שילוב בוגרים עם אוטיזם בשוק העבודה

שילוב בוגרים עם אוטיזם בשוק העבודה

השתלבות בשוק התעסוקה היא אתגר מורכב עבור כל אדם. לבעלי ובעלות ליקויים על הקשת האוטיסטית האתגר מורכב אפילו יותר, אבל גם התגמול גבוה יותר מהרגיל – ועל כן שילוב אנשים עם ASD (המונח העדכני לאוטיזם, ראשי תיבות של Autism Spectrum Disorder) הוא מצב Win-Win, כשגם האדם הפרטי וגם החברה בכללותה יוצאים נשכרים. בכתבה זו תמצאו מידע רלוונטי בנושא החשוב כל כך, והמלצות להתנהלות מיטבית.

מסגרות התעסוקה האפשריות של בוגרים עם ASD

אפשרות תעסוקה אחת היא מרכזי תעסוקה מוגנים, שמיועדים לבוגרים עם ASD שלא מאפשר השתלבות בשוק החופשי. מרכז שכזה מופעל לרוב ע"י עמותה לאוטיזם או ארגון שחרת על דגלו סיוע למי שזקוקים לכך כדי למצות את הפוטנציאל הטמון בהם. הפעילות במרכזי התעסוקה המוגנים כוללת גם סדנאות יצירה, תוכניות העשרה לפיתוח כישורי חיים נחוצים ועוד.

אפשרות שנייה היא השתלבות במקום עבודה שבו ישנם גם עובדים ללא ASD. בחלק מהמקרים תשולב קבוצת אנשים עם לקויות על הקשת האוטיסטית בלוויית מדריך ויש גם מצבים שבהם השילוב יחידני, מצב שבאופן טבעי מהווה את האתגר המורכב ביותר.

עוד כדאי לדעת כי בעלי אוטיזם עם נכות רפואית משוקללת של 20% או יותר, לצמיתות, זכאים בחלק מהמקרים לסיוע במימון לימודים לתואר או למקצוע, וכדאי לברר זאת.

שכר מינימום מותאם

השכר של בוגרים עם אוטיזם שמשתלבים בשוק העבודה נקבע בהתאם למסגרת התעסוקה, אופי התפקיד, היקף המשרה והכישורים האישיים. יחד עם זאת שכר המינימום עשוי להיות נמוך משכר המינימום של אנשים ללא ASD, בהתאם למידת הכשירות לעבודה. כך למשל כשכושר העבודה הוא 30% עד 40% שכר המינימום של בוגרים עם אוטיזם הוא 40% משכר המינימום ה"רגיל", וכשכושר העבודה הוא 70-80%, שכר המינימום יהיה 80% משכר המינימום במשק.

הקשיים שניצבים בפני בוגרים עם אוטיזם בשוק העבודה

על-מנת להבטיח סיכויי הצלחה מרביים, חשוב למפות מראש את כל הקשיים האפשריים במסגרת העבודה והתפקיד הספציפי.

סוג אחד של קשיים הוא תוצר של הקושי לייצר אינטראקציה ברורה עם המעסיקים והמנהלים. חסם אחר עלול להיות הקושי בקבלת האחר מצד העובדים האחרים בעסק. במקומות שבהם נדרשת גמישות (מבחינת המקום שבו נמצא הבוגר עם ה-ASD בכל יום עבודה, מבחינת שעות העבודה וכו') צורך זה עשוי גם הוא לייצר קושי, וגם סביבת עבודה עם מטרדים פיזיים – רעש רב, צפיפות, שמש בוהקת וכו' – היא מקור לקשיים.

בנוסף על כל הנ"ל חשוב לזכור שבעלי ASD מתקשים במקרים רבים לבטא את עצמם, ובפרט כשהם חווים לחץ או חרדה. כתוצאה מהקושי בוויסות הרגשי, הם לא תמיד מצליחים להצביע בעצמם על הבעיות שאיתן הם מתמודדים. מודעות לכך תאפשר ליצור סביבת עבודה אופטימלית, ותעזור לאדם שמנסה להשתלב בשוק התעסוקה, ובעצם בחברה, לעשות זאת בהצלחה.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*