עם הפנים לים

עם הפנים לים

אמש הציגה אשדוד את אחת מחגיגות הדמוקרטיה המרשימות בתולדותיה. מאות מתושבי העיר באו להשתתף בכנס המיוחד שארגנה עיריית אשדוד, בנושא "עם הפנים לים", המציג את התכנון האסטרטגי של רצועת החוף והזיקה שלו אל העיר. בתוך כך היתה התמקדות מיוחדת למתחם המרינה ולשאלה איזה חלופה מועדפת – אגם או כיכר?

היתה גם הפתעה: ראש העיר וסיעתו בעד האגם!

עיריית אשדוד ארגנה אמש כנס מיוחד אליו הוזמנו נבחרי העיר והציבור, אשר יכלו להשמיע את דעתם בסוגיות הקשורות במשאב החשוב ביותר של העיר ובזיקה של הים אל העיר ולתושביה. את הכנס המרשים, אליו הגיעו המוני תושבים, הנחתה גב׳ אסתי פילוס – מנהלת היחידה לתכנון אסטרטגי, המארגנת ומפיקת הכנס.

כבר במבואת הכניסה, באולם יד לבנים, נראה היה כי תושבי אשדוד רואים חשיבות בכנס ובמעורבות הפעילה שלהם בתכנון עתידה של אשדוד. המונים תפסו את מקומותיהם במליאה וגדשו את אולם יד לבנים. על הבמה התייצבה גב' פילוס והציגה את תוכנית הכנס. ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי הציג את תוכניות העיר לעתיד הקרוב והרחוק תוך התמקדות על רצועת החוף ופרופ' יעל מוריה נתנה סקירה היסטורית על תכנונה של אשדוד, השינויים שעברה העיר עם השנים והחלופות המוצעות למתחם המרינה.

yam 1

גב' פילוס נשאה דברי פתיחה על "שיתוף ציבור בנושא התכנית האסטרטגית למרחב החוף" והציגה את תוכנית הכנס שנועדה להשיב על "השאלה המרכזית: מהו תפקידו העירוני של המרכז הימי? מה אשדוד צריכה היום? מה ישרת טוב יותר את כלל תושביה?". פילוס ציינה כי לאחר נשיאת הדברים והסקירות במליאה, המשתתפים יחולקו לקבוצות דיון, אך "כדי לקיים דיון ענייני, רציני, מעמיק בסוגיה זו, אנו נדרשים ראשית, לבחון את ההיסטוריה התכנונית של המקום, להכיר את אופן התפתחותן של תפיסות עכשוויות הנוגעות לעירוניות ולקיימות, ובעיקר להבין את ההקשר התכנוני הרחב של כל רצועת החוף". היא הזמינה את ראש העיר והודתה לו על מדיניותו לשיתוף הציבור בתהליכי תכנון וחשיבה עירונית. "זהו הוא אחד הדגלים המרכזיים שראש העיר מוביל כבר למעלה משש שנים".

בראשית דבריו הודה ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי לגב' פילוס ועובדי היחידה לתכנון אסטרטגי, על הרמת הכפפה והפקת הכנס החשוב הזה. בתוך כך הודה לתושבים שמגלים מעורבות קהילתית ומשתתפים במפגשי שיח שונים. "אנחנו רואים חשיבות בכנסים כאלה שבהם נקשיב לתושבים ונשמע מה יש להם לומר בתכנונה של אשדוד. עשינו זאת בעבר ועם הזמן נלך ונעצים מפגשים כאלה" אמר ראש העיר ודיבר על מושג חדש, "עירוניות", ההולך ותופס לו מקום חשוב בעולם התכנון האורבאני. "נושא המרינה צריך להימדד בהיבטים כלל עירוניים, בהתאם למושג העירוניות המציב את איכות החיים והסביבה כמטרה החשובה ביותר" אמר ופירט את התוכניות והפרויקטים העירוניים המקדמים את העיר לעתיד שייצור חיבור בין הרבעים למרכז עירוני ראשי ולרצועת הים. כך דיבר על שדרות הרצל שיהפוך ל"אבן גבירול" של אשדוד, על פארק לכיש, טיילת החוף, החיבור אל הים והאטרקציות המתוכננות לאורך טיילת הים, מתחם המרינה, תיירות ומלונות, התחדשות עירונית, תחבורה ציבורית בת קיימא (תחבורה ירוקה) ותחומים נוספים שיהפכו את אשדוד לעיר העומדת בסטנדרטים של ערי המערב האירופאים.

yam 3

ד"ר לסרי הודה שלא נחשף עדיין לתוכנית המפורטת בצורה מעמיקה והוא מצפה לשמוע את קולם של התושבים, אף על פי שבסופו של יום סמכות ההחלטה נתונה בידי מועצת העיר. "בתחילה רציתי שיהיה משאל אך הסתבר שאין זה חוקי ולמדנו גם מרשויות אחרות על תהליכים דומים שהם עשו. לאחר המפגשים הללו והחומר שיצטבר על השולחן נצטרך להכריע במועצת העיר" אמר.

ד"ר לסרי הפתיע את הקהל כאשר, רגע לפני שאיחל לכולם דיון פורה ומועיל, גילה כי בדעתו ובדעת חברי סיעתו להצביע בעד החלופה לבניית אגם במתחם המרינה.

אמיתי הר לב מחברת מודוס, ציין כי המטרה המרכזית של הכנס הוא להעשיר את תהליך קבלת ההחלטות ע״י שימוש בחוכמת ההמונים. "יש כאן למעלה מ-400 איש ועלינו לגזור מתוך הדעות והקולות שיישמעו כאן, תובנות והצעות שיובאו לשולחנם של חברי מועצת העיר ולהעשיר את ידיעותיהם לקראת קבלת ההחלטה" סיכם.

פרופסור יעל מוריה, ממשרד האדריכלים מוריה סקלי, פתחה ואמרה כי "בדרך כלל תכנון נעשה בחדרי חדרים, במוחו של האדריכל, אך בשנים האחרונות הערים מודעות לתכנון שלהן וכיצד הן רוצה להיראות ולחיות, כך שלציבור יש מה לומר". היא סיפרה כי "הים והעיר" הוא נושא שמעסיק את כל ערי ישראל השוכנות לאורך חוף הים, וזה נכון גם לערים דומות בעולם. "השאלה הגדולה היא האם אנו חיים עם הגב אל הים או עם הפנים אל הים". בסקירתה ההיסטורית היא ציינה כי בעבר הים נתפס כמקום מאיים ורק בעת המודרנית, בתחילת המאה ה-19, התחילו להסתכל על הים כאופציה וכמשאב מהנה ומבריא.

מוריה ייחדה זמן לסקירה היסטורית גם על תכנונה המקורי של אשדוד, מדוע נבנתה כפי שנבנתה, ומה המשמעות של הים בחיי העיר מכאן ולהבא. היא עמדה על כמה עקרונות בתכנון העתידי של העיר ובהם יצירת רצף בין צפון לדרום לאורך החוף, יצירת איזון בין פיתוח לשימור ופיתוח מוקדים אטרקטיביים לאורך החוף.

בשלב זה חולקו המשתתפים לחמש קבוצות שניהלו דיונים סביב שאלת מתחם המרינה. את הקבוצות הנחו נציגים מחברת מודוס ונציגי היחידה לתכנון אסטרטגי. פרק זה שהתנהל למעלה משעה עסק ביתרונות ובחסרונות של כל חלופה, אשר נרשמו על גבי לוחות ותיעדו את הרעיונות והדעות שהשמיעו המשתתפים. פילוס: "כל החומר יימסר למיון, ניתוח וגזירת התובנות אשר יועברו למועצת העיר וישמשו אותם ככלי מסייע". היא מציינת כי כל התהליך נועד להעשיר את חברי המועצה, המוסמכים על פי החוק להכריע בשאלת המתחם, כך שבסופו של יום תצא מתחת ידם ההחלטה הטובה ביותר לעתידה של אשדוד.

בעיריית אשדוד מסכמים את האירוע ככנס מוצלח, המלמד על רמת המעורבות והחשיבות שהתושבים רואים בעתידה של העיר. אין זו הפעם הראשונה שהעיר מבצעת מהלך של שיתוף ציבור ודומה כי תהליכים דומים ייערכו מעת לעת גם בנושאים נוספים.

צילום: לימור אדרי.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*