פיתוח עבודת צוות כמפתח להצלחה ארגונית

פיתוח עבודת צוות כמפתח להצלחה ארגונית

הרבה מאוד דברים נאמרו ונכתבו על עבודת צוות, מהלן קלר שטענה כי "לבד אנחנו יכולים לעשות כל כך מעט; ביחד אנחנו יכולים לעשות כל כך הרבה", דרך דבריו של הנרי פורד "לחבור יחד זו התחלה, להישאר יחד זו התקדמות, ולעבוד יחד זו הצלחה" ועד להצהרה של מייקל ג'ורדן האגדי כי "כישרון מנצח משחקים, אך עבודת צוות ואינטליגנציה זוכים באליפויות".

אפשר להיות ציניים כלפי האמרות וההגיגים הללו ולתפוס אותן כקלישאות, אבל מה לעשות שכל משפט הוא פנינה של אמת צרופה. עבודת צוות אפקטיבית היא ללא ספק אחד התנאים הבסיסיים ביותר להצלחה בעולם רשתי ותזזיתי ובשוק משתנה ודינמי.

לשם הכנת המאמר נפגשנו עם חברת גפן – ייעוץ ניהולי, שעוסקת בפיתוח עבודת צוות בחברות (למידע נוסף לחץ כאן)

זה לא סוד שכבר לא מעט זמן חברות וארגונים מכל הסקטורים והגדלים ולמעשה בכל העולם, נמצאים בתקופה של חוסר וודאות וסוג של סטרס  ניהולי תמידי. הסוד לצלוח את התנאים הקיימים הוא בשותפות ארגונית או ערך ה – Collaboration. זה ברור לכולם שהוא עניין מרכזי וקריטי להצלחה אך לא כולם יודעים כיצד לבנות שותפות ושיתופיות אמיתית ואפקטיבית.

בלי קלישאות – הדרך לבנייה של צוות מנצח

אחת המשימות הארגוניות המאתגרות של התקופה האחרונה, במיוחד לנוכח החלשות מבנה הסילו ההיררכי, היא מציאת מתודה נכונה, יעילה, ערכית ומשתלמת לבנייה של צוותים מנצחים.

תהליך פיתוח עבודת צוות אפקטיבית בארגון, אינו דבר של מה בכך ונדרשת מההנהלה הבכירה מחויבות ניהולית, ארגונית ואישית. אחת המתודולוגיות היעילות לבנייה של צוותים מצליחים, היא גישת השותפויות – Active Partnership, אותה פיתחה חברת "גפן יעוץ ניהולי" והיא מיושמת בהצלחה בארגונים גדולים בארץ ובעולם.

ביקשנו מ"גפן" להרחיב בכמה מילים על הגישה, גישת השותפויות:

גישת השותפויות בהקשר של בנייה ואימון צוותים מתבססת על ארבעה מרכיבים מהותיים:

  1. מטרות משותפות
  2. תפקידים ברורים
  3. תהליכי קבלת החלטות מוסכמים
  4. חוזה צוותי הכולל נורמות ושגרות עבודה אפקטיביות

נקודות אלה מהוות ציר חשוב בהתפתחות הארגונית, המתודולוגיה והכלים מסייעים לצוותים לבנות את מודל ההפעלה הייחודי להם כך שיגע באופן מוחשי הן בציר המשימות והביצועים והן בציר התקשורת והיחסים בצוות ובארגון.

התהליך המתודולוגי משלב בין הצרכים הארגוניים והצרכים האישיים של חברי הצוות. השלב הראשון הוא חיזוק של התקשורת הבין אישית, הכרות עמוקה והבנת הצרכים, המצוקות והאתגרים האחד של השני. מכאן ניתן בקלות להגדיר מטרות משותפות הניצבות בפני כלל חברי הצוות.

לאחר חיזוק התקשורת הבין אישית בדרך כלל נוצרת אמפתיה הדדית ותחושת שייכות אשר מהן ניתן לעבור בצורה נוחה יותר לעניינים מעט יותר טכניים הקשורים לעבודת הצוות. בראש ובראשונה יש צורך בהגדרת תפקידים ברורים וגיבוש מתווה ותשתית של העבודה כצוות. צוות יעיל הוא צוות בו כל אחד ואחת יודעים מה התפקיד שלהם, מה האחריות, הסמכויות וגבולות הגזרה בה הם פועלים, כאשר הכל ברור קל יותר לעבוד נכון.

נקודה קריטית להצלחה, במיוחד כאשר מדברים על קבוצה של אנשים בעלי אגו מקצועי, מגוון דעות, רצונות וצרכים, היא בגיבוש והגדרה מדוקדקת של תהליכי קבלת החלטות מוסכמים. מאחר שאין מדובר על היררכיה חשוב מאוד לקבוע תהליכים סדורים ומוסכמים בנושא של קבלת החלטות שיש להן השפעה ישירה (או עקיפה) על תפקוד הצוות והצלחתו. כאשר שמים דברים על השולחן בתחילת התהליך סביר להניח שבעת צורך בהחלטה קשה או מאתגרת הנוהל והתהליך יוכיחו את עצמם כיעילים.

על מנת שהצוות באמת ירגיש ויפעל כגוף אחיד מגובש ובעל "גאוות יחידה" חשוב מאוד לייצר חוזה צוותי הכולל נורמות, נהלים ושגרות עבודה אפקטיביות המוסכמות על כלל חברי הצוות. הדברים צריכים להיות ברורים וחד משמעיים ללא מקום לפרשנות, כולם צריכים להרגיש נוח עם סעיפי החוזה ולראות בו כבסיס לעבודה פורה ויעילה ולבנייה של A Team.

 

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*