מניעה וטיפול בתגובה אלרגית

מניעה וטיפול בתגובה אלרגית

בעקבות האירוע הטראגי שבה קיפחה עלמה צעירה את חייה בגלל אלרגיה לחלב, ארגון מד"א פרסם הנחיות כיצד להימנע ולטפל במקרה של תגובה אלרגית. העיקרון המנחה הוא כי מודעות ומניעה יכולים להציל חיים כך שהאחריות היא על כולנו. לקרוא ולשמור.

בשבוע שעבר אירע מקרה טראגי כאשר אושר דרעי בת ה-23, נפטרה כתוצאה מתגובה אלרגית לחלב. אושר בסה"כ יצאה לבילוי וסעדה עם חבריה במסעדה בצפון, אלא שמנת הקינוח שהזמינה הכילה חלב אליו היא אלרגית. בעקבות המקרה, פירסם ארגון מד"א הנחיות למניעה וטיפול בתגובה אלרגית, תוך הסבר מהי תגובה אלרגית, התסמינים ודרכי טיפול.

מהי תגובה אלרגית? – תגובה של מערכת החיסון למרכיבי חלבון המזוהה כגוף זר (אלרגן). אלרגנים יכולים להגיע ממקורות שונים החל מחומרים טבעיים (ביצים, חלב, חיטה, מאכלי ים..) ועד חומרים סינטטיים (פרוות, ריחות..). על אף שגורמי המחלה לא ברורים עד תום, יש חשיבות בהגברת המודעות ובדרכי הטיפול במקרה שמאן דהוא נחשף לתגובה אלרגית.

מהם התסמינים? – תגובה אלרגית יכולה לבוא לידי ביטוי באופנים שונים, מתגובה הקלה ועד לתגובות קיצוניות ולמוות, כגון: פריחה בעור וגרד, נפיחות בגפיים ובעיניים, בחילות והקאות, חיוורון וסחרחורות וחוסר הכרה. תסמינים קיצוניים באים לידי ביטוי בקשיי נשימה, חנק ירידת לחץ דם דרמטית ומוות.

כיצד מטפלים? – הזמן הוא פקטור רציני ומכאן החשיבות בתגובה מיידית למקרה של אלרגיה. כמו כן יש חשיבות להגברת המודעות ולמידע חשוב כיצד לפעול. בדרכי הטיפול, מד"א ממליץ על סדר הפעולות הבא: הזרקת אפיפן, יצירת קשר מידי עם מוקד חירום, אם אין שיפור לאחר 5-7 דקות להזריק מנה נוספת ובמקרה של אובדן הכרה לבצע החייאה.

חשוב לזכור – סביבה בטוחה היא פועל יוצא של מודעות והבנה כיצד לפעול. בכל מקרה קיצוני או התלבטות יש להתקשר מייד למוקד 101 ולהסתייע בחובש או פראמדיק שינחו אתכם כיצד לפעול עד הגעת הצוות הרפואי.

צילום: iStock

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*