באמצעות הבנק. דבר ידוע הוא שהבנקים בישראל גובים עמלות ענק על מרבית הפעולות המתבצעות בהם, כולל הדפסה של פנקס שיקים. כאשר מבצעים את הפעולה באופן עצמאי אפשר למצוא גורמים שונים שעושים זאת במחיר שווה לכל נפש, עם מבצעים משתלמים. בנוסף לכך, גם הגמישות משחקת כאן תפקיד: אנשי העסק יכולים לבחון אפשרויות ולקבל הצעות מחיר ממספר בתי דפוס, מה שיאפשר להם לבחור בהצעה המשתלמת ביותר והמתאימה ביותר לצרכים הנקודתיים שלהם.

יש להדגיש כי במהלך השנים נוספה אופציה אחרת, שעשויה להיות נוחה עבור לא מעט עסקים: הדפסה של השיקים במשרד שלהם, באמצעות תוכנות ייעודיות ומדפסת איכותית. היתרון כאן הוא שאפשר לחבר את המערכת לממשק הנהלת החשבונות ולהנפיק שיקים רק בכמות שזקוקים לה (אפילו פר עסקה), אם כי יש צורך בציוד מתקדם, בידע טכנולוגי ובנייר מיוחד.

חשיבותה של בטיחות

נקודת הפתיחה של שיקים המודפסים עצמאית, אם כן, טובה מאד. ועדיין, ברור שיש להתייחס אליהם במלוא הרצינות ובטח שלא לקחת את ההפקה שלהם כדבר מובן מאליו: בטח אם לוקחים בחשבון את העובדה שההתפתחויות הטכנולוגיות השונות מקלות גם על עבודתם של הזייפנים למיניהם, שיכולים ליצור העתקים כמעט מושלמים של שיק נתון – אבל לא מושלמים לחלוטין.

חשוב מאד לוודא שהחברה מבצעת את הליך ההדפסה על פי הספר, בצורה שתמנע כל אפשרות לזיופו של השיק. יש לא מעט פרמטרים שנכנסים כאן לתוך המשוואה, דוגמת הצבעים הספציפיים שיפארו את השיק, הסימונים הנקודתיים הייחודיים על גביו ועוד. כך, למשל, סוג הנייר הוא תמיד חשוב, כאשר השימוש צריך להיות בנייר שיקים בטחוני, הידוע בתחום בתור "נייר שביט".

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*