קושי באכילה אצל ילדים – ד"ר רוני אנטן מפרטת מהם הגורמים הנפוצים

קושי באכילה אצל ילדים – ד"ר רוני אנטן מפרטת מהם הגורמים הנפוצים

תזונה מאוזנת קריטית להתפתחות פיזית וקוגניטיבית מיטבית בגילאי הילדות – ולכן חשוב להכיר את הסיבות העיקריות לקשיי אכילה. רוני אנטן ויסוקר, דיאטנית מוסמכת מטעם משרד הבריאות, מתארת את התופעות הרפואיות, הסנסוריות והתזונתיות שעלולות להגביל במידה ניכרת את התפריט של הילדי

תזונה חסרה של ילד או ילדה היא אחת הסיבות הנפוצות ביותר לדאגה בקרב ההורים – דאגה מובנת לחלוטין לנוכח החשיבות הרבה של אספקת כל אבות המזון החיוניים לגוף שמתפתח בהדרגה. כדי להתמודד ביעילות עם בעיה, כדאי קודם כל לזהות את הגורמים לה. תחום המומחיות של ד"ר רוני אנטן ויסוקר, בעלת רישיון דיאטן-תזונאי של משרד הבריאות, הוא טיפול בבעיות אכילה, והיא מפרטת כמה מהסיבות השכיחות ביותר להיווצרות הקושי באכילה בגיל צעיר.

התופעות הרפואיות שעלולות לחבל בתזונת הילדים

הקטגוריה הראשונה של סיבות לקשיים באכילה היא בעיות רפואיות: ריפלוקס, דלקות בחלקים שונים של מערכת העיכול (קיבה, מעי גס), אלרגיות, עצירות, בעיות בכליות ועוד.

הריפלוקס למשל מייצר תחושת צריבה וכאב אחרי אכילת מאכלים מסוימים, עקב עליית תוכן חומצי מהקיבה אל הוושט. לפי משרד הבריאות, זוהי תופעה נפוצה מאוד אצל תינוקות עד גיל שנה וחצי, ובפרט ב-4 החודשים הראשונים לחיים. בדרך כלל הריפלוקס עובר מעצמו, אולם הוא עלול להופיע גם אצל ילדים גדולים יותר ולהוביל לקושי באכילה.

גם עצירות אצל ילדים היא תופעה שכיחה. ד"ר רוני אנטן ויסוקר מסבירה כי היא נגרמת עקב מעט מדי סיבים תזונתיים או שתייה מועטה, במהלך הגמילה מהחיתולים וגם אצל ילדים שדוחים את ההליכה לשירותים מסיבות שונות. הסימפטומים העיקריים הם: יציאות מועטות (פחות משלוש פעמים בשבוע), יציאה קשה, יבשה או גושית, קושי או כאב בזמן יציאה או תחושה של התרוקנות לא מלאה, כמו גם  כאבי בטן וכאב בפי הטבעת. הבסיס לטיפול הוא שינוי תזונתי.

בעיות בעיבוד ובוויסות החושי שבאות לידי ביטוי גם באכילה

הפרעות בעיבוד החושי (SPD) מהוות גם הן מקור אפשרי, ושכיח, לבעיות אכילה. דוגמה שמספקת רוני אנטן לקשר בין עיבוד ו-ויסות חושי לבין אכילה היא, רגישות יתר של חוש הטעם ו/או חוש הריח. עוררות היתר של החושים מייצרת תגובה עזה ביחס למאכלים עם טעם מסוים, כאלה שמפיצים ריח שהילד לא מסוגל להתמודד איתו, ולמעשה רגישות גבוהה מאוד עלולה להפוך כל ארוחה לסיוט – למשל עקב קולות לעיסה של בני משפחה אחרים.

מהם הגורמים התזונתיים שמייצרים קושי באכילה לפי ד"ר רוני אנטן?

קבוצה נוספת של סיבות לקשיי אכילה בקרב ילדים בכל הגילאים היא של גורמים תזונתיים: הפרעות מטבוליות, הפרעות בספיגה, חוסרים בוויטמינים ומינרלים מסוימים ועוד.

מאחר שלכל גורם ספציפי בקבוצה זו מתאים טיפול אחר, הבסיס לשינוי ולהגעה לתפריט רצוי, כזה שיספק לילד או לילדה את כל מה שהם זקוקים לו, הוא אבחון מדויק של הבעיה – על בסיס בקיאות מקצועית וניסיון של שנים רבות.

הבסיס לתזונה נכונה – קשת המזון החדשה של משרד הבריאות

ב-2021 פרסם משרד הבריאות המלצות תזונתיות חדשות. ההמלצות כוללות פריסה של כל סוגי המאכלים הנפוצים על גבי קשת בהתאם למידת החיוניות של כל קטגוריה. זהו גם הבסיס הנכון לתפריט אצל ילדים, וכדי לאפשר גם למי שסובלים מהקשיים שפורטו בעמוד זה ליהנות מכל המאכלים הנחוצים, מומלצת כאמור פנייה לסיוע מקצועי.

הכתובת המתאימה היא רוני אנטן ויסוקר, שהדוקטורט שלה התמקד בבעיות אכילה של ילדים ובנוסף היא מלווה משפחות שמתמודדות עם התופעה כבר יותר מ-20 שנים – תוך הקפדה על התאמת תוכנית הטיפול לכל ילד או ילדה באופן ספציפי.

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*