סוכה בבית משותף

סוכה בבית משותף

מאת עו"ד עופר שחל.

מותר לבנות סוכה בבית משותף, בחג הסוכות. זהו נוהג שמהווה שימוש רגיל וסביר ברכוש המשותף. אין גם צורך בהיתר כלשהו מהרשויות שכן זהו מבנה ארעי וזמני בלבד. ניתן להקים סוכה ימים ספורים לפני החג ולפרקה ימים ספורים לאחר החג – אך לא יותר מכך.

אמרנו "שימוש רגיל וסביר" ובכל זאת יש מגבלות כגון מיקום או גודל. ברור שלא ניתן למקם את הסוכה במיקום שגורם הפרעה לחניה, כניסה וכד' או גורם נזק לצמחיה, גדר וכד'. אז זה כבר לא שימוש רגיל וסביר. יפה יעשו דיירים אם כדי למנוע אי הבנות וויכוחים מיותרים יקבלו החלטה מסודרת באסיפת דיירים היכן מותר והיכן אסור למקם סוכה. יש בתים בהם ועד הבית עצמו אחראי על הקמת סוכה משותפת. זה מאוד מומלץ. ויש בתים אחרים בהם סוכות רבות – כל אחד וסוכתו. וגם זה אפשרי.

לגבי חיבור לחשמל משותף – זהו מקרה בו ראוי לבקש רשות של ועד הבית מראש וכן להציע לשלם בגין השימוש. אני ממליץ לועדי בתים להיעתר לבקשה בחפץ לב. גם כאן מומלץ מראש להגדיר נוהל ברור באסיפת דיירים, שהיא המוסד העליון בבית משותף והוועד רק מבצע ומיישם את החלטותיה.

לגבי נקיון – מאחר ומדובר ברכוש משותף (חצר/גינה/גג) חובה לשמור על נקיון ולא להפוך את הסוכה למטרד ריח ולכלוך.

לגבי איחסון הסוכה במהלך השנה – בבתים בהם אין מחסנים פרטיים אנו מוצאים את הסוכות במקלט או במעברים. זו בעיה וראוי לטפל בה באופן שיוויוני ושקוף. לארגן מקום מתאים לאיחסון באופן שימזער את ההפרעה ואם אין מקום כזה לדרוש לפנות את הסוכות מרחבי השטח המשותף. חד וחלק.

לגבי סוכה במרפסת – כמובן שזה מותר ויותר מכך: החוק בישראל מקנה למי שנוהג להקים סוכה במרפסתו, להתנגד להרחבה מעליו שתמנע ממנו סוכה תחת השמים. כלומר זו ממש זכות קניינית ובלבד שהוכח נוהג כאמור.

עו"ד עפר שחל הינו שותף במשרד שחל את האזרחי משרד עורכי דין בת"א, משרד אשר נמנה עם הצמרת הבכירה של משרדי עוה"ד בישראל. המשרד מתמחה בנזיקין, חוזים ונדל"ן. לעו"ד עפר שחל ותק של כ- 20 שנה במקצוע. הוא ממונה מעת לעת כבורר ע"י לשכת עוה"ד וגופים אחרים וכמפרק או מנהל מיוחד ע"י בתי המשפט. עו"ד שחל הוא מחבר הספר "המדריך השלם לבית המשותף". תפקידים ציבוריים: יו"ר הוועד המנהל של התיאטרון הקאמרי; יו"ר חברת אחוזות החוף ויו"ר ועדת המכרזים; חבר בועד המנהל של קרן תל אביב לפיתוח; דירקטור במועצה הישראלית לצרכנות.http://www.sh-ez.com

מקור המאמר: Articles.co.il/עו"ד עופר שחל

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*