מי זכאי להוציא דרכון ספרדי?

מי זכאי להוציא דרכון ספרדי?

בשנת 2015 עברו 2 חוקים חשובים מאוד שמשפיעים על חייהם של ישראלים רבים – אבל לא בארץ, אלא בספרד ובפורטוגל. שתי המדינות השכנות, שמרכיבות ביחד את חצי האי האיברי, החליטו לאפשר לצאצאי היהודים שחיו בהם במאה ה-15 ובמאה ה-16 לקבל דרכון. מאחר שגם הדרכון הספרדי וגם הדרכון הפורטוגלי הם דרכונים אירופאיים, האופציה החדשה עוררה עניין רב וכמובן עדיין מעוררת עניין.

התנאי הראשון לזכאות לדרכון הספרדי

החוק שאישרה ממשלת ספרד ב-11.6.2015 אפשר לכל ישראלי שעמד במספר תנאים לקבל דרכון ספרדי.

התנאי הראשון הוא שלמשפחתו של האדם ישנם שורשים בספרד. בהקשר זה כדאי להזכיר את תור הזהב של יהדות ספרד – תקופה מופלאה שבה חיו היהודים בספרד תחת שלטון מוסלמי בשלווה, ולמעשה הקהילה אף שגשגה והוציאה מתוכה משוררים, רופאים, מתמטיקאים ודמויות בולטות כמו רבי שלמה אבן גבירול, הרמב"ם, הרמב"ן, רבי יהודה הלוי, אבי אברהם אבן עזרא ועוד רבים אחרים. בהדרגה החלו ממלכות נוצריות להשתלט על ספרד, והיחס ליהודים השתנה לרעה. השיא היה כמובן ב-1492, כשמלכי ספרד הכריחו את היהודים להתנצר או לחילופין לעזוב את מקום מגוריהם. ב-2015, כחלק מתהליך תיקון, צאצאי כל אותם יהודים שגורשו למעשה מספרד הפכו לזכאים לדרכון של המדינה.

תנאים נוספים

באופן דומה לתנאי הבסיסי לקבלת דרכון ספרדי, גם הזכאות לדרכון פורטוגלי מותנית בשורשים במדינה. כדאי לציין כי גם בפורטוגל הייתה קהילה משגשגת במאה ה-15, ולמעשה חלק ממגורשי ספרד עברו אליה – אבל בסוף אותה מאה גם מלך פורטוגל, שהתחתן עם הבת של מלכי ספרד, החליט לגרש את היהודים מממלכתו. גם בפורטוגל התעורר רצון לתיקון חטאי העבר, ובהתאם הוצע לצאצאי המגורשים דרכון.

יחד עם זאת ישנו גם הבדל משמעותי בין תנאי הזכאות לדרכון הספרדי לבין תנאי קבלת הדרכון של פורטוגל: במקרה של ספרד, היו תנאים נוספים. תנאי אחד כזה היה שליטה מלאה בספרדית ועוד תנאי לא פשוט היה הוכחת זיקה בהווה למדינה – למשל על בסיס השקעה בנדל"ן או בפעילות עסקית, היכרות מעמיקה עם התרבות של המדינה, ביקורים רבים בה ועוד.

כדאי לדעת כי כל אותם תנאים נוספים הרתיעו את רוב הישראלים ששקלו את האופציה של הדרכון הספרדי, ודווקא בקרב יהודי דרום ומרכז אמריקה, שממילא שולטים בספרדית, נרשם ביקוש רב יחסית לדרכון.

מה המצב כיום?

בכל מקרה, אותו חוק שאפשר קבלת דרכון ספרדי על בסיס שורשים מהמאה ה-15 חוקק מלכתחילה לפרק זמן מוגבל. בשנת 2018 אמנם הוארך התוקף שלו, אבל באוקטובר 2019 הוא פג סופית – כך שכיום כבר אין מסלול ייעודי ליהודים שמאפשר קבלת דרכון זה. לעומת זאת החוק שמאפשר את קבלת הדרכון הפורטוגלי עדיין בתוקף, וכדאי לשקול לנצל את האופציה הזו.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*