מכשירי סיפאפ לטיפול בדום נשימה

מכשירי סיפאפ לטיפול בדום נשימה

תסמונת דום נשימה בשינה מהווה גורם סיכון משמעותי ללחץ דם גבוה ולשבץ מוחי, זו בעיה רפואית מוכרת הפוגעת באופן משמעותי באיכות החיים. התסמונת עלולה לגרום לתשישות ולעייפות מוגברת במהלך שעות היום, לקשיי ריכוז ולמידה, ולסיכון גבוה למעורבות בתאונות דרכים. בדרך כלל התסמונת מלווה גם בנחירות קשות המפריעות למנוחת שאר בני המשפחה, כיום הטיפול המומלץ ביותר בקרב רופאים הוא בעזרת מכשירי סיפאפ.

תסמונת נפוצה

כדאי לדעת כי על פי נתוני משרד הבריאות כ-5% מהציבור סובלים מתסמונת דום נשימה בשינה, בדרגה זו או אחרת. מחקרים חדשים שנערכו בנושא גילו קשר בין התסמונת לבין עוצמת הנחירות, לכן אם בן או בת הזוג שלכם מתלונן על הנחירות החזקות שלכם בלילות, מומלץ לפנות לרופא מקצועי ולעבור אבחון במעבדת שינה.

חשוב לציין כי תסמונת דום נשימה בשינה מוגדרת כמסוכנת מאחר והיא עלולה לגרום לשבץ מוחי וללחץ דם גבוה. כמו כן, התסמונת גורמת לעייפות מוגברת העלולה להוביל לתאונות עבודה ולתאונות דרכים.

איך מאבנים תסמונת דום נשימה בשינה?

אחד התסמינים העיקריים של התסמונת הוא נחירות חזקות בלילה, לפי מחקר חדש עוצמת הנחירות עשויה להגיע ל-80 דציבלים, כאשר החוק להגנת הסביבה מתיר רעש עד 50 דציבלים בשעות הלילה, כלומר בני הזוג שלכם חשופים לרעש בעוצמה גבוהה. עוצמת הנחירות עלולה עם הזמן לגרום לנזק בשמיעה שלכם ושל בני הזוג.

אם אתם חוששים כי אתם סובלים מהתסמונת מומלץ לתאם תור לבדיקה אצל רופא מומחה. הרופא יבצע תשאול ובדיקה לא פולשנית, לעתים הוא יבקש גם מבן או מבת הזוג להגיע כדי לשאול אותם על הנחירות ועל השינה בלילה שלכם. מי שסובל מהתסמונת מתעורר פעמים רבות במהלך השינה בלילה כיוון שמעברי האוויר חסומים (צניחת בסיס הלשון והחך הרך), ורק יקיצה גורמת לפתיחת מעבר האוויר. הפסקות הנשימה בלילה נמשכות בדרך כלל בין 10 ל-30 שניות, במקרים מסוימים הפסקת הנשימה יכולה להגיע גם לשתי דקות.

רופא מומחה לרוב ישלח את המטופל לבדיקה במעבדת שינה. במהלך הבדיקה רושמים את תנועות השרירים של מערכת הנשימה, עוקבים אחרי קצב הלב ותנועות העיניים ובוחנים גם את ריווי החמצן בדם. כדאי לדעת כי לאחרונה החלה חברת היי מדיקל להציע שירות לבדיקת שינה בביתו של המטופל, החברה מייבאת ומשווקת גם מגוון דגמים של מכשירי סיפאפ (CPAP).

התמודדות עם התסמונת

בעבר הלא רחוק הטיפול שהוצע לסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה הוא ניתוח פולשני  לכריתת החך הרך, השקדים והענבל. עם זאת, שיעור ההצלחה של הניתוח יחסית נמוך, לכן כיום הרופאים אינם ממהרים לשלוח מטופל לניתוח UPPP.

הטיפול המומלץ כיום הוא בעזרת מכשירי סיפאפ, המכשיר כולל מדחס שתפקידו להזרים אוויר באופן קבוע למניעת צניחת הרקמות. המטופל נדרש לעטות מסכה על פניו, בדרך כלל המסכה מכסה את הפה והאף. נדרשת תקופת הסתגלות לשינה עם המסכה על הפנים, במידה והמטופל לא מצליח לישון עם המסכה אפשר להיעזר בהתקן דנטלי ייעודי.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*