מתי ואיך מבצעים חקירה כלכלית

מתי ואיך מבצעים חקירה כלכלית

חקירות כלכליות מתמקדות בצד הכספי כשהן מתבצעות בצורה רגישה, מקצועית ודיסקרטית. כמו כל חקירה, גם כאן ישנו צורך בהבנת התמונה המלאה בשלב מוקדם, יצירת אסטרטגיית פעילות והוצאתה לפועל בכלים חוקיים בלבד. התהליך יכול לכלול איסוף מידע באינטרנט, באופן פיזי, השתלבות של החוקר בחברה או בעסק ועוד.

במה מתמקדות חקירות כלכליות

עסקים, חברות וארגונים זקוקים לא פעם לשירותי חקירות כלכליות. המטרה תמיד להתמקד בפן הכספי, אך המידע הנדרש משתנה בהתאם לסוג הבקשה. לצורך הכתבה התייעצנו עם משרד חקירות שמתמחה בחקירות כלכליות (למידע נוסף >>) למגזר העסקי ולהלן הסיבות שמצבעים חקיה כלכלית.

חברות ועסקים

חברות ועסקים יכולים לבוא בהתקשרויות משפטיות שונות ועל אף שיש צורך ביושרה של שני הצדדים, אי אפשר להסתמך רק על הנאמר. חקירה כלכלית נדרשת לקראת התמזגות, כששני הצדדים רוצים לשתף פעולה ולצבור כוח משותף. היא יכולה להתבצע לקראת פיצול כששני גורמים בחברה רוצים להיפרד ולחלק בניהם את החברה שווה בשווה. החקירה יכולה להתבצע גם לקראת רכישה במטרה להעריך את שווי החברה האמיתי.

התפקיד של החוקר הוא למצוא את הנתונים הנסתרים כולל חובות, התחייבויות, מידע שהוסתר, תהליכים משפטיים ואחרים. כל זאת במטרה לעזור לחברה לקבל החלטה כיצד לפעול: האם להמשיך בעסקה כפי שהיא, האם לסגת ממנה או האם לשנות את התנאים.

בעלים ושותפים

ישנם מספר מצבים בהם מזמינים חקירה כלכלית לבעלים או לשותפים. כאשר ישנו חשד כי אחד מהצדדים פועל שלא בתום לב יש לבצע חקירה כלכלית מעמיקה. יכול להיות שהחקירה תגיע בעקבות חשד לפעילות לא חוקית כמו מעילת כספים ויכול להיות שהיא תגיע בעקבות סכסוך בין השותפים או הבכירים בחברה.

דרך חקירה כלכלית אפשר לבחון האם אחד השותפים או הבעלים פועל לרעת החברה, האם מתבצעות פעולות הונאה וכל זאת בלי שהצד הנחקר ידע על כך. בסיום מזמין החקירה יוכל לדעת האם החשדות מייצגים את האמת ואם כן יהיו לו הוכחות שיוכל להשתמש בהן בעימות או בערכאות משפטיות.

לקוחות ולקוחות עתידיים

המטרה של כל חברה או עסק הוא לעבוד עם לקוחות טובים. פעמים רבות הלקוחות מבקשים אשראי או מבקשים לבצע הזמנה גדולה במטרה לשלם כשהעסקה תצא לפועל. כל עוד הלקוח משלם בזמן, אין כל בעיה, אך כאשר הוא מתגלה כחסר אמצעים, החברה עלולה להיות בבעיה. לכן, חקירה כלכלית תוזמן לפני מתן אשראי ולפני עסקה גדולה.

חקירה יכולה להתבצע מול לקוחות עתידיים של החברה וגם מול לקוחות קיימים. כאשר לקוח קיים מתחמק מתשלום חשוב לגלות מה מצבו הכלכלי האמיתי וזאת כדי להחליט כיצד לפעול. המידע שהחברה תקבל משמעותי ויסייע לה לפעול בצורה נכונה, כזו שתבטיח לה מקסימום תוצאות במינימום הוצאות.

מעילות וגניבות כספים

חברות ועסקים מתמודדים מול אתגרים חיצוניים רבות אך לא רק. לא פעם עובד אשר קרוב למידע ומקורות כספיים מבצע פעולות לא חוקיות אשר גורמות לנזק כלכלי קשה ולפגיעה במוניטין החברה. מעילות וגניבות עלולות לגרום נזקים משמעותיים ובמקרים מסוימים אפילו לסגירה של ממש.

ברגע שעולה חשד לפעילות כספית לא תקינה בחברה או בעסק ובוודאי אם ישנו חשד מול אדם ספציפי בנוגע למעילה או גניבה, יש לפתוח בחקירה כלכלית. החוקר ישתמש באמצעים חוקיים שונים כולל השתלבות בחברה, דיבוב, חקירה אינטרנטית ועוד כדי לגלות את האמת ולעזור לחברה לפעול במהירות כדי להגן על עצמה.

איסוף מידע לצורך הליך משפטי

לעתים החברה יודעת כי היא עומדת לפני הליך משפטי ועתה היא זקוקה למידע שתוכל להשתמש בו. ההליך יכול להתבצע מול אחד העובדים, השותפים, עסק חיצוני ואחד הבעלים. חקירה כלכלית מתמקדת בפן הפיננסי ומוצאת מידע שהגורם מולו מתנהל התהליך המשפטי מנסה להסתיר.

כל מידע כלכלי אשר יכול לסייע לחברה לצלוח את ההליך המשפטי יכול להיות משמעותי, להשפיע על משך התהליך ולעזור לה לצאת במינימום נזקים. החקירה מתבצעת במקצועית, בוחנת את מצבו הכלכלי האמיתי של הנחקר, בארץ ואם צריך גם בעולם ובסיומה החברה מקבלת דו"ח מסודר ובו כל הממצאים בהם תוכל להשתמש בבית המשפט.

ביצוע חקירות כלכליות על ידי משרד חקירות

חקירה כלכלית כוללת איסוף של כל פרט שיכול לסייע למזמין החקירה וזאת כל עוד הדבר נוגע לנושא הפיננסי. החוקר ישתמש באמצעים פיזיים ודיגיטליים, חוקיים בלבד ויאסוף את כל המידע לכדי דו"ח מסודר כך שהמזמינים יוכלו לעשות שימוש במידע בצורה שמתאימה להם (קבלת החלטות פנימיות, עימות מול הגורם הנחקר או פניה להליך משפטי).

במסגרת החקירה החוקר יכול לאתר מידע על הנחקר ממאגרים שונים, ממדיה הדיגיטלית, חדשות במגזינים שונים ועוד מקורות שיכולים לספק מידע רלוונטי על החברה (מהעבר או מההווה). הוא יכול לספק מידע בנקאי שמצביע על העברת כספים בצורה שאינה חוקית ולאתר נכסים שנרכשו על ידי כספי החברה שלא בידיעתה. החוקר יכול גם לשחזר מידע רלוונטי שנמחק ממחשבי החברה במטרה להסתיר צעדים פוגעניים על ידי גורמים פנימיים.

כדי לבצע את עבודתו על הצד הטוב ביותר, החוקר יתחיל את עבודתו מבניית אסטרטגיה וקביעה כיצד עליו לפעול. לאחר מכן הוא יפעל בצורה דיסקרטית, יאסוף מידע ויאגד אותו כך שבסיום עבודתו הוא יוכל להציג את הנתונים האמיתיים למזמיני החקירה שישתמשו בהם על פי החלטתם.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*