נשים מצליחות בעולם העסקים, קווים לדמותן 

נשים מצליחות בעולם העסקים, קווים לדמותן 

בעולם אידיאלי שבו כולנו שונים ושווים לשאלה אילו קווים משותפים יש לנשות עסקים מצליחות לא היה כלל מקום מסיבות של אי רלוונטיות והיעדר עניין ציבורי שכן עם כולנו משחקים במגרשי עסקי שווה לכאורה לא אמור להתקיים שוב הגדל משמעותי גברים ונשים. ובכן מבט כנה על המציאות כלל וזו של העולם העסקי בפרט מחייב להודות, נכון לראשית המאה ה-21, אנחנו עדיין איננו חיים בעולם אידאלי ובעולם שבו אנחנו כן חיים עדיין מקומם של גברים ונשים אינו שווה. 

בהתחשב בטקסט פתיחה זה ובהסתכלות ריאליסטית וכנה על המציאות, נראה שיש בהחלט ערך לנסיון לפענח, מה הם המאפיינים המשותפים לנשים שהצליחו לרשום הצלחה מרשימה בעולם העסקים. 

חסמים ואתגרים 

מאפיין משותף לרובן המוחלט של נשות עסקים מצליחות הוא התמודדות עם שורה של חסמים, קשיים ואתגרים אשר עמדו בפניהן בדרך לפסגה ולהצלחה עסקית. מה הם אותם חסמים, קשיים ואתגרים? להלן רשימה קצרה: 

  • הסללה- גם עשרות שנים של מאבק פמיניסטי לשוויון זכויות והכרה בשוני בין המגדרים לא הצליחו לגרום להיעלמותה המוחלטת של תופעת ההסללה- תהליך חברות-חינוכי הכולל כיוון ילדים וילדות לעיסוק במקצועות ותחומי עניין על פי זהות מגדרית. מאחר ופעילות עסקית ויזמית קושרה במשך שנים רבות למאפייני אופי גבריים, הסיכוי כי ילדה כלשהי תוסלל לעתיד מקצועי בעולם העסקים, נמוך במידה משמעותית מזה של ילד. 
  • היעדר מודל השראה וחיקוי- גם במקרה זה, ההתקדמות העצומה שנעשתה בתחום השוויון בין המינים עדיין לא מבטל את העובדה הפשוטה, הסיכוי שנערה/ילדה תוכל לסמן מודל השראה וחיקוי של אשת עסקים מצליחה בסביבתה הקרובה, נמוך בצורה משמעותית מהסיכוי שילד יזכה לכך. 
  • החוויה הצה"לית- במקרה זה מדובר בחסם ייחודי לעולם העסקים בישראל, השירות הצבאי אין זה סוד מהווה עבור החברה הישראלית כחוויה מגבשת, היוצרת קשר קרוב ואינטימי בין אנשים זרים, קשר המלווה אותם לא פעם גם שנים לאחר מכן ומייצר רשת קשרים שימושית בתחומים רבים וביניהם גם עולם העסקים. נשים רבות כמובן שירתו גם הן בצה"ל, אולם ההבדל בתנאי ואופי השירות מייצר דבק חברתית דליל במידה ניכרת עבורן. 
  • הריון ואימהות- מלבד תקופת ההריון עצמו, גם בישראל של 2021 נשים עדיין צריך להתמודד עם הציפיה החברתית כי הן ישאו בחלק נכבד מנטל המשימה ההורית, בפרט בשנות הילד הראשונות. נטל ההורות מ ייצר אם כן משקולת כבדה יותר עבור נשים מאשר גברים.  

התגברות ויתרונות 

אל מול הרשימה הלא קצרה של חסמים, קשיים ואתגרים שתיארנו לעיל עולה כמובן שאלה מרתקת- כיצד ניתן להתגבר על מחסומים אלו ואילו עזרים עומדים לצד נשות עסקים שהצליחו לצלוח מחסומים אלו בהצלחה? להלן 2 תשובות אפשריות: 

  1. הקשר המשפחתי- השתייכות למשפחה בה ההורים הם אנשי עסקים מצליחים בעצמם 
  2. מצוינות- אל מול הקשיים ישנן נשים המקבלות מכך מוטיבציית יתר להצטיין באופן מובהק וברור אל מול הגברים המתחרים בהן  

 קרדיט: freepik

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*