סיפורי אהבה  ירושלמי

סיפורי אהבה  ירושלמי

לקראת יום האהבה – טו באב .

מי לא מכיר את חומות העיר העתיקה בירושלים ? העיר שעברה  כל כך הרבה מלחמות ועמים רבים נלחמו בה  ורצו אותה .

את החומה היפה המקיפה את ירושלים העתיקה בנה סולטאן טורקי בשם סולימאן בראשית המאה ה 16 . הכינוי סולימאן המפואר ניתן לו בגלל מפעלי הבנייה הרבים שבנה במשך השנים .

אבל סולימאן המפואר נודע לא רק בגלל היותו שליט על אימפריה אדירה אלא גם בגלל סיפור אהבתו הגדולה שנודע ברחבי הממלכה . וכך הוא כותב להורם

אהובתו – את כתר התא הבודד שלי, עושרי, אהבתי, אור הירח שלי. את חברי הטוב ביותר, אשת אמוני, עצם קיומי, את הסולטן שלי .

הורם  ( החייכנית ) נולדה באוקראינה בשם אלכסנדרה .היא נחטפה בילדותה ע"י סוחרי עבדים ונקנתה ע"י אימו של סולימן כשפחה . עד נהרה התגלתה תושייתה ותבונתיה  ,והיא גידלה אותה כדי למסור אותה לבנה סולימן כמתנה ביום הכתרתו כסולטאן .

כידוע הסולטאנים לא התחתנו אך היה  להם הרמון בו נבחרו עשרות נשים ששימשו את הסולטאן . סולימאן מתאהב בהורם ומחליט לשחרר אותה מהעבדות ונותן לה קצבה נאה . אך היא בוחרת להישאר עם סולימאן ואף התאסלמה למענו  . סולימאן התאהב בה כל כל כך שלא שלח אותה מארמונו ואף איפשר לה לגדל את ילדם המשותף בארמון המלוכה בשונה משאר הנשים שילדו והורחקו לארמון אחר .

היחס המועדף שקיבלה הורם גרם לקינאה אצל שאר נשות ההרמון , יום אחד הטיחה אחת מהם כלפי הורם : מי את חושבת שאת ? את בסך הכל שפחה שהורמה מאשפתות , סתם " סחורה מקולקלת ".

באותו ערב כשנקראה להגיע אל הסולטאן , סירבה ואמרה שהיא לא ראויה לסולטאן כי היא "  סחורה מקולקלת ."  מיד למחרת היום נעלמו עקבותיה של אותה הגברת מהרמון הסולטאן .

במשך השנים כתב הסולטאן שולימאן מכתבים רבים לאהובתו וביניהם מכתבי אהבה נוגעים ללב . " האישה שלי, בעלת השיער המרהיב, אהובתי בעלת הגבות הנטויות, העיניים הצוחקות… תמיד אשורר את מעלותייך. אני, האהוב בעל הלב המעונה, בעיניים מלאות דמעות, מאושר."

הורם לא נשארה חייבת וכך מופיע במכתב שנשלח אליו  ""פני הבלתי ראויים נגעו באבק שמתחת לרגליך, סולטני ובעלי האהוב. תודה לאל, נפש יקרה שלי, אוצר שלי, אושרי, שמכתבך הנשגב הגיע אלי, ונתן אור בעיני ושמחה בליבי. "

סולימאן החליט לשאת את הורם לאישה דבר אשר גרם  לרעש גדול בבמלכה הטורקית . לא היה כדבר הזה כבר 200 שנה בממלכה . הסולטאן אינו מתחתן אלא יש לו הרמון ויורשי עצר . מה קרה לסולימאן ? כמובן שהסולטאן לא התיחס לקריאות שעלו בבמלכה ובעיקר ממשפחתו ונשא לאישה את הורם למרות כל הביקורות שהושמעה .

סולימאן והורם חיו יחדיו בארמון המלוכה עד מותה של הורם . הם קבורים יחדיו באחוזת הקבר המלכותית בטורקיה .

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן "מיתג" את עצמו בתור אחד מבכירי העולם המוסלמי הסוני. הוא טען לפני כשנה  שירושלים היא  עיר טורקית לכל דבר והיא שייכת לטורקיה . הוא נשא את נאום – "ירושלים היא שלנו  " (2020 ) ובו טען

" אבותינו הציגו את הכבוד שהם רוכשים לירושלים בכך שהם דאגו לשמור על הערכתם הרבה לעיר. ירושלים היא העיר שלנו, היא עיר משלנו". כשארדואן התייחס לאבות העות'מאנים, הוא ציין כי מי שבנה את חומות ושערי ירושלים שעומדות כיום הוא הסולטאן סולימאן המפואר. אגב, עם כוונה או בלעדיה, הוא התייחס דווקא לסולטאן שאמא שלו היתה יהודייה" .

ניתן להתחיל את הסיור משער יפו , להגיע לקבר 2 המהנדסים שעל פי המסורת בנו את החומה  ונהרגו ע"י סולימאן המפואר כדי שלא יגלו את סודות החומה לאף אחד . משם ניתן לעלות לטיילת החומות משער יפו לכיוון שער האשפות  ( בתשלום ) ולסיים את הסיור בכותל המערבי .

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*