נפגע פעולות איבה – דע את זכויותיך

נפגע פעולות איבה – דע את זכויותיך

מאת: עו"ד כהן איל – משרד כהן, קריסי משרד עורכי דין

בימים קשים אלה, לצערנו הרב לא מעט אזרחים נאלצים להתמודד – מעבר למצב הביטחוני הקשה – לעיתים, גם עם נזקים גופניים ו/או נפשיים שהינם פועל יוצא של אירוע המלחמה.

משרד עורכי הדין, כהן קריסי, שמתמחה, בין היתר, בניהול הליכים אל מול המוסד לביטוח לאומי עוזר בימים אלה ללא מעט נפגעים הנדרשים לעזרה במימוש זכויותיהם ומן הראוי כי נפגעים אלה ואחרים ידעו כי יש להם זכויות לא מעטות אותן הם זכאים לקבל מן המוסד לביטוח לאומי.

למעשה הנפגעים מחולקים לשתי קבוצות נפגעים :

הראשונה, מי שנפגע פיזית בגוף עקב אירועי הטרור הרצחניים אותן עברנו, או עקב נפילת רקטה או אפילו שעה שהוא רץ אל הממד או בחיפוש אחר מחסה, וכתוצאה מכל אלה נגרם לו נזק בגוף.

השנייה – וקבוצה זו במלחמה האחרונה בפרט, הינה קבוצה גדולה – כוללת נפגעים אשר סובלים מפגיעה נפשית כתוצאה מן האירועים.

הכלל הינו, שכאשר מישהו נפגע באירוע הנחשב פעולת איבה, עליו להגיש בקשה מסודרת למוסד לביטוח הלאומי ולצורך כך יש להקפיד לציין את היום, השעה והמקרה באופן מפורט על מנת שיוכרו כנפגעי איבה ויוכלו לקבל את זכויותיהם עפ"י חוק.

החריג היחיד הינו הכלל ששונה החל מחודש מאי 2018 במוסד לביטוח לאומי שקבע כי בפגיעה בתחום הנפש בלבד, ייכללו גם אלו שנפגעו מרצף אירועים ביטחוניים וגם הם יוכרו כנפגעי פעולות איבה. הדבר נובע מכך שלעיתים החשיפה החוזרת ונשנית למספר אירועים, התרעות, אזעקות, יירוטים היא זו אשר עלולה לגרום לנזק הנפשי מבלי הצורך שהנפגעים יידרשו או יידעו לפרט מועד, שעה וכו' שממנו החלו לסבול מהטראומה הנפשית.

מכל מקום, לאחר ההגשה לביטוח הלאומי, כל מי שהוכר כנפגע פעולות איבה זכאי למכלול זכויות הכוללות הטבות כספיות וכן טיפולים רפואיים המיועדים לעזור לנפגעים להתמודד עם הפגיעה.

הנפגעים, שהוכרו, כאמור, כנפגעי איבה זכאים לעזרה וסיוע בשני מישורים עיקריים :

  1. החזרים בגין הוצאות רפואיות – החזרים אלה כוללים הוצאות על נסיעות שנדרשו הנפגעים לבצע לצורך הטיפוליים הרפואיים, והחזרים בגין תרופות שנפגעים נאלצו לרכוש עקב האירוע.

בנוסף, ניתן לקבל עזרה במימון טיפולים פסיכולוגיים (הדבר תלוי בגובה הנכות שתקבע לנפגע) וזאת ללא קשר לטיפולים בתחום הנפש שהמוסד לביטוח לאומי מעניק באמצעות עובדי השיקום לנפגעים.

כן, וזאת בתנאים חריגים (של נכויות גבוהות בתחומים שונים) ניתן לקבל עזרה בטיפולי שיניים גם אם אלה נדרשים ללא קשר לפגיעה עקב אירוע האיבה.

  1. תשלומים בגין הפסדי שכר, החלמה, ונכויות צמיתה – תחום זה כולל מספר זכויות והטבות לנפגעים:
  • 1. קבלת דמי החלמה רפואית לאחר אשפוז ממושך או לאחר ניתוח.
  • 2. קבלת הפסדי שכר לנפגעים שלא היו כשירים ולא יכלו לחזור למקום עבודתם לתקופה של עד 9 חודשים מיום הפגיעה ובלבד שהנפגע לא מקבל שכר או כל הכנסה אחרת בתקופה זו.
  • 3. קבלת פיצוי בגין נכות שנקבעת לנפגע.

באשר להטבה האחרונה, יצוין כי נפגעים אשר ממשיכים לסבול מן הפגיעה משך זמן, זכאים להגיש בקשה לתביעה לצרוך קביעת נכותם עקב האירוע. נפגעים אלו יוזמנו לוועדה במוסד לביטוח הלאומי במסגרתה ייבדקו על ידי רופאים בתחום בו נפגעו, וייאמר כבר עתה, כי רצוי מאוד שנפגעים אלה יהיו מיוצגים בוועדות אלה.

בדומה לנפגעי עבודה יש להקפיד על הגשת התביעה תוך 12 חודשים מיום האירוע או ההכרה בנפגע שכן הגשה מאוחרת תפגע בשיעור הפיצוי של הנפגעים ככל שהם יהיו זכאים לו.

באשר לגובה הפיצוי המדובר בשיעור פיצויים קבוע שניתן באופן שווה לכל אזרח ללא קשר לגילו או הכנסתו, כאשר הפיצוי, בדומה לתאונות עבודה מחולק לשתי דרגות של פיצויים בהתאם לשיעור הנכות שנקבעת בוועדות :

  1. נכות בשיעור של 10%-19% מקנה זכאות למענק חד פעמי. גובה המענק נע בין סכום של כ- 57,000 ₪ לבעלי נכות בשיעור של 10%, ועד לסכום של מעט יותר מ-216,000 ₪ לנכות בשיעור של 19%.
  2.  נכות בשיעור של 20% ומעלה שמקנה זכאות לקבלת קצבה חודשית הנעה בין סכום של 1,062 ₪ ועד לסכום של 5,310 ₪, כאשר נכות קבועה מעל 100% (נכות מיוחדת) תקנה קצבה חודשית בסך 7,434 ₪.

אנו נאחל לכל עם ישראל תקופה שלווה ושקטה ובריאות איתנה, אולם, חלילה כאשר מישהו נפגע ראוי שידע לקבל את מלוא זכויותיו ומומלץ להתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום הביטוח הלאומי בכלל, ובתחום נפגעי פעולות איבה בפרט, ולהגיע יחד עימו לוועדות השונות.

 

כהן קריסי בית ימין רחוב ברל כצנלסון  13 אשקלון 08-6720900

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*