עורך דין צבאי – האם כל מקרה מגיע לבית משפט צבאי

עורך דין צבאי – האם כל מקרה מגיע לבית משפט צבאי

כל חייל שמגיע לצבא, שומע בימים הראשונים לשירותו על דיני משמעת מסוימים שעליו לעמוד בהם, הוא מקבל לידיעתו את העובדה שיש דברים שאם הוא לא יבצע ואם הוא ינהג על פיהם, הוא עלול לעמוד לדין משמעתי אצל המפקד. כעת עולה השאלה, מתי דברים מגיעים לדין משמעתי אצל מפקד ומתי הם מגיעים למשפט צבאי עם שופט ועורכי דין.

לפני שנסביר את ההבדל בין השניים וכיצד מתבצעת החלוקה, נסביר בקצרה את הרעיון של כל אחד מהם. דין משמעתי הוא הליך שמתבצע בין החייל למפקד שלו. זהו דין שיכול להתבצע במקרה ומוגשת תלונה כלפי החייל על ידי גורם מסוים בסגל הפיקודי. בדרך כלל מדובר על דברים קטנים ומינוריים שמתייחסים להתנהגות של חייל בבסיס או בכל מקום אחר שקשור לשירות הצבאי. זה יכול להיות איחור, עיכוב, אי הופעה למסדר, התחצפות, דברים שקשורים להתנהגות של החייל כלפי גורם מסוים במערכת או כלפי המערכת עצמה.

משפט צבאי, כזה שהחייל עומד בפני שופט צבאי ומיוצג על ידי עורך דין צבאי, מתרחש כאשר מוגשת כלפי החייל תלונה על ידי תובע צבאי. התובע איננו שייך ליחידה של החייל, והוא מחליט לתבוע אותו על רקע חקירה שנערכה לפני כן. זו יכולה להיות חקירה אודות התנהגות החייל בזמן היותו בצבא או כלפי התנהגות שלו כחייל, לא במסגרת צבאית. העבירות בגינן חייל יכול לעמוד לדין בבית משפט צבאי, יכולות להיות מוגדרות כעבירות צבאיות (סירוב פקודה, ביצוע פקודה לא חוקית, נפקדות, השתמטות, מסירת מידע לאויב, שימוש לא חוקי באמצעי לחימה, מכירת אמצעי לחימה ועוד) או עבירות פליליות (סמים, מין, אלימות וכדומה).

ההבדלים בין דין משמעתי למשפט צבאי

ההבדל בין השניים הוא לא רק בסוג המקרה שמוביל לדין משמעתי או למשפט צבאי, אלא בעוד מספר אלמנטים.

ראשית, בדין משמעתי החייל עומד לבד מול המפקד או הקצין השופט אותו. לעומת זאת, בבית משפט צבאי הוא זכאי לקבל ייצוג של עורך דין צבאי, עם זה עורך דין שהוא שכר את שירותיו ועם זה עורך דין שהסנגוריה הצבאית שכרה עבורו.

שנית, טווח הענישה בבית משפט הוא רחב יותר. מדובר על ענישה שיכולה לכלול מאסר, מאסר על תנאי, קנס כספי, נזיפה, הורדה בדרגה, ריתוק ועוד. בדין משמעתי, הענישה תהיה מוגבלת, שעות ביציאה, שבת, וכדומה.

שלוש, שימוש בראיות ועדויות. בבית משפט צבאי שני הצדדים, עורך דין צבאי שמייצג את החשוד והתביעה, ישתמשו בעדויות וראיות בשביל להפריך או להוכיח את אשמת החייל, בדין משמעתי, החייל יכול להשתמש בהוכחות שונות, אך באופן עקרוני מלבד לומר את דברו, הוא לא יוכל לעשות הרבה.

ארבע, ענישה בבית משפט צבאי יכולה לגרור רישום פלילי שישפיע גם באזרחות, לעומת זאת, ענישה בדין משמעתי איננו משפיע ואין לו משמעות אמיתית על החייל (אלא אם זה יירשם בתיק ויפריע לו לקידום בעתיד).

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*