סוד ההתמודדות עם פציעות בזמן השירות הסדיר

סוד ההתמודדות עם פציעות בזמן השירות הסדיר

ברגע שצעיר מתגייס לשירות סדיר בצה"ל הוא מתחייב לקחת על עצמו משימות שהצבא מטיל עליו. מעתה והלאה הוא גם כפוף לחוקים שהצבא קבע אותם. חוקים אלו מאוגדים תחת שם כולל הנקרא חוק השיפוט הצבאי שברובו דן בהליכים פליליים. החוק מסדיר, למעשה, את מכלול ההיבטים של המשפט הצבאי. כולל העבירות השונות ותחולתן, ובין היתר: מי אמור להישפט עליהן. לצורך אכיפת חוקים אלו הוקמה מערכת שיפוט צבאית שפועלת במקביל למשטרה צבאית חוקרת שהיא האמונה על חקירות האירועים השונים. במהלך השירות יכול החייל להיחשף למשברים רפואיים ואחרים אחת מהן היא פציעות רציניות אשר גורמות לו לסבל רב, פיזי ונפשי כאחד.

תשתית משפטית נפרדת מהאזרחית

בעת הזאת יש לו צורך לדעת להתמודד בסיטואציה שנוצרה. צריך לזכור, כי מדובר באדם צעיר אשר בבת אחת עובר ממערכת חיים אזרחית לצבאית והוא עדיין לא בנוי להתמודד עימה. אחת הסיבות נובעת מכך שהמערכת הצבאית בנתה לעצמה תשתית משפטית נפרדת מזאת האזרחית.  וזאת בגלל אופי הצבא שעוסק בפעילות הייחודית אך ורק לו, ולכן, יש צורך באבחנה מול המערכת האזרחית השונה עורך דין צבאי. מכיר היטב את המערכת האוכפת את חוק הצבאי, וכן, את מערכת המשפט ומיומן בהליכותיה, ומשום כך, כל מי שמתמודד עם פציעה רצינית ונמצא בחיכוך מול המערכת בגינה חייב לשכור שירותיו על מנת לקבל ייעוץ וליווי צמוד שיסייע לו לשמור על זכויותיו ולקבלן.

התרשלות במתן טיפולים

דוגמא מוחשית היא בעת פציעות רציניות המחייבות טיפול הולם שלא תמיד ניתן לתת אותו בבסיס. במקרים רבים, יש צורך באשפוז בבית חולים צבאי לתקופה ממושכת, כשהדבר לא ניתן אזי יכול החייל להימצא בבעיה רצינית. במקרה ועקב הטיפול הגרוע או חוסר טיפול נגרם נזק בלתי הפיך לבריאות החייל ניתן להגיש תביעה כנגד הצבא ולבקש פיצוי כספי ואחר, במקרים רבים וכאשר מדובר על נכות לתמיד, אזי הסכום שיתקבל יכול לסייע בשיקום חייו. מעבר לכך שהכרזה על נכות בגין פגיעה בעת הישרות מזכה אותו בהטבות מטעם משרד הביטחון לאורך כל ימי חייו. כדי לקבל זכאות חייבים לקשור בין הפציעה בצבא לנכות ועורך דין מהתחום מתמחה בכך.

תהליך העמדה לדין

לא תמיד מסוגל החייל הפצוע להתמודד בהצלחה מול לחצי מפקדים. הדבר יכול לקרות בבסיסי עורף, בשירות בקו הקדמי כלוחם במצבים אחרים. לעיתים, המצב מגיע לכדי העמדה לדין המסתיימת בקנסות, בריתוקים ובמקרים קיצוניים, גם מחבוש בכלא צבאי. גם בנקודת זמן זאת   יכול עורך דין צבאי לייצג ולסיוע. תהליכים מורכבים כאלו כוללים ייעוץ לקראת הליכי שימוע, העמדה לדין, דיון בבית משפט על כל הכרוך בכך ועוד. הנאשם יכול להסתייע בעורך דין לצורך ייצוג ובמקרים רבים ההתערבות שלו מקלה בעונשים ואף מביאה לביטול ההאשמות ולשחרורו.

ייעוץ משפטי

מומלץ מאוד לכל מי שנקלע לסיטואציה של העמדה לדין למצוא עורך דין פרטי שבקיא בתחום ואשר, למעשה, מאושר לעסוק גם במשפט צבאי. את האישור הוא מקבל מוועדה מיוחדת מטעם הצבא אשר מולה הוא נבחן. הוא מכיר את כל ההיבטים הנלווים להתנהלות בתי דין צבאיים ויכול לסייע לנאשם מקבלת עונשים חמורים אשר גורמים, לעיתים, לנזקים נפשיים בלתי הפיכים העלולים גם לגלוש לחיים האזרחיים. יש התנהלות משפטית מקובלת ובמסגרתה ניתן לטעון טענות, לבקש דחיית ישיבות, להביא ראיות חדשות, לערער ועוד. עורך דין פלילי המייצג לקוח שנאשם בעבירה צבאית מסייע לו נפשית אבל גם למשפחתו. הם אינם מורגלים בסיטואציה מורכבת כזאת, ולכן, נעזרים בו.

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*