עבירות מחשב ולשון הרע באינטרנט, איפה החוק בעניין

עבירות מחשב ולשון הרע באינטרנט, איפה החוק בעניין

טכנולוגיה והחוק, שילוב חשוב מאוד. השימוש במחשבים יום יומי ונפוץ כל כך, עד שנדמה כי הוא מלווה את המין האנושי מזה שנים רבות. אבל הטכנולוגיה מתקדמת כל כך מהר, כך שלמעשה ביחס להיסטוריה מחשבים ואינטרנט הם עניין חדש ביותר. אך הטכנולוגיה שמתפתחת כה מהר מלווה לצד צדדים טובים גם היבטים שליליים. עבירות מחשב הפכו לעניין שבשגרה וגם לשון הרע באינטרנט הפך לעניין רווח מאוד, נפוץ ומאוד בעייתי.

מה שרבים אינם יודעים זה שהחקיקה אמנם איננה מתפתחת כה מהר כפי שמתקדמת הטכנולוגיה אולם בכל זאת החוק מתייחס לכך. מי שנפגע יכול לפעול בכלים משפטיים, במידה וכלים אחרים לא הצליחו לפתור את הבעיה או לא הוכיחו את עצמם כטובים מספיק.

חוק המחשבים, צריך להכיר

בשל החשיבות המרובה של מחשבים בחיי כולנו, את חוק המחשבים כדאי שכל אחד יכיר. גם מי שאיננו משפטן, מוטב שידע לפחות בקווים כללים מה אומר החוק. זאת מהטעם הפשוט שהחוק נועד לשמור על האזרח הקטן. במידה ומישהו עבר על החוק ופגע בכם, יתכן מאוד שהצעד הבא יהיה לפנות אל משרד עורכי דין פלילי שעוסק גם בנזיקין, אך בשלב זה נאמר כמה דברים על חוק המחשבים – 1995.

  1. פעולה משבשת – החוק מגדיר כי מחיקה של מידע ממחשבים או ביצוע מניפולציה במידע שמור או במחשב עצמו ללא היתר נחשבים לעבירה שדינה 3 שנות מאסר.
  2. יצירת מידע שקרי (כוזב) – יצירת הטעיה או שקר תוך שימוש בתוכנה, אחסנת מידע כוזב במערכת מידע וכדומה, עשויים להוות עבירה פלילית שדינה 5 שנות מאסר.
  3. פריצה למחשב – פריצה המוגדרת בחוק כחדירה לחומר מחשב נחשבת לעבירה פלילית שדינה 3 שנות מאסר. פריצה לחומר מחשב מתוך מטרה לעבור עבירה פלילית מהווה עבירה שדינה 5 שנות מאסר.
  4. מניפולציה באמצעות תוכנה – החוק מגדיר פעולות אסורות בתוכנה, למשל לצורך שיבוש במחשב, למחיקת מידע, לפגיעה בפרטיות ועוד, כעבירה פלילית שדינה 3 שנות מאסר.
  5. נזיקין – החוק מגדיר כי פעולות שונות המוגדרות בו נחשבות לא רק לעבירה פלילית. מי שנפגע יכול להגיש תביעת נזיקין. משמעות הדבר היא שמי שניזוק מאחד הדברים המנויים בחוק יכול להגיש תביעה בבית המשפט מעבר לתביעה הפלילית שמנהלת המדינה.

פרסומים מזיקים ברשות הרבים

הרשתות החברתיות העניקו לציבור הרחב כוח עצום, שהיה שמור בעבר אך ורק לעיתונאים ולאמצעי תקשורת המוניים. בהינף יד ניתן לפרסם דעות ואף השמצות, על כל אחד, על כל אדם, כנגד גופים עסקיים וכו'. חשוב לדעת שגם פוסטים שנכתבים ברגע של כעס ואף שלא מתוך שיקול דעת, עלולים להיחשב לפגיעה ולהזיק באופן המוכר בחוק. אז כן, לשון הרע קיים גם באינטרנט ויש אומרים אף במשנה תוקף. לכן, מומלץ בכל לשון של המלצה להימנע מפרסומי לשון הרע, שלא על פי כללי תום הלב. אם פרסמו נגדכם מידע משפיל, פגעו בכם, בעסק שלכם או בבני משפחתכם, לא כדאי להיגרר למלחמת השמצות מקוונת. תביעות לשון הרע מהוות דרך הרבה יותר ראויה ונכונה להתמודד עם מצב שכזה. זאת לצד האפשרות לדרוש הסרת מידע פוגעני מהרשת.

קרדיט: freepik

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*