על מה לשים לב כשניגשים למכרז?

על מה לשים לב כשניגשים למכרז?

היצע המכרזים בארץ מגוון ורחב מאד, לאור העובדה כי מרבית הגופים הציבוריים בישראל מחויבים על פי חוק לרכוש סחורות ושירותים באמצעות מכרזים. בשל כך, עסקים רבים רואים בזכייה במכרז כהזדמנות משמעותית להתפתחות העסק, ומקור פרנסה אשר ניתן להפיק ממנו רווחים עצומים.

יחד עם זאת, כאשר עסק ניגש למכרז עליו לשים לב לכל פרט ופרט, שכן טעות, ואפילו קטנה, עלולה לגרום להפסד במכרז או לפסילת הצעה, שהושקע בה זמן, כסף ומאמץ רב.

כדי להיחשף למכרזים הציבוריים, מומלץ לבעל העסק להיות מנוי על מאגרי מכרזים, כמו המאגר של לשכת המסחר ת"א והמרכז, המתעדכן באופן יומיומי על המכרזים המתפרסמים, על פי תחומי פעילות ועיסוק.

קבלו מספר טיפים למילוי נכון של מכרזים :

  • בטרם ניגשים למילוי פרטי המכרז, מומלץ לבעל העסק לוודא שהעסק עומד בתנאי הסף שהוגדרו במכרז.  הזכות לעיין בטפסי המכרז לפני רכישתם תמיד קיימת, עיון זה עשוי להבהיר את התאמת המכרז לעיסוקכם ולשמש כמובן ככלי בקבלת ההחלטה אודות ההוצאה.
  • לבחון את הכדאיות הכלכלית לעסק. הפיתוי להגיש הצעה זולה כדי לזכות במכרז, שלעיתים אינה רווחית לספק, עלולה בסופו של דבר לגרום לנזק כספי ותדמיתי מול הלקוח, במידה והזוכה לא יוכל לעמוד בכל ההתחייבות כלפי הלקוח.
  • כתיבה נכונה של מכרז היא רכיב מהותי, מאחר והיא משקפת את היכולות של המגיש להתייחס לכל הפרטים, קטנים כגדולים, שהלקוח ציין במכרז והוא מצפה לקבלם. התוכן ודרך הצגתו מהווים אינדיקציה בסיסית ללקוח על מגיש ההצעה, ולכן יש להציג את הדברים בצורה עניינית, נהירה ומדויקת.

בכתיבת מכרז יש למלא את ההנחיות בצורה מדויקת, להקפיד על שימוש במונחים התואמים לכתוב במכרז, וכן להגיש את הערבות הנדרשת על פי המכרז בנוסח זהה לנספח המצורף למכרז.

  • מומלץ לצרף פרופיל קצר אודות העסק, כדי להמחיש את יתרונותיו ויכולותיו על פני ספקים אחרים, רישיונות התקפים למועד הגשת ההצעה וכן פרטי ממליצים.
  • לא פחות חשוב – לא לאחר בהגשת ההצעה למכרז, שכן איחור, ואפילו לא משמעותי, עלול להביא לפסילת ההצעה. לכן חשוב לא להמתין לדקה התשעים כדי להימנע עיכובים בלתי צפויים.

אם העסק זכה במכרז, לפני שיוצאים בצהלות שמחה, יש לוודא קבלת הזמנת רכש מסודרת מהלקוח המזמין, טרם תחילת העבודה. אולם, אם העסק לא זכה במכרז, רצוי לבקש מעורך המכרז לעיין בהצעה הזוכה, כדי ללמוד מכך ולהסיק מסקנות למכרז הבא.

בהצלחה !

המאמר באדיבות המרכז למידע עסקי של לשכת המסחר תל אביב והמרכז

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*