עתידים לשלטון מקומי

עתידים לשלטון מקומי

מיזם מבורך של ממשלת ישראל, מציע מסלול לימוד וחשיפה שבו יכולים סטודנטים להכיר מקרוב את השלטון המקומי ולהשתלב בצוות העובדים. המטרה: להשביח את המנגנון המקומי בחבורת צעירים, בוגרי אוניברסיטאות ובעלי כישורי מנהיגות ומוטיבציה חברתית, המעוניינים לפעול בשירות הציבורי. השבוע הם הגיעו לאשדוד ונחשפו למנגנון התפעולי של העירייה.

למערך התפעולי של מינהלות הרבעים באשדוד יצאו מוניטין ברחבי הארץ ורבים באים ללמוד ולהתרשם מחלוקת העיר למינהלות ומהדרך התפקודית לפיה העירייה מעניקה לאזרחיה שירותים מוניציפליים, בפעילות ישירה ותוך בניית תשתית לשיתופי פעולה ושיתוף ציבור. בתוך רשימת הקבוצות שהגיעו לאשדוד כדי ללמוד על המינהלות, אפשר לראות את הצעירים מ"עתידים לשלטון המקומי", תכנית דגל של משרד הפנים הפועלת בשיתוף משרד האוצר, מפעל הפיס, מרכז השלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות.

זו השנה השנייה שתוכנית זו בוחרת להביא את צעיריה לאשדוד ולהפגישם עם מינהלות הרבעים ועם הדרך בה הן פועלות על מנת להעניק שירות מיטבי לתושבי העיר. במפגש שהתקיים ברח' ההדרים השתתפו ראש מינהלת י'-י"ג מר מיקי בן עזרי, ראש מינהלת התעשייה מר אפרים בנוב וראש מינהלת ב'-ג' מר יעקב ביטון. "מטרת המפגיש היא לחשוף את הסטודנטים לעבודת המינהלת הן בהיבט התפעולי כמנגישי שירותים מוניציפאליים והן בהיבט הקהילתי/שיתוף ציבור, ובדרך זו ללמוד על פעולות העירייה בעיר כולה" אומר מר בן עזרי ומציין את השאלות שהעלו הסטודנטים כפרמטר להתעניינות שגילו במפגש ובתובנות שנטלו ממנו.

מדובר כאמור בקבוצת סטודנטים הנמצאים במסלול לימודים לתואר ראשון או שני בתוכנית, ומעוניינים להשתלב בשירות הציבורי. הם כבר יודעים לא מעט על השלטון המקומי ועל השירותים המוניציפליים והיו לא מעט נושאים שעמדו על סדר היום במפגש עם המינהלות באשדוד. "אחד הנושאים החשובים שעלו במפגש היה שאלת ההתמודדות שלנו כרשות, עם הפערים בשטחים הפרטיים המוזנחים" אומר לנו אחד מראשי המינהלות ומצביע על כך שאכן מדובר בנושא איתו מתמודדות המינהלות בכל יום. בתוך כך הוא מציין: "הדגשנו בפני הסטודנטים כי לרוב ישנן 4 בעיות מרכזיות בשטחים פרטיים, בפרט ברובעים הוותיקים, והם: בעיית הניקיון והשמירה על איכות סביבה. בעיית גיזום עצים ועשביות. בעיית תשתיות ביוב\מים ישנות. בעיית מכרסמים למיניהם".

המדיניות העירונית ידועה וקובעת באופן חד משמעי כי העירייה אחראית על המרחב הציבורי ואילו התושבים אחראים על השטחים הפרטיים. יש לזה משמעות מבחינה תפעולית שכן רשויות האכיפה אחראים לדרבן את התושבים לפעול לשימור המרחב הפרטי ומאידך מינהלות הרבעים מעודדות את התושבים ליטול אחריות וליזום פעולות שישמרו על סביבה נקייה. "מבחינתנו, אנו מושיטים יד ונכונים לסייע לכל יוזמה של תושבים בנושא" אומרים במינהל התפעול ומביאים דוגמאות ליוזמות כאלה אשר שינו את פני השכונה.

סוגיות נוספות שעלו במפגש ועליהם ניתנו סקירות רחבות עסקו במבנה העירוני ובחלוקה לרובעים, בנושאים הקשורים לרישוי עסקים, לקשר השוטף עם תושבים, להקמת קבוצות פעילים ומתנדבים וביוזמות שונות לקידום הרובע בהתאם לצרכיהם של תושבי המקום.

סטודנטים אלו הלוקחים חלק בתכנית הייחודית צפויים בסופו של דבר להיות אלה אשר יועסקו ברשויות המקומיות, וכמי שמהווים את הדור הבא בשירות הציבורי יש בכוחם כדי להשפיע על הרמה ואיכות השירות לתושבים. אחד הסטודנטים כבר הבטיח להביא את המודל לפני עיריית באר שבע, האוניברסיטה בה הוא לומד, "על פי המודל האשדודי". את הביקור באשדוד הם עזבו ובידיהם תשורה צנועה אותה תרמה גב' אורלי דקר, בעלת מפעל ליצור התשורות.

 

bansummer

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*