פועל בניין נהרג במהלך בניית וילה – המדינה הגישה כתב אישום נגד בעל הקרקע

פועל בניין נהרג במהלך בניית וילה – המדינה הגישה כתב אישום נגד בעל הקרקע

הפרקליטות הגישה לאחרונה כתב אישום נגד בעל קרקע, תושב האזור, לאחר שפועל של קבלן שהעסיק בעל הקרקע, נהרג בתאונת בנייה.

"בעל קרקע שמעסיק קבלן מבצע שיבנה את בית החלומות שלו הוא יזם לכל דבר, בדיוק כמו יזם של בניין בן 40 קומות", מסביר שלומי בן עזרי מנכ"ל ארגון בוני אשדוד השפלה. אם מתרחשת תאונה במהלך בניית הווילה על בעל הקרקע, שהוא היזם של הפרויקט להקמת הווילה, רובצת  אחריות פלילית לתאונה.

בן עזרי: "אם אתה כ'יזם' (בעל הקרקע), לקחת קבלן רשום ברשם הקבלנים, האחריות שלך מופחתת כי עשית ככל יכולתך כאשר בחרת בעל מקצוע שהוא קבלן רשום שמוכר על ידי המדינה ולא איזה 'חאפר. יחד עם זאת, אם תיקח קבלן שאינו רשום אתה תהיה בבעיה גדולה במיקרה של תאונה. במיקרה של העסקת קבלן לא רשום, אתה הופך למעשה לא רק ליזם אלא גם לקבלן הראשי של הפרויקט להקמת הווילה ולכן כל האחריות רובצת עליך. מצב זה חושף אותך לכתב אישום פלילי עם פוטנציאל גדול למאסר בפועל".

עו"ד אלדן דנינו העוסק בתחום הפלילי של עבירות בנייה, מסביר כי לאחרונה הוגשו תביעת רבות נגד בעלי קרקע מהאזור שהגישו היתרים לבניית וילות  בגין תאונות עבודה שאירעו  תוך כדי בנייתן. באחד מקרים פועל נהרג ובעל הקרקע והקבלן מואשמים בעבירות פליליות חמורות.

עו"ד דנינו: "בעל הקרקע הוא בעל היתר הבנייה והוא גם בכובע של מזמין העבודה מהקבלן. החוק לא מבדיל בין בעל קרקע פרטי לבניית וילות לבין יזם שמחליט להקים בניין בן 50 קומות. החוק היום אף דורש גם מבעל היתר לבניית וילה שיעסיק מנהל עבודה 24/7, מעבר להעסקת קבלן. הדבר היחיד שמבדיל בחוק, הוא שמי שהחליט לבנות וילה על הקרקע שרכש, לא צריך להעסיק עוזר בטיחות".

לדבריו, במיקרה של מוות של פועל בנייה, בעל הקרקע יואשם בין היתר בהמתה בקלות דעת ואם הפועל נפצע ולא נהרג, יכולים להאשים את בעל הקרקע  בחבלה ברשלנות למשל. מדובר בעבירות פליליות ברף גבוה שאם מורשעים בהן יש סיכוי גדול להיכנס לכלא לתקופה.

שלומי בן עזרי מנכ"ל התאחרות בוני אשדוד והשפלה: "לאור האחריות הפלילית אני מציע שלפני שבעל קרקע יחתום על חוזה עם קבלן, שיבדוק ברשם הקבלנים אם הקבלן שבכוונתו להעסיק, הוא קבלן רשום".

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*