קיבלתם דירה בירושה? כל מה שצריך לדעת

קיבלתם דירה בירושה? כל מה שצריך לדעת

מס רכישה ומס שבח עלולים לפגוע באטרקטיביות הכלכלית של דירה שקיבלתם בירושה. מה עושים כדי להימנע מתשלום מס באופן חוקי ועם מי כדאי להתייעץ? הנה המדריך המלא

חוק מיסוי מקרקעין קובע את כל ההנחיות הרלוונטיות למי שמקבל דירה בירושה. אם אתם נמצאים במצב כזה, כדאי מאוד שתתייעצו עם עורך דין ירושות כדי למנוע תשלומי מס מיותרים. בין היתר, אין חובה באישורי מיסים ולכן אמור להיות לכם קל יותר לרשום את הזכויות על שמכם.

עליכם לדעת שלפי החוק הורשה לא נחשבת כמכירת מקרקעין ולכן אין חבות מס, שבח או רכישה, בגין הירושה והעברת הזכות במקרקעין. עם זאת, מי שיורש יחד עם אחרים מספר נכסים בדרך כלל גם מקבל חלק יחסי בכל נכס. במידה והיורשים מעוניינים לחלק ביניהם את הנכסים, הם כן יצטרכו לשלם מס שבח ומס רכישה כי מבחינת החוק מדובר על פעולה מסוג "מכירת זכות".

איך מחלקים נכסים בין היורשים בלי לשלם מס שבח ורכישה?

יש כמה תנאים שקבועים בחוק ולפיהם יכולים היורשים לחלק ביניהם את העיזבון ללא תשלום מס. ראשית, שינוי חלוקת העיזבון צריך להתרחש לפני שהנכסים חולקו בפועל. החוק בוחן בהקשר הזה את התנהגות היורשים וקובע כי אם למשל אחד היורשים עבר להתגורר בדירה, הנכסים לכאורה חולקו בפועל ואין אפשרות להימנע מתשלום המס.

שנית, לפי החוק ניתן להימנע מתשלום מס אם בחלוקה החדשה של הנכסים לא נתקבלה תמורה שלא נמנית עם נכסי העיזבון. במילים אחרות, אחד היורשים יכול להעביר כספים מהירושה בתמורה לחלק של יורש אחר בדירה, או לבקש תמורה בדמות ויתור על חלק בדירה אחת לטובת קבלת זכויות בדירה אחרת.

מוכרים את הדירה? כך תדעו האם אתם צריכים לשלם מס שבח

הרבה אנשים שמקבלים דירה בירושה מחליטים למכור אותה כדי להפיק רווח כלכלי. במידה ונכס המקרקעין עבר לבעלותכם המלאה, תוכלו להיעזר בסעיף 49 לחוק שקובע תנאים שבהם המכירה פטורה ממס שבח: אם הנכס הוא ממילא דירת מגורים מזכה, אם מוכר הדירה הוא בן זוג או צאצא של המוריש ואם הוא בן זוג של הצאצא, אם הדירה הייתה דירתו היחידה של המוריש ואם המוריש היה זכאי לפטור ממס שבח במידה והיה בחיים.

במילים אחרות, החוק רואה אתכם כמי שממשיך את המוריש בדירה ולכן אתם זכאים לקבל את אותם פטורים ששמורים לו. בהקשר הזה אין משמעות למספר הדירות שאתם מחזיקים אלא רק למאפייני הדירה כפי שמופיעים ברשומות.

לבסוף, כדאי לדעת שהחזקת נכס שעבר אליכם בירושה לא אמורה לפגוע בזכות שלכם לקבל פטור ממס שבח בגין הדירה שבבעלותכם. גם כאן מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה מוקדם ככל האפשר ולמנוע עוגמת נפש פוטנציאלית. 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*