מכשיר מהפכני להצלת חיים – הכירו את הדפיברילטור

מכשיר מהפכני להצלת חיים – הכירו את הדפיברילטור

דפיברילטור ידוע כמכשיר שתמיד היה בשירות מטפלי רפואת חירום שמטרתם להציל את המטופל כאשר חייו בסכנה – ברגעי דום לב. בשנים האחרונות פותח מכשיר דפיברילטור יוצא דופן אשר מאפשר שימוש בו לכל אדם – הרי לכולנו ברור כי ברגע אירוע דום לב ככל הנראה לא יהיה איש רפואת חירום ליד המטופל. מכשיר החייאה קטן ופרקטי במיוחד שיכול לעשות את ההבדל בין החיים למוות. עד כה יצא לנו לשמוע לא מעט סיפורים על אנשים שחייהם ניצלו הודות לאותו מכשיר קטן. מה הופך את הדפיברילטור להיות מכשיר מהפכני להצלת חיים? בדיוק על זה אנו עומדים לדבר במאמר הבא. כל אחד חייב שיהיה לו בהישג יד דפיברילטור שיציל חיים. בטח אם מדובר על מקום בעשוי להכיל עשרות רבות של אנשים באותו זמן.

אז מה בדיוק עושה הדפיברילטור?

הייחודיות של המכשיר ההחייאה היא אחת – להחזיר לאדם הלוקה בדום לב מהסוג פרפור החדרים את פעילות הלב התקינה – קצב לב תקין (סינוס). דום לב מופיע בפתאומיות, לרוב ללא אזהרות מקדימות. על פי נתוני הסטטיסטיקה של מרד הבריאות בכל שנה מתרחשים בארץ כ-10.000 אירועי דום לב פתאומיים אותם חווים אנשים ללא הבדלי גילאים מהצעירים ועד המבוגרים ולעיטים קרובות התופעה מתרחשת בקרב אנשים בריאים ללא רקע ללבבי ואף אצל ספורטאים. מרגע הופעת דום לב – הלב לא מתכווץ ולא מתרחב ולכן לא מזרים דם לגוף וכמובן גם למוח. תאי המוח רגישים מאוד לחוסר באספקת הדם העשיר בחמצן ומסוגלים לשרוד בלעדיו בין 4 ל-6 דקות בודדות, אחרי פרק מן זה מתחיל תהליך של נמק והריסת התאים אשר לא ניתנת לריפוי. כלומר אותו פרק זמן מרגע הדום לב הוא הקריטי ביותר להתערבות. אז כיצד אותו מכשיר קטן יכול לסייע? מעבר לעיסויי הלב, אותם נדרש לעשות במהלך ההחייאה עלינו לחבר דפיברילטור אשר יכול לשנות את כל התמונה. מכשיר ההחייאה מאבן האופן עצמאי את קצב הלב ויודע לזהות האם מדובר בפרפור חדרים ויותר חשוב מכל מסוגל להחזיר קצב לב תקין על ידי מתן שוק. מה שנדרש מכם זה רק להדליק את הדפיברילטור ולחבר את המכשיר לחזהו של המטופל על ידי שתי מדבקות – על פי הציור, ומרגע זה המכשיר ידריך אתכם על פי הסדר הכל פעולות ההחייאה הנדרשות.

תהליך ההחייאה

כפי שאמרנו מרגע ההדלקה המכשיר הדריך אתכם על כל פעולות ההחייאה הנדרשות – בעברית – בקצב וקול רגועים. הפקודות יתחילו בפעולות הבסיסיות ביותר כמו הזעקת עזרה ראשונה (101)  וחיבור המדבקות ועד ניהול ההחייאה תוך מתן צלילי קצב לביצוע עיסויים איכותיים אשר יחכו את פעילות הלב ויזרימו את הדם למוח טרם חזרתו של קצה הלב התקין. הדפיברילטור נותן מכות חשמל המאפשרות לקצב הלב לחזור לקצב הסדיר. לאחר חיבור מכשיר ההחייאה ולאחר הישמע הקול – מיד תוכלו לראות איך הסיטואציה משתפרת ואיך המצב כולו הופך להיות בשליטה שלכם. המענה הראשוני של הדפיברילטור מאפשר לשלוט במצב עד להגעת אנשי מקצוע מנוסים. לעיתים קרובות הפעולות שלכם הן אלה שיצילו חיי אדם עוד טרם הגעת צוות רפואי מקצועי. לא מעט אנשים איבדו את חייהם רק בגלל שלא היה דפיברילטור בקרבת מקום האירוע.

איפה מומלץ לרכוש דפיברילטור ולמה לשים לב?

כיום ניתן לרכוש מכשיר החייאה במספר מקומות אך יש לשים לב למספר נקודות חשובות. יש לבדוק כי המכשיר אותו ברצונכם לרכשו מאושר על ידי משרד הבריאות. בנוסף יש לשים לב כי המכשיר מגיע עם אחריות מלאה של היצרן. והדבר החשוב ביותר שאסור לוותר עליו זה שהמכשיר הגיע אליכם עם הדרכה פרונטלית על ידי איש רפואה – בעדיפות פרמדיק מוסמך שיענה על כל השאלות שלכם וידגים את העבודה עם המכשיר. מניסיון אנו ממליצים להזמין את מכשיר ההחייאה שלכם באתר של חברת ציוד עזרה ראשונה – מדיסקופ. אנו מקווים שהמאמר יעזור להציל חיי אדם.

צילום:freepik

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*