על המשפט הפלילי בישראל

על המשפט הפלילי בישראל

רבים מאיתנו לא יודעים מהו המשפט הפלילי אבל זה לא מונע מאיתנו פעמים רבות להביע עמדה לגבי הצורך להעניש בחומרה רבה יותר את העבריינים כדי לייצר הרתעה, אבל בפועל  מעטים יודעים על המציאות האמתית של המשפט הישראלי ועד כמה חשובה עבודתו של עורך דין פלילי בארץ. תמונת מצב קצרה שתעזור לכם לנווט – במידת הצורך – דרך ההליך הפלילי.

תפקיד עורך דין פלילי והמשפט הפלילי בישראל

בישראל נשמעים קולות רבים הקוראים להעניש את האשמים בחומרה, כאילו בית המשפט איננו נוקט יד קשה מספיק עם העבריינים; אולם מבט מקרוב מראה כי הבעיה איננה בהכרח מידת העונש, אלא פשוט מידת האכיפה.

בתי המשפט עמוסים לעייפה. המשפט הפלילי, העוסק בדיני נפשות, הוא אמנם לא עיקר נפח התיקים בבית המשפט, אך הוא תופס קדימות במקרים רבים על פני תיקים אחרים: במיוחד באותם מקרים בהם אנשים עצורים. נראה כי המערכת כולה עובדת בסוג של עומס יתר ואיננה מסוגלת לתת מענה בזמן מתאים לכמות התיקים הנפתחים ולכן הרשויות התביעה השונות (לשכות תביעה משטרתיות, פרקליטויות וכו') מנסות לווסת את העומס על ידי כך שרק תיקים שיש בהם עניין לציבור יגיעו לדיון. בנוסף, בעקבות העומס הרב על בתי המשפט, המערכת מפעילה לחץ על הצדדים כדי שאלה יגיעו להסדר טיעון אשר יחסוך את הצורך בניהול משפט. 99% מהתיקים הפליליים בישראל מסתיימים בהרשעה, ורובם הכמעט מוחלט מסתיים באמצעות הסדרי טיעון.

על עורך דין פלילי והסדרי הטיעון במשפט הפלילי

הסדר טיעון הוא הסכם בין המדינה (המאשימה) לבין הנאשם. הנאשם מודה בעובדות של כתב אישום מתוקן, ומורשע על פיו. מובן כי עורך דין פלילי ישאף שלקוחו יקבל את העונש הנמוך ביותר האפשרי בנסיבות המקרה. מי שנעזר בשירותיו של עורך דין פלילי טוב ומוכר, יש לו סיכוי טוב יותר להגיע להסדר בעניינו. עורך דין פלילי שמכיר את המערכת יודע איך לדבר ועם מי כדי להשיג הסדר טיעון טוב.

הצד השני של אותו מטבע איננו מבשר טובות: ייתכן כי עורך דין פלילי יפעיל לחץ על לקוחו להודות בעבירה, אף אם לא ביצע אותה, כיוון שהוא יודע שבית המשפט עלול להרשיע ו"להעניש" את לקוחו על כך שהתעקש על ניהול משפט. בנוסף, ככל שאותו עורך דין פלילי מצליח להשיג הסדר מקל, הרי שייתכן כי עבירות אשר היו צריכות להיבחן בידי בית המשפט, לא נבחנות כלל. נראה כי גם אם החוק נותן בידי רשויות האכיפה כלים, אלה אינם מיושמים בגלל העומס.

ואולי הבעיה הגדולה היא שאי תקצוב האכיפה באופן מתאים מביא לכך שהרבה מאוד עבירות נשארות ללא ענישה. עורך דין פלילי עוזר להכניס הגיון למערכת. עורך דין פלילי הוא "קצין בית המשפט" אשר מסייע לבית המשפט לא רק לגבש תמונה עובדתית נכונה, אלא גם את המדיניות הנכונה ביחס לעבירות שונות. עורך דין פלילי הוא היחיד העומד בין המדינה לבין האנשים הפשוטים. עורך הדין הפלילי הוא זה שמגן על כולנו מפני שרירותיות של המדינה בבחירת התיקים שמגיעים לכדי אישום.

אם אנחנו רוצים להבטיח חברה טובה יותר, אנחנו צריכים לדאוג שמערכת האכיפה תהיה יעילה. המערכת לא תתקן את עצמה. רק עורכי דין פליליים, סנגורים, יכולים לעזור למערכת למצוא את הדרך הנכונה והאיזון בין הצרכים השונים. מערכות המדינה מוכוונות כולן כדי להעניש אנשים והיא מצוידת במשאבים רבים לצורך כך. הדרך היחידה להגיע לאיזה מידה של שוויון מול המדינה היא באמצעות עורך דין פלילי.

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*