קפה סביבה – יצא לדרך!

קפה סביבה – יצא לדרך!

מיזם מרתק וחדש המשותף לתחום הנוער באשדוד ולאיגוד ערים לאיכות סביבה אשדוד-חבל יבנה, יצא בשבועות האחרונים לדרך ואנו שמחים לשוחח עם השותפים. המיזם מכוון לצעירים ונוער אשר ודאי יש להם מה לומר בענייני קיימות וסביבה.

פנינו תחילה לד"ר ענת רוזן, מנכ"ל איגוד ערים לאיכות סביבה אשדוד-חבל יבנה, כדי שתסביר לנו את הרקע. "ערכי הקיימות נוגעים לכל אדם ולכל מדינה וכיום אין לנו בישראל בכלל ובאשדוד בפרט את הזכות או אפשרות להתעלם מקריאת התנועה הסביבתית להתגייסות עולמית. באופן מיוחד, ארגוני הנוער בארץ ובעולם, כמובילי עשייה ערכית, צריכים להתייצב בראש התנועה הסביבתית" ד"ר רוזן מוסיפה ומציינת "כשאנו באיגוד באנו לבדוק את הנושא בקרב ארגוני הנוער בתחום הגיאוגרפי של האיגוד, גילינו שהשאלות בשטח הן רבות ומגוונות: כיצד להכיל את מערך הערכים הקיים יחד עם ערכי הקיימות? בעיקר כאשר לא תמיד ערכים אלו נמצאים בעשייה הטבעית של כל ארגון נוער. האם קיימות סתירות בין ערכי התנועה הסביבתית לערכי ארגוני הנוער או לפחות "תחרות" על סדר קדימויות? ובאופן מעשי, האם ניתן וכיצד ניתן לשלב עשייה סביבתית עם פעילות הארגון?".

יוזמה שהחלה בסקר מקומי, התפתחה לתוכנית משמעותית יותר עד שנהייתה למיזם מגובש ומיוחד. "כאשר הבנו שזה המצב", מוסיפה ד"ר רוזן, "חברנו מיד למזל שאלתיאל, ראש תחום הנוער באשדוד שהיא שותפה יקרה שלנו לפעילויות ותהליכים משמעותיים רבים והחלטנו לצאת במיזם המיוחד".

בעקבות כך כינסה גב' שאלתיאל את צוות תחום הנוער והזמינה את רכזי הנוער של אשדוד לחקירה משותפת של עולם הסביבה והקיימות או כמו שמזל ציינה בפני הצוות שלה "בואו נבחן את הסיבה להתעסקות בעולם הסביבה ואת המתנות שעולם הסביבה יכול להעניק לפעילות השוטפת של כל אחת ואחד מכם". עוד מוסיפה הגב' שאלתיאל "גייסנו לפעילות קבוצה מדהימה של כעשרים רכזים שהתחילו לפני כחודש בפעילות במסגרת התכנית".

משם ההמשך היה טבעי. מרב יגר, רכזת החינוך של איגוד ערים לאיכות סביבה אשדוד-חבל יבנה, יחד  עם מתן יעקב גולן מהמרכז לקיימות שכונתית, בנו תכנית הכשרה מגוונת, מרתקת וחווייתית. "הרעיון שלנו היה", מספרת יגר "לחבר את הרכזים לתהליך מתוך מקום של חוויה אישית וחוויה מקומית ולכן בנינו תכנית שמתקיימת כל פעם במקום אחר אבל בתוך העיר עצמה" ומוסיפה "את המפגש הראשון קיימנו בבית קפה מקומי ופתחנו למשתתפים חלון לקיימות. במפגש השני, ערכנו סדנת בישול והקבוצה בישלה דברים שהם יכולים לעשות בכל מקום, בתוך מבנים וכמובן בטבע. תוך כדי הסדנא פתחנו בדיון מרתק על מזון וקיימות ומה הקשר".

מתן יעקב גולן, המנחה ומרכז את הפעילות: "הפעילות הבאה עתידה להתקיים באחד ממבני ארגוני הנוער בעיר ובו נבחן במבנה עצמו את הקשר לנושאים מהותיים בתחום הסביבה". הוא הוסיף לציין כי "זו רק ההתחלה. מצפה לנו תהליך שנתי מרתק במיקומים מפתיעים בעיר. אני מתרגש כל פעם מחדש לשמוע את השאלות הסביבתיות שעולות באופן טבעי בתהליך ואני בטוח שהתוצרים יוטמעו בפעילות השוטפת של ארגוני הנוער ויהיו מעניינים".

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*