שבת, חוק המרכולים, ומה שביניהם – מה עכשיו??/ מתן פרץ

שבת, חוק המרכולים, ומה שביניהם – מה עכשיו??/ מתן פרץ

אז מה זה בכלל "חוק המרכולים" שנחפר בכל מדיה אפשרית בשבועות האחרונים? האמת שזה די פשוט.

בלי להיכנס לעומק של כל הסעיפים ותתי הסעיפים, ותת תתי הסעיפים של החוק, בתכל'ס? מדובר בשדרוג לחוק עזר עירוני, הקיים כבר מ94', המקנה לכל עיר את הזכות לאסור על בתי עסק בתחום שיפוטה לפתוח בשבת מתוך רגישות לציבור הדתי. חוק זה תקף לכל עיר והסיבה שהוא עלה לכותרות היא שאריה דרעי, יו"ר ש"ס (ועבריין מורשע שישב בכלא על פשעיו למי ששכח), החליט לקחת את החוק צעד קדימה ולהתחיל לממש אותו בכל עיר, חוץ מתל אביב כמובן, ולאכוף אותו כאילו מדובר בסמים קשים.

מה זה אומר בעצם? שאלה מעולה. המון דברים, ביניהם כפייה על בתי עסק לסגור בשבת, עליית מחירי הקנסות אותם משלמים העסקים שכן פתוחים בשבת, ובגדול התחרדות שלמה של הרבה ערים בהם לציבור החרדי יש כוח השפעה מוגזם ולא פרופורציונאלי (עיין ערך העיר בית שמש זיכרונה לברכה).

איך זה משפיע על אשדוד?

אז קודם כל עניין הקנסות וכו' ובנוסף, אין לי מושג מה שיעור האוכלוסייה החרדית באשדוד ואתם יודעים מה? זה גם לא מעניין אותי. מה שבטוח זה שלא מדובר ברוב. מדובר במיעוט שגר בגטאות שלו ולא מהסס לרגום באבנים מי שנוסע באיזור שלו בשבתות. מה שבעיניי, בתור אחד ששומר מסורת וגדל בבית דתי, זאת התנהגות בזויה ונוראית שלא עושה "קידוש השם" או משהו. בטוח שלא.

פנימי

אני מבין את אלה הקוראים לסגור עסקים בשבת, עד לא מזמן חשבתי כמוהם, הרי אנחנו במדינה יהודית שקמה על עקרונות היהדות. יש בזה הרבה מן הנכון, אבל מכאן ולכפות על כל מי שלא חושב או מתנהג כמוני גם לשבת בבית בשבת בכוח? לא נראה לי נכון. לא הייתי רוצה שיכפו עליי שום דבר שאני לא מאמין בו, בין אם מדובר ביהדות, נצרות, אסלאם או קארמה. שחררו אותנו בחייאת. רוצים לפתוח עסקים בשבת? שיפתחו! רוצים לנסוע בשבת לים? שיסעו! לי בתור אדם מסורתי זה בכלל לא מפריע. ההיפך. כל אחד שייהנה בשבת שלו כפי שהוא רואה לנכון, אין טעם להפוך את זה למלחמת דת מיותרת.

יש לנו מספיק מלחמות מכל הכיוונים גם בלי לריב על מי צדיק יותר, חוץ מליצור קרע בעם ושנאת חינם שכבר מתחילה להשתולל לכל הכיוונים, זה לא יעשה יותר מידי. חושב לזכור שכמו שאני מאמין במשהו ובטוח בכל נשמתי שזה הנכון לעשות, כך גם האדם לידי מאמין במשהו אחר לגמרי ובטוח בכל נפשו שזה מה שצריך לעשות. אז מה עושים? מנסים למצוא את עמק השווה, את הביחד, לא את ה"אם הוא לא חושב כמוני שיישרף".

במקום לחפש על מה לריב, עדיף שנמצא כבר פשרות. המצב לא יכול להמשיך ככה, לא באשדוד ולא בשום מקום אחר בארץ. נחנקנו.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*