ניתוחים אנדוסקופים לערמונית

ניתוחים אנדוסקופים לערמונית

הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית – בדומה ליתר האיברים והרכיבים בגופנו, גם הערמונית הולכת וגדלה עם הזמן. בשל המיקום הספציפי של בלוטת הערמונית ליד צינור השופכה ושלפוחית השתן, גדילה מוגזמת שלה עלולה ללחוץ עליהם וכתוצאה מכך, לפגוע ביכולת הגבר להטיל שתן או לתפקד מבחינה מינית.

תסמינים כמו קושי במתן שתן, יצירה של זיהומים בדרכי השתן, דימום במערכת השתן, היווצרות של אבנים בכליות, עלייה בתכיפות השתן וקושי לתפקד מבחינה מינית, לרוב יצביעו על הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית (לפרטים לחץ כאן) והצורך בטיפול בה.

סוגים של ניתוחים אנדוסקופים להקלה על המצב

תהליכים אנדוסקופיים הם ניתוחים המבוצעים באמצעות כלים מיוחדים, בכדי לבצע תהליכים מורכבים בצורה פשוטה יותר מהעבר, ללא שימוש באזמל או ביצוע של חיתוכים גדולים בגוף האדם.

במהלך התהליך, המנתח מחדיר צינור הקרוי אנדוסקופ דרך חתך קטן מאוד, חלל הפה, הפין או פי הטבעת. הצינור מחובר למצלמה, ולכלים מיוחדים, המאפשרים לרופא לראות את המתרחש בתוך גופנו ולבצע מגוון של פעולות בצורה בטוחה, שמעמיסה הרבה פחות על הגוף ומאפשרת תהליך החלמה נוח ומהיר יותר.

קיימים מספר סוגים של ניתוחים אנדוסקופיים לערמונית.

TURP – TransUrethral Resection Of Prostate

ניתוח TURP  הוא תהליך כירורגי המבוצע באופן אנדוסקופי כלומר, אינו מצריך חתכים גדולים או הרדמה. זהו הניתוח הנפוץ ביותר להקלה על הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית.

במהלך הניתוח, הרופא מכניס את צינור האנדוסקופ דרך צינור השופכה במטרה לאתר את מיקום הערמונית ואת האזורים שחוסמים את יציאת השתן או הזרע. באמצעות המכשיר, הרופא מצליח להסיר בקלות רקמות מיותרות של בלוטת הערמונית הנפוחה, ועל ידי כך גם מסיר את החסימה שמפריעה למתן השתן או הזרע. התוצאה היא מערכת רבייה ושתן מסודרת יותר, המאפשרת יציאה סדירה של שתן והגעה לזקפה מלאה.

בזכות ניתוח ה- TURP, מטופלים רבים שסובלים מגדילה שפירה של בלוטת הערמונית יכולים לשוב וליהנות מרמת חיים טובה יותר, להטיל שתן בנוחות ולהגיע לזקפה מלאה וממושכת.

התהליך נחשב לבטוח ומצריך משך אשפוז קצר מאוד, לכן מבוגרים רבים בוחרים בו להקלה על בעיות הערמונית שלהם.

TUIP – TransUrethral Incision Of Prostate

ניתוח TUIP מהווה אף הוא ניתוח אנדוסקופי, שמתאים יותר לגברים המעוניינים לשמור על פוריות ברמה גבוהה ולעשות עוד ילדים בעתיד. הניתוח מפחית באופן ניכר את הסיכוי של הגבר לסבול משפיכה אחורית או יבשה, ועל ידי כך מגדיל את הסיכויים להיכנס להיריון. הניתוח מתאים לגברים בעלי ערמוניות קטנות או בינוניות, אינו פולשני ומצריך מעט מאוד זמן החלמה.

במהלך הניתוח, המנתח מחדיר את האנדוסקופ דרך צינור השופכה, אך במקום לגזור חלקים מהערמונית הוא פשוט מבצע שני חיתוכים עמוקים בכל אונה של הערמונית. חתכים אלו פותחים את צוואר שלפוחית השתן ומאפשרים למטופלים לשוב ולהטיל שתן בקלות ובנוחות לאתר החלמה מלאה.

HoLEP – Holmium Laser enucleation of prostate

ניתוח אנדוסקופי המבוצע על ידי לייזר, לכן לא נעשה שום חיתוך בגוף האדם. הניתוח מומלץ בעיקר לגברים שנוטלים מדללי דם ואינם מסוגלים להפסיק ליטול אותם טרם הניתוח, ומתאים לגברים בעלי ערמונית בגודל של עד ל- 80 גרם בממוצע.

במהלך הניתוח, המנתח נעזר בלייזר בכדי לחתוך רקמות של הערמונית המונעות את זרימת השתן התקינה. לאחר שהחסמים מוסרים, המטופלים יכולים לשוב להטיל שתן בקלות וליהנות מזרם שתן תקין.

הניתוח נחשב לבטוח ובעל אחוזי הצלחה גבוהים. הוא אינו גורם לדימום רב ומאפשר למטופלים שעוברים אותו לשוב לשגרה במהרה.

PVP – Photoselective Vaporization of the Prostate

ניתוח אנדוסקופי נוסף הנעזר בלייזר, במטרה להסיר את החסמים המונעים ממטופלים להטיל שתן או להגיע לזקפה מלאה. בדומה לניתוח ה- HoLEP, הניתוח אינו גורם לדימום רב ובזכות זאת מתאים למבוגרים הסובלים מבעיות קרישה או נוטלים מדללי דם ואינם יכולים להפסיק ליטול אותם טרם הניתוח.

הניתוח אף מסייע לאנשים בקהילה הסובלים מגדילה משמעותית של בלוטת הערמונית, ומסייע בעיקר לגברים בעלי ערמוניות גדולות ליהנות מהקלה במצב.

במהלך הניתוח, המנתח מחדיר צינור אנדוסקופי שבקצהו לייזר דרך צינור השופכה, ונעזר בו בכדי לשרוף רקמות מיותרות של הערמונית, שמפריעות לזרימת השתן או להגעה לזקפה.

הניתוח נחשב לבטוח יחסית, והוא מצריך תקופת החלמה קצרה מאוד ואשפוז קצר במיוחד, לעיתים אפילו באותו היום בו בוצע התהליך.

צילום: 123RF

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*